sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:252

לטקסטים מקראיים . ב1994– הועלתה הצגת אנשי קופסאות השימורים מאת אדוארד בונד בתחנת הכוח הישנה רדינג בתלאביב . בחלל הסוריאליסטי והאלים של הטורבינות הנטושות התריע הטקסט האוטופי במהופך במעין חזון אחרית–ימים שלילית ורעה על ההווה בפרספקטיבה של עתיד מדומיין . המובן מאליו ( 1997 ) האניגמטי מאת יוסף אל–דרור זכה להצלחה ביקורתית ומסחרית רבה בגלל שילוב בין ביקורתיות פוליטית ותרבותית לבין נונסנס . התיאטרון הממוסד והמסובסד חייב לנווט דרכו על פי צופן פוליטי וכלכלי , המכתיב את המתח בין הטחת ביקורת בדימוי הקהל לבין חיזוקו . אוונגרד , העזה , מקוריות וחידוש הם גם בישראל נחלת תיאטרון השוליים וקהליו הקטנים והמשוכנעים מראש . ברוב התיאטרונים המסובסדים בשנות ה90– ואף לפניהן נקוטה אסטרטגיה שעל פיה די להעלות בעיות חברתיות , אתיות ופוליטיות על הבימה : כביכול , אם העלינו מחזה כלשהו מאת ברכט , מחזאי "שמאלני , " כבר אמרנו הכול , גם אם הבימוי , כלומר הפירוש התיאטרוני הממשי של הטקסט , נמנע מאמירה ברורה . בהיות רוב אנשי התיאטרון בארץ מזוהים עם מה שנחשב לפני האינתיפאדה השנייה השמאל המתון , נוח להם להציג מחזות ותמ B ת "שמאלניות" באופן "ליברלי , " בלתי מתחייב ולכאורה מתון . על שאלה בעלת צביון מוסרי "האם ישנתי כשהאחרים סבלו " ? ( בקט , מחכים לגודו , ( ייאלצו רוב תיאטרוני ישראל לענות בגמגום מהוסס : "לא , לא ממש נרדמתי , לכל היותר נמנמתי קצת . נכון , שמעתי צעקות , אבל רק בערבית , ולא כל כך בא לי לקום , כאילופ . " רוב התיאטרון הישראלי הרפרטוארי נמנע ממחאה ישירה או עקיפה , פל D טית או מעודנת , על אירועי האינתיפאדה השנייה , שרישומה בחיי המדינה והארץ היה עצום . מחאה מסוימת ניכרת בכל זאת בתיאטרון המסובסד פחות והמעז יותר , ובהצגות מעטות בתיאטרון הרפרטוארי , ולדוגמה שנת : 2002 משהו שנגמר בהרקדה של קבוצת תיאטרון בהנחיית דודי מעיין בשלומי היה מופע שנתפס כנבואה להווה . חשבונית הנפש של דני הורוביץ דן במיתוסים ישראליים ובדימויים מקומיים . געגועים , שביים יגאל עזרתי בתיאטרון מקומי / אל סראייא , פינה חלל לקולות של "אחרים , " פלסטינים , רוסים , יקים . הצגת , No Exit שביים אבי גיבסון–בראל בתיאטרון החדר של אמיר אוריין , מעידה שתיאטרון פוליטי איננו בהכרח משעמם ולחלופין פל D טי ומעצבן : החלל המחניק בחדר ובמחזהו של סארטר נהפך לפונקציונלי בתקשורת אינטימית ואינטנסיבית בין השחקנים לקהל . כמעט מטפורה על המצב בארץ . פה ושם העלו תיאטרונים מסובסדים הצגות כמו תנינים מאת יהושע סובול על יהודים וערבים הממתינים ( למין גודו ) על חוף הים , ב"תיאטרון הרצליה . " "התיאטרון העירוני חיפה" העלה את נשף מסכות של סובול , את מנהל הבית מאת פינטר בליהוק שחקנים ערביים שעצם הופעתם מקנה להצגה הילה פוליטית . "הבימה" העלתה את במלחמה כמו במלחמה ואת הבבונים , קברט סאטירי . ב"התיאטרון הקאמרי" הוצג ויה דולורוזה מאת דייוויד הייר , הצגה אורחת באנגלית המתבוננת בסכסוך הישראלי–פלסטיני במבט משועשע–מתייסר . מילה של אהבה בחאן הירושלמי , מאת מיכאל גורביץ , ' היה מגע בימתי עדין במציאות גסה . התיאטרונים המסובסדים הרגילו את קהליהם לתפריט דל תמונה מתוך הצגת "מחכים לגודו" שהועלתה בתיאטרון חיפה בשנת 1984

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help