sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:254

אמנויות פלסטיות בישראל יגאל צלמונה האמנות שהתפתחה בישראל במחצית השנייה של שנות ה60– התעצבה על רקע התשתית של התרבות החזותית שהתגבשה בארץ כבר במחצית הראשונה של אותו עשור . לשנים הראשונות שלו היתה אופיינית התחזקות המגמה שביקשה להינתק מן המחויבות לממד המקומי ומן הנהייה האופיינית עד אז אחר סממני זהות ייחודיים–ישראליים שבכוחם להגדיר את גבולות העשייה האמנותית . האמנות של הקאנון החדש ביקשה להימנע מן הצורך לבטא ערכים קולקטיביים חברתיים או לאומיים . המגמה החדשה הזאת הלמה את נטייתה הגוברת והולכת של החברה הישראלית באותן שנים להיענות להשפעת העולם המערבי , הן מבחינת אופי חיי המעשה של הכלל והן מבחינת התרבות שהחלה להעמיד את היחיד ועולמו במרכז סדר היום שלה , בניגוד גמור למחויבותה בעשורים הקודמים לביטוי מועדף ומודגש של הממד הציבורי . את ראשית שנות ה60– ציינה ההגמוניה המוחלטת של סגנון המופשט הלירי בציור . הסגנון הזה הכיל את ציווי ההתיישרות על פי עקרונות האמנות ששלטה אז בפריז , מוקד ההזדהות התרבותית של העילית האמנותית הישראלית באותם ימים . כמה מאמני הזרם הזה , יוסף זריצקי , יחזקאל שטרייכמן , אביגדור סטימצקי ועמיתיהם , המשיכו להיות דמויות חשובות בסצנת האמנות הישראלית גם בעשורים הבאים . כמה מהאמנים הצעירים התנתקו כבר במחצית שנות ה60– מן ההתגייסות הכללית הזאת של אמני ישראל המשפיעים לציור המופשט . הם המשיכו בעצם את המחויבות למודרניזם אוניברסליסטי חסר פניות מקומיות עקרוניות , אבל עדכנו את מקורות ההשראה שלו . במקום פריז נעשתה האמנות האמריקנית לסמן של הזדהות . אריה ארוך , בן דורם של ציירי המופשט הוותיקים , עשה שימוש בציוריו בדימויים ובחפצים מן המציאות בהשראת אמנות ה"פופ–ארט" האמריקנית ונעשה מורה הלכה לדור של אמנים צעירים . יגאל תומרקין , שחזר לארץ בראשית שנות ה60– לאחר שהות ארוכה באירופה ויצירה בהשראת האמנות האמריקנית והצרפתית העכשווית של אז , זעזע את תודעת הציבור והאמנים עם האסאמבלאז'ים ( תצריפים ) של גרוטאות כלי נשק ויציקות אברי אדם שהציג ואשר הציעו שפה אמנותית חדשה שלא היתה מוכרת עד אז בארץ . אביבה אורי התפרסמה ברישומי הפחם והעיפרון האקספרסיביים שלה שביטאו באופן ספונטני , ישיר ומיידי עולם פנימי עשיר ודרמתי . רפי לביא נתפס כקול חדש ומקורי שמעון לוי , מקטרים בבמות , אורעם , תל–אביב . 1992 עמנואל לוי , התיאטרון הלאומי הבימה , עקד , תל–אביב . 1981 שמעון לוי וקורינה שואף , קנון התיאטרון הישראלי , הקיבוץ המאוחד , תל–אביב . 2002 חנן חבר , "ספרות ישראלית מגיבה על מלחמת , " 1967 בתוך "חמישים לארבעים ושמונה , " גיליון מיוחד של תיאוריה וביקורת , מכון ון ליר / הוצאת הקיבוץ המאוחד . 1999 נורית יערי ושמעון לוי ( עורכים , ( האיש עם המיתוס באמצע , הקיבוץ המאוחד , תל–אביב . 2004 demic Press , Brighton , UK , 1996 . Shimon Levy , Here , There and Everywhere , Sussex Aca- versity Press , 1998 . Glenda Abramson , Drama and Ideology , Cambridge Uni- יוסף זריצקי – הזדהות תרבותית של האליטה הישראלית האמנותית עם עקרונות האמנות ששלטה בשנות ה60- בפריז

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help