sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:262

מסוימות . ( גורם ממוסד מרכזי בהפצת שירי העם היה מערכת החינוך של היישוב . תפקידו של המורה לזמרה בבית הספר ה"עממי" ( היסודי ) היה בעיקר הוראת שירים והדרכת המקהלה של בית הספר . שמות המלחין והמשורר היו אמנם ידועים במרבית המקרים ( אם כי לעתים קרובות יצאו השירים לאור בציון האנונימי "עממי" כאשר לא היה ביטחון בשם המלחין או כאשר מקורה של הנעימה היה אירופי או ערבי . ( גורם חשוב אחר היה ערבי שירה בציבור , שהיו אהובים מאוד , כגון ערבי השירה שניהל המלחין דניאל סמבורסקי בבית ברנר בערבי שבת בתל–אביב בשנים . 1950-1935 בתקופת היישוב : חזון המזרח ומורשת המערב המרכיב הבסיסי והמתמיד שביסוד כל חיי המוזיקה והיצירה המוזיקלית ביישוב ובמדינת ישראל היה הניגוד הדיאלקטי בין חזון המזרח , שהנחה את התנועה הציונית במובנה הרחב ביותר , לבין מורשת המערב , ששלטה מלכתחילה בחברה היהודית החילונית בארץ . זה היה בעיקרו ניגוד חיובי ומפרה ליצירה , למחקר ולדיון אידיאולוגי . מייצגו הגדול הראשון היה החוקר הדגול אברהם צבי אידלסון . אידלסון הוכשר לשמש חזן ולאחר מכן קיבל הכשרה מוזיקלית מקצועית מעולה בברלין ובלייפציג . בעת עבודתו כחזן בדרום גרמניה מצא כי המוזיקה היהודית האירופית חדורה כולה השפעות של מוזיקה נוצרית . אידלסון גמר אומר בנפשו לפתוח במחקר מקיף שישחזר את השירה העברית העתיקה מימי הבית השני . הנחת היסוד שלו היתה כי יסודות של השירה העתיקה הזאת נשמרו בקהילות ישראל הנידחות במזרח , ששם , שלא כמו באירופה , לא היו נתונות להשפעות חזקות של סביבתן , ולפיכך החליט בשנת 1907 להשתקע בירושלים . ") שמה מצאתי כשלוש מאות בתי כנסת שהיו שייכים לכל שבטי ישראל , קיבוץ גלויות בזעיר אנפין , וכל קיבוץ היה שומר על מסורתו בקנאה מיוחדת ("! כאחד ממניחי היסוד למדע האתנומוזיקולוגיה עשה אידלסון בירושלים עבודה חלוצית , מתוך שימוש חדשני בפונוגרף של אדיסון להקלטת המידענים ( אינפורמנטים – חברים בעדה מסוימת המתמצאים היטב במסורת קהילתם ומוכנים להעביר לחוקר מבחוץ את ידיעותיהם ) הרבים שפגש . במרכז עבודתו היה מחקר אנתרופולוגי מקיף של העדה התימנית בירושלים , שגילה את העושר העצום הנמצא במורשת התימנית . אידלסון לא הגשים את חלומו , הן בגלל קשיים מתודיים בסיסיים והן בגלל תנאי החיים הקשים בירושלים , בעיקר בתקופת מלחמת העולם הראשונה , אך פרסומיו החשובים ומפעלו המונומנטלי – פרסום כרכי אוצר נגינות ישראל שהחל בשנת 1914 באסופה הגדולה של שירת יהודי תימן – היו השלב הראשון בבניית גשר , אשר במקרה הזה היה חד–כיווני , מנקודת המוצא המערבית בכיוון המזרח . בשנת 1935 הונח הבסיס למחקר אתנומוזיקולוגי מתמשך , עם עלייתם ארצה של רוברט לכמן ואדית ( אסתר ) גרזון קיווי , שעשו עבודת שדה מקיפה ברחבי הארץ . הגשר הראשון ממזרח למערב הוקם בידי הזמרת והיוצרת הייחודית ברכה צפירה , ילידת ירושלים ובת למשפחה תימנית , שהתייתמה בילדותה וגדלה במשפחות אומנות בנות עדות שונות , והתחנכה בפנימיית שפיה , ובה התגלה קולה הנהדר וכן יכולתה לשמר בזיכרונה עשרות נעימות מסורתיות של עדות ישראל ושל הערבים בירושלים . לאחר תקופת לימודים קצרה בברלין החלה , בשנת , 1931 במסעי הופעות עטורי הצלחה ברחבי הארץ ובמצרים עם הפסנתרן נחום נרדי , בעלה הראשון , שאלתר את תפקידי הליווי . בדרך זו שירים שקודם לכן מילאו פונקציות מוגדרות בעדות השונות מצאו את מקומם על בימת הקונצרטים המקצועית , ובליווי הכלי האירופי המובהק ביותר . מרכיב חשוב בהופעותיה היה דרך הפקת הקול המזרחית השונה מטכניקת הבל–קנטו האירופית . בשנת 1939 נפרדה מנרדי , והחל שלב רב חשיבות במפעלה כאשר פנתה אל מרבית המלחינים אשר זה מכבר עלו ארצה והזמינה מהם עיבודים לשיריה . במרבית המקרים החליפה ברכה צפירה את מילות השיר , כגון שיר האהבה המעודן " לילה לא נים " של רפאל אליעז שהוצמד לשיר פרסי מסורתי . ברכה צפירה עמדה על כך שכל העיבודים ייעשו להרכבים של כלים אירופיים , לפסנתר , או לנבל , ומבחינתה הגיעה לפסגת הצלחתה כשהופיעה בקונצרטים עם התזמורת הארצישראלית ( לימים התזמורת הפילהרמונית הישראלית . ( למרות קשיים עצומים שבהם נתקלה , הן מבחינה כלכלית והן קשיי תקשורת בין–אישיים , היתה תרומתה של צפירה עצומה , ורבים משיריה מצאו את דרכם ליצירות תזמורתיות וקאמריות רבות של המלחינים שעמם עבדה . בצד ברכה צפירה החלה שרה לוי–תנאי במפעלה הגדול הן כזמרת ומלחינה והן ככוריאוגרפית , והמשיכו אותן זמרות תימניות כשושנה דמארי ושרה אסנת–הלוי בתחום השיר העממי–הפופולרי הישראלי . בצד תרומתן המוזיקלית הביאו הזמרות האלה לשינוי חשוב בתדמיתה של הצעירה התימנייה , שהיתה בעיני המוזיקאים יוצאי המערב לאידיאל של תרבות טהורה ומרתקת . העתקת הדפוסים של הכשרה מוזיקלית מקצועית הזמרת ממוצא גרמני שולמית ( זלמה ) רופין , רעייתו של הד"ר ארתור רופין , הקימה בשנת 1910 את בית הספר הראשון לנגינה בארץ , שנקרא לאחר מותה בלא עת על שמה , ואז עבר הניהול אל המוזיקאי רב האנפין משה הופנקו . בית הספר "שולמית"

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help