sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:271

עדות המזרח שלא זכו להיקלט בחברת האשכנזים . התקבלותם האוהדת של הסרטים האלה , אשר עסקו בהרחבה בחגים ובטקסים יהודיים , ביטאה למעשה את שאיפת קהל היעד שלהם להכיל את העבר היהודי המסורתי בתוך הנרטיב הקולנועי הישראלי . אך קריאת עומק מגלה שסרטים אלה המשיכו למעשה את מסורת החניכה הצברית בקולנוע , כלומר , הפיכת היהודי לישראלי . הם השתמשו בהומור כדי לתאר את דור הבנים החומק מזרועות הדת והמשפחה , לרוב באמצעות נישואי תערובת לישראלים אשכנזיים , שלא היו אלא השלב הראשון לקראת היטמעותם בתוך הזהות הישראלית . הסרט שבישר את הופעתו של הקולנוע העממי בישראל , סלאח שבתי ( אפרים קישון , , ( 1964 עסק בהתרופפות סמכותו של האב היהודי המסורתי ובאי יכולתו לתפוס את מקומו בחברה הישראלית החדשה שחרתה על דגלה ערכים סוציאליסטיים . באחד מרגעי הייאוש שלו , כאשר ילדיו כבר מפנים לו עורף ומצטרפים אל העולם החדש שמציע הקיבוץ , יושב סלאח שבתי בליל ברקים ורעמים ופונה אל ריבונו של עולם ומבקש את עזרתו . הפנייה האירונית הישירה והבוטה – " תסתכל עלי , איך אני נראה" – מסמלת את הקשר הפשוט , העממי , של היהודי עם אלוהיו : המענה לבקשת הגיבור מגיע באותו ה"שוט , " כאשר המצלמה עולה בתנועת tilt וחושפת מודעה על הבחירות האמורות להתקיים למחרת , ששם יוכתר שבתי למנהיג המעברה . ניתן לפרש את הפנייה לאלוהים , כמו את דמותו של סלאח שבתי כולה , כהתרסה נגד ה'דת' הציונית שבחרה להתעלם מהיהודים המסורתיים בתוכה והשאירה אותם מחוץ לגבולות הייצוג שלה ( ובכלל זה הייצוג הקולנועי . ( קישון חושף כאן את כוחם של החלשים , היהודים המנודים מן הציונות . אלא שעמדתו של קישון בסרט הזה כלפי היהודי הזר במולדתו אינה מאפיינת את רוב סרטי הקולנוע העממי–מעמדי , אשר בחרו לשים ללעג את האחר 9 ת של מאפייני עברם היהודי של גיבוריו המזרחיים והתמקדו באופן אירוני במסלול חניכתם אל הישראליות . סרטו של בעז דוידזון צ'רלי וחצי , שנוצר עשור לאחר מכן , משרטט את דרכו של צ'רלי , הפרחח המזרחי שצמח בתוך בית מסורתי , אל נישואים עם גילה העשירה , נציגתו המובהקת של ממסד אשכנזי נטול כל מאפיינים של מסורת או דת . אריק איינשטיין ואורי זוהר מתוך הסרט "מציצים" ( 1973 ) של זוהר – המציל הצבר מחפש ריגושים על שפת הים , המציל הזקן , הגלותי , מבטא את הצורך להכניס משמעות ערכית בחברה השואפת לתרבות נטולת עבר

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help