sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:266

המוזיקה היה קהל מאזינים עצום , והשפעתם היתה רבה בייחוד בהפצת מוזיקה יהודית וארצישראלית , רובה בביצוע חי מהאולפן . אירוע רביעי היה עלייתם ארצה של כשלושים מלחינים מקצועיים מנוסים , רובם בשנות השלושים והארבעים שלהם , וזאת לאחר שעד שנת 1931 לא פעל בארץ בתחום המוזיקה הקונצרטית שום מלחין בעל שיעור קומה . התזמורת הארצישראלית היתה כולה פרי יוזמתו והתמסרותו המוחלטת של הכנר היהודי הדגול ברוניסלב הוברמן . תוכניתו המקורית של הוברמן היתה להקים בארץ–ישראל מרכז מוזיקלי בינלאומי להוראה ולביצוע מוזיקה שימלא את מקומו של המערב השוקע בפאשיזם , אך לנוכח ההידרדרות המהירה באירופה החליט הוברמן להתמקד בהקמת תזמורת ברמה גבוהה ביותר , שתוכל לקלוט את עשרות הפליטים מבין המוזיקאים היהודיים שפוטרו מהטובות שבתזמורות אירופה . הוברמן קיבל את אישור שלטונות המנדט לתת אישור כניסה לארץ ( סרטיפיקט ) לכל מוזיקאי שיעבור את מבחן הקבלה , וכך הציל כשבעים משפחות של נגנים מהשואה . ארטורו טוסקניני , המנצח האיטלקי האגדי , ניאות מיד להזמנתו של הוברמן לנצח ללא תמורה כספית על קונצרט הפתיחה שהיה לחג לאומי ולמפגן אנטי–נאצי ברמה בינלאומית . בכך הציבו טוסקניני והוברמן דרישה לא מתפשרת לרמה גבוהה , וטובי המנצחים והסולנים בעולם ראו חובה לעצמם לנצח על התזמורת החדשה ולנגן עמה , רובם בהתנדבות . התזמורת יצרה קהל מנויים מסור שרבים מהם התמידו בחברותם מרבית שנות חייהם , והיא המשיכה בהופעותיה בכל השנים הקשות של מלחמת העולם , המאבק בבריטים ומלחמת העצמאות . זמן קצר לאחר הקמת המדינה הסבה את שמה ל"התזמורת הפילהרמונית הישראלית . " חברי התזמורת הקימו הרכבים קאמריים מעולים ועסקו בהוראת נגינה ברמה גבוהה . הוברמן עיצב במידה רבה את המדיניות של התזמורת , שהתרכזה ברפרטואר הסימפוני הקלאסי–רומנטי הגדול , כגון הסימפוניות של מוצרט , בטהובן , ברליוז , ברהמס ומאהלר . התזמורת גם ביצעה את מרבית היצירות התזמורתיות שחיברו באותן שנים המלחינים העולים . בתקופת המנדט הונחה אפוא כל התשתית לחיי מוזיקה מקצועיים . זמר העם כרפרטואר מולחן שלא כמו בארצות אירופה והמזרח התיכון , שבהן צמח במשך מאות שנים רפרטואר ענקי של שירים שזכו למעמד של שירי עם , היה הרפרטואר של שירי העם ביישוב רפרטואר מולחן . שמות המלחינים היו ידועים ורשומים בפרסומי השירים , אך הם קיוו כי שיריהם ייקלטו בציבור ויזכו בהדרגה למעמד של שיר עם . רק חלק קטן מאלפי השירים הגיע למעמד הזה והם הושרו בהזדמנויות שונות של חגים , טקסים , בעת העבודה , בערבי שירה בציבור , בהתכנסויות של חברי קיבוץ , באירועים בבתי ספר ובתנועות הנוער וכיו"ב . אך גם כך מדובר באלפי שירים שרבים מהם נכנסו לקאנון של השיר הישראלי ולרפרטואר של זמרים מקצועיים . השירים האלה הופצו בהוצאות תווים שוות לכל נפש , והקק"ל הפיצה אותם על גבי גלויות דואר רבות . בשנות ה30– החלו להופיע תקליטים של שירים אהובים והם שודרו ברדיו . רבים ממלחיני השירים היו חברי קיבוץ , כגון מתתיהו שלם מרמת–יוחנן ודוד זהבי מנען . מקום חשוב בחיי המוזיקה בקיבוצים תפסו חגי ישראל , שלבשו אופי של חגים חקלאיים בניסיון לקרבם לחגים כמו שתוארו בתנ " ך . חשיבות מיוחדת היתה לליל הסדר , שנחוג כאירוע של המשפחה הקיבוצית הגדולה וכלל שירה בציבור , קטעים מומחזים והופעת זמרים ומקהלות . טקסי סדר חוברו בקיבוצים רבים , ואחדים מהם זכו למעמד מיוחד והועתקו לקיבוצים אחרים . הבולט בהם היה סדר פסח של קיבוץ יגור שיצר המלחין והכנר יהודה שרת , שהיה סינתזה של נוסחים מסורתיים , שירי עם שתאמו את האירוע , ושירים שחיבר שרת במיוחד לסדר . טקס הסדר הופיע אמנם בדפוס , אך הוא עבר שינויים בכל שנה בהתאם למשתתפים הפעילים שעמדו לרשות המלחין באותה שנה . בשנים -1930 1960 חוברו יותר מחמש מאות הגדות קיבוציות ! המספר הגדול הזה מעיד על נטייתם של מרבית הקיבוצים לטיפוח מסורותיהם המקומיות והימנעותם מקבלת ' נוסח אחיד . ' טקסים דומים שלוו במוזיקה התקיימו בקיבוצים גם בסוכות ובשבועות . רבים משירי העם התבססו על פסוקים מספר תהלים ושיר השירים והם יוחדו לתיאורי הטבע בארץ–ישראל ולחיי האיכר והרועה . מטרתם היתה לייצג את שיבת עם ישראל אל ארץ התנ"ך . כאלה היו שיריהם של עמנואל עמירן , כגון "גוזו גז , " ו"שיר הגמל" של ידידיה אדמון–גורוכוב . קבוצה חשובה של שירים נועדה לבימות התיאטרונים , כגון "השמעת איך בנגב" של א"א בוסקוביץ , ' ומהם הגיעו אל הקהל והיו לשירי עם . אחדים מהמלחינים היו מוזיקאים מקצועיים , שחיברו גם את תפקידי הפסנתר לשיריהם , כדוגמת משה וילנסקי וסשה ארגוב . רבים משיריהם עומדים על הגבול המעורפל שבין זמר עם לשיר אמנותי , כגון "בלדה על מעיין וים" של סשה ארגוב ו '" שני שושנים" של מרדכי זעירא . רפרטואר גדול של שירים חובר בחודשי מלחמת העצמאות , שהביאה גם להקמת הלהקות הצבאיות – להקות של חיילים בעלי יכולת בשירה , משחק ונגינה , אשר הופיעו במחנות צבא ובמשלטים , לעתים בקו החזית . הופעותיהן , שעמדו לעתים על רמה מקצועית גבוהה , כללו מערכונים ושירים , שחלק מהם

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help