sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:270

בשנות ה50– ולחייב סיפור מסגרת חדש , גרסה חדשה של עלילת–העל הציונית . סרטו הקאנוני של יוסף מילוא הוא הלך בשדות , ( 1968 ) המבוסס על ספרו של משה שמיר , מבטא את כישלון האינטגרציה בין שני ערכים מכוננים של הציונות : הקיבוץ מצד אחד והוויית הלחימה הייחודית של הפלמ " ח מצד אחר . בתום לימודיו בכפר הנוער הציוני חוזר גיבור הסרט , אורי הצבר , לביתו שבקיבוץ ומוצא עצמו נקרע בין מימוש חייו האישיים להגשמת מטרות לאומיות . כאשר הוא כבר מחליט להתמסד בקיבוץ בחברתה של ניצולת השואה מיקה , הוא נקרא להצטרף ללחימה נגד הבריטים , מקבל עליו תפקיד של פיצוץ גשר , שם הוא גם מוצא את מותו . ברמת המבע הקולנועי מועבר רגע מותו באמצעות freeze frame על פניו ועל עיניו הפקוחות , ועל דימוי זה עולה בdissolve– תמונת גלי הים ומיד אחר כך מופיעים הניצולים המגיעים לקיבוץ . אלה הם זקנים ונשים , חלשים בגופם ורעבים , מצטופפים סביב השולחן העמוס שהכינו להם תושבי הקיבוץ . החיבור בין שלושת הדימויים האלה מאפשר לבימאי לקשור בין הצבר המיתולוגי לזהות היהודית שביקש הגיבור להדחיק , והיא שבה ועולה ו " ממלאת " את הקיבוץ , לאחר מותו . הדילמה של הגיבור שטלטלה אותו בין מימוש פרטי למימוש לאומי לא יכולה להיפתר בחייו ורק מותו יכול להכריע בסוגיה ולסמן את הבחירה בערכים הלאומייםהציוניים . כך עצם מותו מסמן את הסדקים הראשונים שנרשמים בתפיסה המונוליתית של הישראליות . האופציה היהודית של הקולנוע העממי לצד הקולנוע הלאומי ניתן למצוא , בשנות ה , 60– סרטים שהציגו לראשונה במרכז המסך דמויות של יהודים מזרחיים . סרטים אלה , המכונים גם "סרטי הבורקס , " עסקו לכאורה בסוג שונה של "אחרים" מזה שנדון בקולנוע הלאומי – ביוצאי מתוך הסרט "אדמה" ( 1935 ) של הלמר לרסקי – המרת הזהות היהודית בזהות ישראלית במסגרת עלילת-העל הציונית

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help