sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:272

דוגמה נוספת לניסיון לעצב ישראליות משוחררת היא זו שהציע הבימאי הצבר אורי זוהר . זוהר , ילד החוף הנצחי שזוהה יותר מכול עם השובבות הישראלית , סיים את הקריירה הקולנועית שלו בשנת , 1976 "חזר בתשובה" ונעלם מנוף הקולנוע הישראלי . אף שרבים הופתעו מהמהפך הדרמתי , הסימנים לאי נחת של הבימאי מהיבטים מסוימים של אורח החיים שמציעה הישראליות החילונית ניכרים ברוב סרטיו : חיי השעה , הבטלה על חוף הים , החופש הלא מוגבל בצד הנהנתנות – כל אלה עיצבו כמה מגיבוריו כילדים מזדקנים המתקשים למצוא נחת בביתם ובמשפחתם . בסרטו האחרון הצילו את המציל ( 1976 ) מתאר זוהר את סוף דרכה של דמות המציל על חוף הים , שאותה טיפח בסרטו מציצים . ( 1972 ) בסרט זה המציל ( אורי זוהר ) כבר מבוגר יותר ועל אף היותו נשוי ובעל משפחה הוא ממשיך לחפש ריגושים על שפת הים . אלא שבסרט נוספה דמות של מציל זקן המטיף ולועג , לעתים גם ביידיש , לזוהר הצבר . בעולם שבו התהפכו היוצרות ובנים שכחו את אבותיהם כדי לסלול את דרכם אל הישראליות , הופעותיו התכופות של המציל הזקן הגלותי מבטאות את הצורך להכניס משמעות הייררכית וערכית בתוך החברה השואפת לתרבות נטולת עבר " גלותי" ומסתכנת , לפי הסרט , ברדידות מן הבחינה הערכית והתוכנית כאחד . הסרט מסתיים בהענשת המציל השובב : המציל המבוגר משכן אותו בסוכת מצילים של זכוכית שבה כל מעשיו חשופים לעין כול , ובכך כופה עליו התנהגות מוסרית . מה שנראה ככליאה מבשר למעשה את שיבתו של זוהר השחקן , שהוא גם הבימאי , לחיק עולם שיש בו השגחה עליונה . דימוי המציל הנצור בסוכתו השקופה לעיני כל המתרחצים בחוף הים הוא הדימוי הסוגר את הקולנוע של אורי זוהר . ניתן לראות בו תחינה לעולם של ערכים שישים קץ לדור הבנים הגיבורים שבמקרים מסוימים לא עשו דבר כדי לזכות בתואר מלבד להיוולד כ"יהודים חדשים I . " שנות ה : 80– ביקורת נרטיב החניכה הציוני לשנות ה80– בקולנוע הישראלי אופייניים ניסיונות לחשוף את מה שהודחק בקולנוע הישן ולהשתמש במי שהוצא אל מחוץ לקולקטיב כדי לבקר את הסדר החברתי והפוליטי . התהליך הזה מתבטא , מצד אחד , באמצעות הביקורת על הנרטיב הציוני , ומצד אחר בהתחזקות הביקורת על הזהות הישראלית החדשה . סרטי שנות ה80– מפרקים את הסיפור הציוני הישן , מחליפים אותו בסיפורים של ניצולים ובסיפורם של אחרים נוספים , או פותחים אותו לדיאלוג בין תפיסות מציאות שונות . כחלק מפירוק רעיון "שלילת הגלות" נבחנים שוב "שלילת הנשיות" היהודית הפסיבית והכנועה ובניית הזהות העברית כזהות גברית בתוך עולם גברי . עתה מופיעה זהות חדשה המפנה מקום לא רק לרגישויות יהודיות גלותיות אלא גם לרגישויות נשיות , אותן הרגישויות שיאפשרו להזדהות עם כל אחר באשר הוא , לא רק עם ניצול השואה . המעבר מתפיסות קולקטיביות לתפיסות אישיות אמנם התחולל בחברה הישראלית בשנות ה . 60– אך תהליך זה לא מצא ביטוי בסרטי העשור והיה צריך לחכות לסוף שנות ה , 70– עם הופעתם של האחרים בקולנוע , כדי שזיכרון השואה יעוצב בו כאסופה של זיכרונות פרטיים הרודפים אינדיווידואלים מתוך החברה הישראלית . בסרטים האלה מבוקר הזיכרון הקולקטיבי ונפרט לזיכרונות פרטיים מימי הגלות היהודית , זיכרונות שהאימוץ לכאורה של הזהות הישראלית לא הצליח לטשטש . סרטיהם של דני וקסמן טרנזיט ( 1980 ) ושל ציפי טרופה תל–אביב-ברלין ( 1987 ) הציגו את מי שנאלצו לעזוב את גרמניה בעקבות רדיפות הנאציזם בשנות ה30– ואת ניצולי השואה כשבויים בתוך הזמן היהודי של עברם , משוטטים ברחובות המרחב הישראלי ללא מטרה או מסוגרים בתוך הבתים שלהם . נרטיבים אלה כבר לא הציגו את בואם לארץ כגאולה , אלא כניתוק פיזי בלבד . למעשה , החלוקות ה'ציוניות' שבנה הקולנוע הישן המשיכו להתקיים , אלא שהשיפוט שלהן השתנה : ניצולי השואה הוצגו כאנשים אחרים רדופי עבר יהודי רבגוני . סרטה של ציפי טרופה תל–אביבברלין פורש את סיפורו של בנימין , ניצול אושוויץ , המתגורר בתל–אביב יחד עם אשתו לאה הפולנייה , אחות בית החולים שטיפלה בו במסירות . יש לו בית ובת ושגרת חיים מסוימת , ולכאורה ניתן היה לצפות כי בנימין יגיע סוף סוף אל המנוחה והנחלה , אך זיכרונות עברו ממשיכים לרדוף אותו . הרגע שבו הוא מזהה את מילר , שהיה קאפו במחנה הריכוז שלו , הוא הרגע שבו שב העבר המודחק והופך את כל שגרת חייו של הגיבור . בנימין מתגעגע אל עבר שלם וקוהרנטי , אל התרבות האירופית של גרמניה שלפני השואה , אל עולם שלם שנתבקש לשכוח עם הגיעו ארצה . תל–אביב-ברלין חוזר אמנם אל החוויה היהודית לפני קום המדינה ומציג את השואה כחלק מגורל העם היהודי , אך , יחד עם זאת , הוא חושף את העולם התרבותי והחברתי העשיר של אותם ניצולים לפני פרוץ המלחמה , ועל רקע זה מצטייר זיכרון השואה כזיכרון של מה שקטע את הזיכרון האחר . העבר של בנימין אינו מרפה ממנו ודמותו מעלה על קדמת המסך את חייהם של ניצולים יהודיים בארץ בסוף שנות ה40– ודוחה אל השוליים את המציאות ההיסטורית הישראלית של אותה תקופה , תקופה שתבעה מהניצול לשכוח את כל הווייתו באירופה . הסרט מותיר את המבנה הישן אך הופך אותו : זהותו המורכבת של היהודי ניצול השואה נהפכת

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help