sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:268

המנבאים מראש מה תהא צורתה לפרטי פרטיה . אלא שהם מסיחים את הדעת מכך , שאין הרצון מועיל כאן , כל זמן שלא ניתנה האפשרות לבוא לכלל דעה מוסיקלית אחת ... קומפוניסטים מכל ארבע כנפות הארץ , בני אסכולות שונות , מוצאים לפניהם קהל שומעים המחולק לחלקים הרבה , וכל חלק יש לו טעם מיוחד משלו ותביעות מיוחדות . במצב זה מוטלת , לדעתי , על הקומפוניסט חובה אחת : ... עליו ללכת בדרכו ולדבר בשפה שלו הנובעת מתוכו . " יצירתו התזמורתית רחבת היריעה "שנים עשר שבטי ישראל" ( 1938 ) שימרה את הסגנון הרומנטי המאוחר וגילתה השפעות חזקות של ברהמס , מאהלר ורגר , וגם של הפתטיות החזקה של ארנסט בלוך . את הגישה הזאת ביטא גם יוסף טל בריאיון מפורט עם המלחין האמריקני רוברט פליישר . לטענתו של טל , העובדה שהוא יושב בארץ שנים רבות , דובר עברית וחי את המציאות הישראלית מגדירה את יצירתו יצירה ישראלית . דוגמה מוקדמת ובולטת לגישתו היא פרקה השני של הסונטה לפסנתר שלו , ( 1952 ) המבוסס על ציטוט שירו המודאלי הפשוט של יהודה שרת לפואמה של רחל , "הן דמה בדמי זורם , " המשתלב במרקם אטונאלי מורכב . לאומיות פופולרית . את הגישה הזאת ביטא המלחין הפורה מארק לברי : "ברגע שהשפעת הארץ חדרה לקרבי , כשהרגשתי את עצמי חלק ממנה , וכאשר רכשתי את השפה , באופן טבעי ביותר התחלתי לכתוב באותו סגנון שבו אני ממשיך לכתוב עד היום . אני כותב בשביל הקהל וברצוני להיות מובן לקהל . אני רוצה שיצירתי תעורר אצל מאזינים את אותן הרגשות , הרעיונות והרשמים שנתנו לי את ההשראה לכתיבת היצירה . לכן אני על פי רוב בוחר בשפה מוסיקלית פשוטה ומובנת . " מטרתו של לברי היתה לערפל את החיץ המלאכותי שבין מוזיקה קונצרטית למוזיקה עממית , כפי שעשה בפואמה הסימפונית שביסס על שירו "עמק" ( 1936 ) ובהכנסת מחול ההורה אל אולם הקונצרטים . המגמה הרביעית היתה הקוסמופוליטית , והיא התפתחה לאחר הקמת המדינה וחידוש קשרי התרבות עם העולם המערבי . בראשית שנות ה50– הצטרפו אל מלחיני הדור הראשון גם מלחינים ילידי שנות ה , 20– כגון יחזקאל בראון , צבי אבני ובןציון אורגד , אשר נולדו בארץ או לפחות קיבלו בה את רוב הכשרתם המקצועית . מלחינים ישראליים החלו בנסיעות לאירופה ולארצות הברית , ובין השאר לפסטיבלים של מוזיקה חדישה ולהשתלמויות . אחדים מהמלחינים פנו אל הגישה הקוסמופוליטית שרווחה בין מלחינים רבים בעולם המערבי . עיקרה של המגמה הזאת התבטא בהטמעת החידושים במוזיקה המערבית ובהימנעות מכוונת מכל ניסיון לגיבוש ' סגנון ישראלי לאומי . ' עם זאת גם יצירות הכתובות בטכניקה מערבית מגלות את קשריהן למציאות הישראלית , כגון בשימוש בתפקידים קוליים בשפה העברית . יתר על כן , כמעט תמיד פעלו המלחינים הישראליים בערוצי חיבור אחדים במקביל , כמו מקרהו של פאול בן–חיים . בשנת 1968 הוא חיבר את ה " מטאמורפוזות על כוראל של באך , " יצירה רב–קולית במרקם רב–קולי מערבי עשיר , ושנה לאחר מכן חיבר את ה " סונטה לשלישייה " להרכב הנדיר של מנדולינה , גיטרה וצ ' מבלו , המפתיעה בקונספציה ובהצללה של מוזיקה ערבית . חיים אלכסנדר יצר במגוון גדול של אמצעים וטכניקות , החל בסגנון העממי המזדמר של " שירי טבע " וכלה בסגנון הסריאלי החמור של " תבניות " לפסנתר . מאז קום המדינה התעשרה המוזיקה הישראלית בארבעה דורות של מלחינים – מקצתם ילידי הארץ ומקצתם עולים שהגיעו עם גלי העלייה הבאים , בשנות ה70– מבריה"מ ( מארק קופיטמן ) ובשנות ה90– מרוסיה ומארצות הקווקז ( יוסף ברנדשווילי ובנימין יוסופוב . ( הפלורליזם גבר , ועם זאת ארבע המגמות הבסיסיות ממשיכות לשלוט במוזיקה הישראלית האמנותית . בייחוד גדלה חשיבותה של המוזיקה הלאומיתהקולקטיבית . זאת בעיקר לאחר שמלחינים ישראליים אחדים מצאו את הדרך אל המוזיקה הערבית , שחדרה אל המוזיקה הישראלית הן באמצעות הרכבים של מוזיקה ערבית והרכבים מעורבים , בייחוד בהשפעתו של נגן העוד והכנר תייסיר אליאס , והן באמצעות שימוש בטכניקות מאקאם ערבי , כלים מזרחיים ואף כתיבה בשפה הערבית , כגון ביצירותיהם של ציפי פליישר ומיכאל וולפה . בטי אוליברו , שסגנונה ואישיותה מקוריים במיוחד , מצאה נתיבים חדשים אל מורשת משפחתה ואל המוזיקה של יהודי ספרד , אל המוזיקה הערבית ואל המוזיקה של עדות המזרח . הפלורליזם של המוזיקה הישראלית , המשתלב בנטייה הכללית לפלורליזם במוזיקה במערב , הוא הייצוג הכן והנאמן ביותר לגיוון האתני–התרבותי הקיצוני של החברה הישראלית . לקריאה נוספת : ( כל אחד מהמקורות הביבליוגרפיים הבאים כולל ביבליוגרפיה מפורטת ) זהר שביט , עורכת , בנייתה של תרבות עברית בארץ–ישראל , מוסד ביאליק , ירושלים , תשנ"ט . 2004 . tional Culture in Israel , University of California Press , Motti Regev & Edwin Seroussi , Popular Music & Na- versity Press , 1995 . Palestine 1880-1948 , A Social History , Oxford Uni- Jehoash Hirshberg , Music in the Jewish Community of Detroit , 1992 . Amnon Shiloah , Jewish Music Traditions , Wayne State ,

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help