sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:247

זכה מאיר מרגלית מ"האוהל" בהחייל האמיץ שווייק . ( 1935 ) בתקופה הזאת מסתמנת מגמה להרחיב את הרפרטואר המקומי בתרבות התיאטרון העולמית , קלאסית ומודרנית גם יחד , בצד הצגות בעלות צביון יהודי והיסטורי . אחת האסטרטגיות של הסתגלות ברפרטואר הארצישראלי היא הנטייה לערוך עיבוד ומיקום–מחודש למחזאות העולמית ( כגון וילהלם טל ) בצד פרשנות אקטואלית ארצישראלית למחזאות היסטורית יהודית כגון בזרובבל ובבר–כוכבא . ב1937– הועלתה אחת ההצגות הראשונות המתמודדות עם ההווי הארצישראלי במישרין : שומרים מאת עבר הדני , אלא שבמחזה מוצגים חברי "השומר" כטיפוסים נוקשים ומעוררי ביקורת . בשנות מלחמת העולם השנייה בשנות מלחמת העולם השנייה פחתה הפעילות התיאטרונית בארץ . אהרן אשמן העלה את האדמה הזאת , ( 1942 ) אחד המחזות החלוציים המועטים שזכו לתגובות קהל ולביקורות נלהבות . בעקבות מחזות ויצירות ספרות רוסיות , אמריקניות , קנדיות , איריות , גרמניות ואחרות העוסקות בקשרים פוסטרומנטיים בין אדם לבין דמו ואדמתו , ובהשפעת כתביו ופועלו של א"ד גורדון , מחבר אשמן את האדם הארצישראלי החדש לאדמה , שהוא מנסה לרפא ולגאול , אך בלי לנתק את גיבוריו מהעבר היהודי . האדמה הזאת השתמש במושגי קדושה יהודיים ויישם אותם מחדש באדמת הארץ , בתערובת אידיאית מרתקת בין הקודש המחולן מ"שם" לבין החולין המקודשים "כאן . " בימת התיאטרון הארצישראלי היא מקום מפגש בין העבר הנדחה לבין העתיד הנשאף , בין הבדיון לבין המציאות . ההצגה הצליחה ליצור , כדברי בן–עמי פיינגולד , "דגם מובהק של מחזה ארצישראלי שבו נוצר קשר מיוחד , חד–פעמי , בין תיאטרון לבין 'מאבק . " ... ' בשנות ה40– הוצגו מעט הצגות שנגעו , ולו בעקיפין , באימי השואה . האי–אמון בקיומה של השואה ובממדיה , וההלם הנורא לאחר היוודע העובדות , עלו בקנה אחד עם האי–יכולת לתת ביטוי תיאטרוני–אמנותי לזוועה . בכל זאת הועלה ביערות פולין מאת אופטושו , ב " האוהל " , ( 1944 ) במגמה שניתן לכנותה אסקייפיסטית , והיא מתחזקת בהמשך פעילות התיאטרון הישראלי לאחר מכן . ברוח זו נפתח בתל–אביב ב1944– תיאטרון בידורי במוצהר , " לי–לה–לו , " והוא העלה תוכניות רוויו וסאטירה מפרי עטם של אלתרמן , שלונסקי ואחרים . העיצוב הדרמתיתיאטרוני המעמיק והנרחב יותר של השואה ימתין לשנות ה50– וה , 60– שכן הן יאפשרו את הפרספקטיבה הנחוצה להעלאת נושא קשה כל כך בציבור , שרבים ממנו סבלו בעטיו ישירות . תמונה מתוך הצגת "ירמיהו" בתיאטרון "האוהל . "

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help