sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:267

מצאו עד מהרה את דרכם אל רפרטואר זמר העם . הלהקות הצבאיות העלו אל הבימה מבצעים מקצועיים ומעולים והיו הבסיס להרכבי בידור חשובים , שאחד הבולטים בהם היה " התרנגולים . " בצד הרפרטואר שזכה לכינוי "שירי ארץישראל" החלו להתפתח קבוצות רפרטואר נוספות , שכללו את השיר הפופולרי של ערבי בידור ומועדוני לילה אשר הושפע מאוד מהשאנסון הצרפתי ומהרוק האנגלו–אמריקני , וכמו כן התפתח הרפרטואר רב ההשפעה של "זמר מזרחי" שהיה למקור גאווה לעדות המזרח . הזמר המזרחי חדר במהלך שנות ה80– וה90– אל מרכז הבימה של המוזיקה הפופולרית בישראל והעלה כוכבי זמר נערצים כזהר ארגוב וזהבה בן . ( ר' תרבות פופולרית במדור זה ( . בעיית המוזיקה היהודית בארץ המלחינים שעלו ארצה בשנות העלייה החמישית הגיעו כיחידים . כמעט כולם השלימו את לימודיהם הגבוהים לפני עליית הנאציזם . למשל , אריך ואלטר שטרנברג היה מהמצליחים שבמלחינים הצעירים בברלין בשנות ה , 20– ופאול בן–חיים ( פרנקנבורגר ) היה מנצח ראשי של האופרה באאוגסבורג ויצירותיו בוצעו לעתים קרובות ברחבי גרמניה . איש מהם לא היה ציוני והם נדחפו לעלות ארצה בתוקף הנסיבות . הם לא הכירו איש את רעהו קודם לעלייתם , הם לא היו קבוצה או אסכולה . כולם הרגישו בפנימיותם באתגר הגדול של יצירת תרבות מוזיקלית חדשה יש מאין . בה בשעה ציפו מהם הקהל , מבקרי המוזיקה ומנהיגי התרבות ביישוב להתוויית דרך חדשה למוזיקה היהודית בארץ–ישראל . לא היה לפניהם כל דגם מוקדם להתבסס עליו , והרפרטואר היחיד שמצאו בארץ עם עלייתם היה זה של שירי העם המוקדמים . כדי להגיע אל המזרח , משאת נפשם , היה עליהם למצוא את הדרך אל המוזיקה המסורתית של עדות המזרח ושל הערבים , שהיתה זרה להם ורחוקה מהם . יתר על כן , הניתוק ממורשתם היה קשה עליהם וכולם קיוו לשוב ולהשמיע את יצירותיהם החדשות באירופה . הרפרטואר העשיר שיצרו הצטיין בגיוון ופלורליזם . בקווים כלליים ניתן להבחין בארבעה זרמים אידיאולוגיים שכיוונו את דרך יצירתם : לאומיות קולקטיבית . מעצבה של הגישה הזאת היה אלכסנדר אוריה בוסקוביץ , ' שהיה האידיאולוג הרהוט ביותר של המוזיקה הישראלית בראשיתה . עיקרי גישתו : על המלחין בארץ להגיב ביצירתו על 'ההיכן והמתי' הדיאלקטי של המציאות שבה הוא פועל , כפי שהוא מתבטא בנוף הארץ – הנוף הסטטי , שהוא הנוף שהוא רואה סביבו , והנוף הדינמי , שהוא קולט באוזניו , והוא צלילי השפה העברית והערבית המקומית . המוזיקה שיש לגבש בארץ–ישראל חייבת להיות שונה לחלוטין מן המוזיקה של יהדות הגולה , ועיקרה ההשתלבות באזור הים תיכוני . ההוויה של החברה היהודית המתחדשת צמודה לעבר התנ"כי ולצלילי העברית בתנ"ך . במציאות של חברה מתגבשת ולוחמת חייב המלחין להיות מגויס למען הקולקטיב ולפעול כשליח ציבור המנחה את החברה לקראת גיבוש סגנון מוזיקלי המבטא את הקולקטיב . על המלחין להימנע מכל הבעה של רגשותיו האישייםהפרטיים . אין מקום במוזיקה הישראלית לשימור המורשת האירופית , אך , מצד אחר , עליה להיות שונה מהמוזיקה הערבית . עליה להגיע לסינתזה מורכבת בתהליך ארוך . בוסקוביץ' ביטא את האידיאולוגיה שלו בייחוד בשיר שחיבר לברכה צפירה , " אדוני רועי" , ( 1943 ) וב"סוויטה שמית" , ( 1945 ) שכינויה מדגיש את הקשר האזורי לעומת היהודי . לאומיות אינדיווידואלית . הגישה הזאת הוגדרה לראשונה בידי אריך ואלטר שטרנברג בפתח מאמר שפרסם בכתב העת מוזיקה עברית : ( 1938 ) "שאיפת היהודים למרכז חדש , פנימי וחיצוני כאחד , הביאה גם לידי בקשת תרבות יהודית חדשה . בתחום המוסיקה נתעוררה מחלוקת בדבר האסתטיקה של היצירה היהודית לעתיד לבוא , ולא מעטים הם החכמים פאול בן-חיים ( פרנקנבורגר ) היה בין המוזיקאים שהגיעו ארצה בעלייה החמישית . הוא כבר היה מלחין נודע ויצירותיו בוצעו לעתים קרובות ברחבי גרמניה .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help