sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:264

הוותיקה ראשון–לציון קמה בשנת 1895 תזמורת החובבים הראשונה בארץ , שהיתה למעשה השתלה של מוסד התזמורת הקהילתית המקובלת באירופה , לרבות המרכיב ההייררכי של ועד ציבורי שמנהל את ההיבטים הכלכליים של התזמורת , מזמין מנצח מקצועי ומשלם את שכרו . חזרות התזמורת תרמו רבות לגיבוש חברתי של המושבה , והתזמורת היתה גורם עיקרי בארגון של אירועים חברתיים תכופים שכללו גם שירה בציבור , הרצאות , הגרלות ודקלום שירה . תזמורת ראשל"צ היתה בתוך חודשים ספורים למופת לגופים דומים שקמו בכל המושבות הוותיקות האחרות בארץ וכן ביפו , וזכו לכותר המשותף של " אגודת כינור ציון . " לאחר הפסקה מאונס בשל מלחמת העולם הראשונה התחדש התהליך ביתר שאת בתקופת המנדט , וכאן יוזכרו רק הדוגמאות הבולטות ביותר שלו . הפעילות הקונצרטית התרכזה בשני המרכזים העירוניים הראשונים : "העיר העברית הראשונה , " תלאביב , שצמחה במהירות חסרת תקדים מפרבר גנים לעיר תוססת ; וירושלים הקוסמופוליטית , מרכז השלטון המנדטורי . ביסודו של התהליך הזה עמד המופע הפומבי – הצגת אופרה או קונצרט . ביישוב החילוני , בעיקר העירוני , נפגשו קבוצות עולים מארצות ושפות שונות והקונצרט היה אירוע מרכזי שקיבץ מספר רב של אנשים יחד . בשנים 1927-1925 ניהל המנצח יוצא וינה מאקס למפל סדרת קונצרטים סימפוניים על בימת קרשים שהוצבה על גבעת חול גדולה בתל–אביב ( לאחר מכן הוקם במקום הזה בית העם של תל–אביב . ( כשלושת אלפים מאזינים – כ 10 % – מכלל תושבי העיר (!) התקהלו ובאו לכל אחד מהקונצרטים האלה , אף שרמתה של התזמורת , שכונסה לכל קונצרט בנפרד , היתה בינונית ואף פחות מכך . בכך התגלה הצורך הפנימי של העולים בחוויה חברתית ורוחנית מלכדת . הקונצרט הפומבי כתחליף חילוני לתפילה התבטא בייחוד בקונצרטים של מוזיקה קאמרית , שהוא התחום האינטימי והרציני ביותר של הרפרטואר המוזיקלי האירופי . ראשיתה של מסורת זו ביישוב היתה בקונצרטים הקאמריים שארגנה הצ'לנית הגדולה תלמה ילין עם אחותה , הכנרת מרג'ורי בנטוויץ , ' בירושלים מאז שנת , 1923 ואשר במרכזם עמדה רביעיית המיתרים הירושלמית . בירושלים מילא הקונצרט הפומבי תפקיד שונה מזה של הקונצרטים בתל–אביב : " לקונצרטים היו זורמים כל בני החברה בירושלים – אנגלים , יהודים וערבים ; ולעתים תכופות היתה ירושלים מלאה אורחים נכבדים , " סיפרה מרג'ורי בנטוויץ' בזיכרונותיה על תלמה ילין . בתל–אביב נוסדה מסורת דומה של קונצרטים קאמריים באולם הכניסה של מוזיאון תל–אביב הראשון ( בית דיזנגוף בשדרות רוטשילד . ( הקונצרטים התקיימו דרך קבע בכל מוצאי שבת וריכזו קהל מאזינים מסור , וכל תוכנית נוגנה פעמיים בערב אחד לפני הקהל הגדול שזרם לאולם המצומצם . מסורת הקונצרטים הקאמריים נמשכת במסגרות שונות עד היום הזה , כגון סדרת הקונצרטים היוקרתית בקונסרבטוריון העירוני בתלאביב והפסטיבל השנתי למוזיקה קאמרית בירושלים . האווירה של רוממות רוח שאפיינה את שנות המנדט הראשונות התבטאה בהגשמה של רעיונות אשר בארצות אחרות היו נחשבים לחלומות באספמיה . הראשון בהם היה הקמת האופרה הארצישראלית בקיץ 1923 על ידי המנצח מארק ( מרדכי ) גולינקין . חזונו רב המעוף של גולינקין היה להקים בארץ את היכל האמנות – מרכז ענקי שיכלול אופרה , תזמורת , בלט ובית ספר מקצועי בינלאומי להכשרת מוזיקאים בכל התחומים , אך לאחר שנתחוורה לו המציאות של היישוב צמצם את תוכניתו לבית אופרה – שגם הוא ארגון מוזיקלי יומרני המנצח מארק ( מרדכי ) גולינקין – הקים בקיץ 1923 את האופרה הארצישראלית . המשבר הכלכלי הביא להתמוטטות המפעל אחרי ארבע עונות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help