sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:250

העלה אריה זקס את השלום מאת אריסטופנס כאמירה ביקורתית מפורשת . אחריה ביים זקס את כלאדם בחאן הירושלמי , כמחזה מסע אסקייפיסטי בהקשר הפוליטי של 1969 ואולי לכן – בהצלחה רבה . יוסי יזרעאלי העלה את איש חסיד היה , קולאז' שירים וסיפורי חסידים , שהיה ללהיט חסר תקדים , כמופע בג'ינס המפשט את ההווי הדתי–החסידי ומקרבו לחילונים בחן רב . התגובה החריפה ביותר למלחמת , 1967 ובדיעבד גם הרלוונטית והאמינה מבחינה אמנותית , היתה ועודנה הצגת הקברט הסאטירי את ואני והמלחמה הבאה מאת חנוך לוין , שהוקיעה את הקהות המוסרית ואת הרהב שפשו בחברה הישראלית עקב הכיבוש וההתנחלויות ודיכוי הפלסטינים . ב1969– עלה לילה במאי מאת א"ב יהושע , גם הוא בבימוי יזרעאלי , והציג יחסי משפחה מתוחים ערב פרוץ מלחמת , 1967 באיזון עדין ומדויק בין הפן המקומי הייחודי לפן האוניברסלי , ובשילוב יסודות של ארוס ותנאטוס , מין ומוות . לא ביום ולא בלילה מאת אברהם רז עסק בעיוורון כבדימוי , שלוקים בו חייל צעיר ובת לדור החלוצים , במחזה פיוטי–אוניברסלי שהוא גם חברתי–פוליטי . דודה ליזה של נסים אלוני מתח ביקורת על תולדות היישוב ; כתר בראש מאת יעקב שבתאי היה סאטירה אקטואלית על שלטון וכוחנות . בין 1967 לבין 1973 מסתמנת ביתר שאת חיבת הקהל , והתיאטרון הישראלי המשרת אותו נאמנה , לדימויו המשתקף על הבמה ולחומרי הדרמה המקומיים והאקטואליים . ב1970– מעורר חנוך לוין במלכת אמבטיה את הסערה הציבורית הגדולה ביותר בתולדות התיאטרון הישראלי . ב"התיאטרון העירוני חיפה" הועלה דו קיום כפרויקט תיאטרון דוקומנטרי ערבייהודי משותף שביימה נולה צ'לטון . זה מסתובב מאת יוסף מונדי הציג את דימוי היהודי הפחדן והרוחני , כביכול , מול דימוי הישראלי האלים , השרירי והדורסני , עם דמויות "הרצל" ו"קפקא" הכלואים בחדר , שאינו אלא מדינת ישראל , חזון עוועים של אלטנוילנד . ההצגה מאפיינת את תיאטרון הפרינג' הישראלי במיטבו גם מבחינת ההצלחה הביקורתית והמסחרית : שלוש הפקות ויותר מאלף הצגות . לאחר שערוריות התקשורת שחוללו הקברטים הסאטיריים של חנוך לוין בצד כישלונם המסחרי , הוא כתב את חפץ , מחזה משפחה מיתמם על השפלה ודיכוי הדדי , ולמעשה סאטירה נוקבת על מדינת ישראל , שכמו גיבורת המחזה פוגרה , היתה בת עשרים וארבע בשנת , 1972 והיא "מוצצת הנאה מכל רגע" בעודה מתעללת בדמויות ובדימויי עדות ומעמדות ישראליים ורוצחת את חפץ , "דייר המשנה" הפלסטיני . ב1972– פסלה התקהלות מחוץ לאולם התיאטרון שבו הוצג מחזהו של חנוך לוין "מלכת האמבטיה" שעורר שערורייה תקשורתית גדולה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help