sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:269

קולנוע ישראלי – זהות עברית / זהות יהודית נורית גרץ ויעל מונק ההיסטוריה של הקולנוע הישראלי נעה בין הינתקות מהעבר היהודי לבין חיפושי דרך אל העבר הזה , בין גיבוש של ישראליות צרה ומוגדרת לבין פירוקה לשם הרחבתה והגמשתה . זוהי היסטוריה של חיפושי זהות והתמודדות עם הזהות הלאומית . דרכו של הקולנוע הישראלי בטיפולו בבעיות אלו בהוויה הישראלית משקפת את לבטיה של החברה הישראלית כולה : בראשית דרכו ניסה הקולנוע להדחיק את הזהות היהודית הגלותית , את מסורתה ועברה . במהלך שנות ה60– וה , 70– בעקבות תהליכים של התבססות והתברגנות בחברה הישראלית , תוך כדי עיבוד טראומת השואה וניכוסה אל תוך ההיסטוריה הישראלית , נפתח הקולנוע הישראלי גם אל העבר האירופי של היהודי הגלותי והפך אותו לחלק מהזהות הישראלית . לקראת סוף שנות ה , 70– ובמהלך שנות ה , 80– ניכרה בקולנוע הישראלי מגמה של פירוק הנרטיבים הציוניים שכוננו את הלאום העברי הישראלי והמרתם בנרטיבים חדשים הפורשים את העבר המערבי / הגלותי היהודי לצד סוגי עבר אחרים – של קבוצות חברתיות שלא השתלבו בנרטיב הציוני הרווח . בעשותו כך חשף הקולנוע הישראלי דרכי גישה חדשות אל מגוון האופציות שמציעה התרבות היהודית החילונית והדתית כאחד . ניתן אפוא לומר שאחרי שנים שבהן הציג הקולנוע הישראלי את היהדות ואת היהודים כתשליל מעוות של הישראליות , חוזר נושא היהדות אל הבדיון הקולנועי דרך התמודדותו לא רק עם זכר השואה אלא גם עם העבר היהודי הרבגוני בגלות . לצד הדיון בשואה מתחולל בקולנוע הישראלי גם דיון באחרים הכלולים בזהות הישראלית . תחילה פונה הקולנוע אל האחר הלאומי , הוא הפלסטיני , ולאחר מכן אל האחרים בתוך גבולות הלאום . אחת התפניות המרכזיות בקולנוע הישראלי נרשמת ברקע הדיון המחודש בזהות הישראלית שנתעורר בשל מגמות פוסטציוניות שהופיעו בחברה הישראלית באמצע שנות ה . 80– הביקורת הפוסט–ציונית חזרה אל שורשי האתוס הלאומי כדי לחשוף בו את נקודות העיוורון של הנרטיב ולפתוח אותו לזוויות ראות חדשות . היינו , להוסיף לסיפור גם את סיפורם של מי שנותרו מחוץ לגבולות הייצוג – יהיו אלה נשים , פלסטינים , יהודים מזרחיים או יהודים גלותיים . הקולנוע הישראלי שיקף טלטלה חברתית–אידיאולוגית זו , ומתוך מקהלת קולותיהם של האחרים הבליט גם את קולם של יהודים מסורתיים ודתיים וגם את קולם של חילונים . פניהם המגוונות בסרטי שנות ה90– היו קריאת תיגר על אופייה המונוליטי של הישראליות כפי שעוצבה עד אז ואפשרו התבוננות אחרת על התרבות והערכים שהודחקו במשך שנים I . מיהודי גלותי לעברי גאה הזהות היהודית העסיקה את הקולנוע הישראלי כמעט מראשיתו , גם בשנים שהוא שיקף את הניסיונות התרבותיים ליצור נתק בין ההווה העברי לעבר היהודי . הופעתם של ניצולי השואה כבר בסרטי שנות ה40– וה50– סימנה את היחס האמביוולנטי שהיה קיים בציונות כלפי מי שהאידיאולוגיה סימנה כ'אחרים' שלה ( יחד עם דמויות הנשים והערבים . ( הסרטים הראשונים תיארו את תהליך החניכה של ניצול השואה אשר נדרש להשיל את זהותו הקודמת ולעטות עליו את הזהות העברית החדשה . סיפור זה , המוכר ממספר רב של טקסטים בתרבות , שימש את הקולנוע הישראלי בראשית דרכו להמחשה איקונוגרפית של תהליך החניכה של ניצול השואה הנהפך מיהודי לישראלי . בסרטים אלה הוצגו היהודים כנרדפים , חסרי בית , פסיביים , נשיים ונתונים לחסדי גויים , ובמילים אחרות , נושאי כל אותן תכונות שהזהות העברית החדשה עוצבה כניגוד להן ; קריה נאמנה ( יוסף לייטס , , ( 1952 קללה לברכה ( הלמר לרסקי וג'וזף קרומגולד , ( 1950-1947 ובית אבי ( הרברט קליין , ( 1947 עסקו בתהליך החניכה של ילדים יהודיים בארץ בדרכם להיעשות לישראלים אמיצים ונחושים . קריה נאמנה תיאר חבורת ילדים אשר הגיעה מאירופה . הדימוי הפותח של הסרט הוא תמונת הילדים בתוך האוטובוס המביא אותם לחוות הנוער הציוני . בעוד בחוץ רוגמים הערבים את האוטובוס באבנים , עוברת המצלמה על פניהם המבוהלות של הילדים . אך תנועת המצלמה אינה נעצרת כאן והיא יוצאת אל המרחב , אל נופי ירושלים , על מגדליה וחומותיה וההרים שסביב לה . כלומר , המצלמה מציגה את מה שהילדים אינם יודעים עדיין : יש 'בחוץ' ארץ גדולה ורחבת ידיים , שבשלב זה הם אינם מסוגלים לראותה . רק בסוף הסרט , לאחר שביצע מעשה גבורה במלחמת העצמאות , מסוגל מאקס , אחד הילדים הניצולים , להלך בארץ ולהתבונן בה . קללה לברכה חוזר אף הוא לדפוס דומה – והוא מציג את מבחן הגבורה והגבריות כתהליך הכרחי להפיכתם של היהודים הנרדפים ללוחמים עבריים גאים . בסרטים האלה היו פניו של הניצול מופנים אל העתיד . הזהות הישנה , הזיכרונות , העולם שנשאר מאחור – כל אלה מופיעים בקולנוע הישראלי של שנות ה40– וה50– בעיקר כגורמים המעכבים את העלילה , בתחילתה , ומאיטים את הקצב שבו היא מובילה אל סופה הטוב – אל המרת הזהות היהודית בזהות ישראלית . אבל , עם זאת , הזהות היהודית לא נמחקה אלא נרשמה כסבטקסט בסרטים האלה והיא תשוב להופיע בקולנוע הלאומי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help