sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:251

הצנזורה את חברים מספרים על ישו מאת עמוס קינן , הפסילה הגורפת היחידה בתיאטרון הישראלי . הצנזורה ניסתה לפסול שורות בהפטריוט של לוין ב , 1980– ואת אפרים חוזר לצבא מאת יצחק לאור ב . 1984– כשבוטלה , נטלו מנהלי תיאטרונים בישראל את תפקיד הצנזור הפנימי על עצמם , ונמנעו מהתבטאויות בימתיות העלולות להדיר את רגליהם של קוני הכרטיסים מהקופות . התיאטרון וההווי המקומי אהבתו של התיאטרון הישראלי להווי המקומי התעצמה בשנות ה . 70– אחוז ההצגות המבוססות על חומרים מקומיים עולה , ובצדן מתעצב הסגנון הדוקו–דרמתי , הבולט בהצגות שיצרו יהושע סובול עם נולה צ'לטון , בדוקו–פיוט של דני הורוביץ , צ'רלי קצ'רלי , על דיוקן הצבר , בנמר חברבורות של יעקב שבתאי המציג את מדינת ישראל כקרקס הזוי ובמי תהום של הלל מיטלפונקט , המעצב את המדינה כשלולית דלוחה . " התיאטרון העירוני באר–שבע" הציג את השיבה מאת מרים קיני , על הסכסוך הישראלי–פלסטיני . הועלו גם מושל יריחו המפורש בביקורתו מאת יוסף מונדי , ונפוליון חי או מת ! על כוחנות ועל תאוות שלטון ללא מצרים , במיסוך התיאטרוניהמוכוון–לעצמו והמשועשע של נסים אלוני . ב1980– ייסד עודד קוטלר את פסטיבל עכו לתיאטרון ישראלי אחר , בטענה שממסד התיאטרון הרפרטוארי אינו משקף את היצירה התיאטרונית בארץ ונחוצה מסגרת לאמנים צעירים המבקשים חשיפה , הכרה ואמירה אמנותית מפורשת יותר . פסטיבל עכו ממשיך להתמודד עם מוסכמת המציאות הישראלית ועם כמה מדימוייה בדייקנות ובעקביות העולות על אלה של התיאטרון הרפרטוארי , ומשמש מדחום מדויק למצב הרוח המקומי . דוגמה לכך היא תופעת "על במותיך חלל" בתשמ"ה , כשהפסטיבל הצמיד את שני המ 9 בנים העיקריים של חלל . מתוך תריסר ההצגות שהתקבלו למסגרת התחרות , אחת–עשרה העלו דמויות מתים–חיים שנכחו , הופיעו ופעלו על הבמות . כעשרים ושבעה חודשים מפרוץ מלחמת לבנון ( ב ( 1982– נעו מתי התיאטרון ומתי המלחמה בין צו גיוס לבין סרבנות מפורשת , בין חיים לבין מוות , בין המציאות לבין הבדיון התיאטרוני . בכלאדם שביים הפעם דוד שטיינברג , המוות לא רק נכח אלא החליף את אלוהים ; במיסטריה בין A לB– מאת יוסף מונדי הופיע המוות על גלגיליות והחליק על הבמה . בשבועת אמונים מאת ש"י עגנון רודפת שושנה המתה אחרי יעקב רכניץ שהפר את שבועתו . בשיץ מאת חנוך לוין חוזר ומופיע צ'רכס המת , שנהרג במלחמת יום הכיפורים , מתחת לשולחן האוכל בבית חותנו . מתי חנוך לוין מוחפצים כחומר העובר בין הפה לבין פי הטבעת , דימוי מצמרר לחפירות בתעלת סואץ , לתאוות הבשר , להפרשתו ולמותו . האהבה "העזה כמוות" שהופיעה אצל נתן אלתרמן וחיים גורי בתקופה שההסכמה בה סביב מטרות המלחמה היתה גבוהה יותר , נהפכה למוות עז כזלילה אצל לוין ; מסממן איכותי לסממן כמותי המובלט בתחבולת ההכברה האירונית : "יש לי מתים מתחת לשולחנות / , המון מתים מתחת לשולחנות / , ומתחת לכיסאות ולמיטות ולארונות / . כל הבית מלא מתים / , ויש לי במחסן מתים לחורף / , ומלאי של מתים לשנה הבאה / , ולטווח ארוך יש לי מתים שעוד חיים / , ויש לי מתים שעוד לא נולדו / , אני בונה על מתים , בונה ממתים / , אני אוכל מתים ונושם מתים / , מתים , מתים , מתיםפ . " שיץ מאת לוין בפסטיבל עכו בתשמ"ה 1985 שהועלה עם בובות היה תזכורת בוטה לרהב הישראלי ערב מלחמת . 1973 על מקומו של לוין בתפר שבין התיאטרון לבין המציאות הישראליים מעידות גם השורות ממלכת אמבטיה שאמר אב יהודי ב , 1970– ומושמות ח"י שנים אחר כך בפיו של אב ערבי ברצח ב"התיאטרון הקאמרי , " באקטואליות מקפיאת דם : "אבי היקר , כשתעמוד על קברי / , זקן ועייף ומאוד ערירי / , ותראה איך טומנים את גופי בעפרפ" ב1987– עלה סינדרום ירושלים האפוקליפטי–אירוני מאת יהושע סובול ב"התיאטרון העירוני חיפה" אך ההצגה פוצצה בחזיזי כנופיית אוהדי הרב כהנא . לאור תגובת הביקורת והקהל "התפוטרו" בסר וסובול מהנהלת התיאטרון , שבשנות ה80– היה הלוחמני שבתיאטרוני ישראל הרפרטואריים והעלה כמה מבעיות הזהות הישראלית , יהדות וציונות , השואה והמלחמות בפלסטינים על בימותיו . בשנות ה , 90– לאחר רצח יצחק רבין וכישלון הסכמי אוסלו , ולאחר שהתיאטרון הישראלי זכה עוד בכמיליון צופים פוטנציאליים שעלו מברית המועצות , התפתח תיאטרון "גשר ; " שיטת מנויי התיאטרון התחזקה , והתיאטרון הישראלי הרפרטוארי הלך והתמסחר . בין ההצגות שהשמיעו אמירה ברורה יצוינו הילד חולם וההולכים בחושך של לוין ; גורודיש של מיטלפונקט , המתחזה ב"התיאטרון העירוני באר–שבע" וקסטנר של לרנר . קולות המסר הפוליטי נשמעו צלולים יותר ובהכרח גם מינוריים יותר בתיאטרוני השוליים : קבוצת התיאטרון בעכו העלתה את ארבייט מאכט פריי , שעסקה בהשתקפות השואה בנרטיב ובהווי הישראלי , כולל היחס לפלסטינים . "תיאטרון החדר" בהנהלת אמיר אוריין העלה הצגות ( דם , ארוחת הערב ) לקהלים זעירים , והשפיע באיכותו בעיקר על יוצרי תיאטרון , ופחות על הקהל . בצד , אך קרוב לממסד , ביימה והפיקה רינה ירושלמי הצגות ביקורתיות בעלות אסתטיקה מעודנת ובשפת תיאטרון בינלאומית באופייה כמו ווצק מאת ביכנר , המלט מאת שייקספיר וויאמר וילך , עיבוד

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help