sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:246

וחלום יעקב . ( 1928 ) אחרי שהקרקע הוכשרה בארץ–ישראל בידי חובבים , הביאה "הבימה" הצלחה מן המוכן בבואה להשתקע בארץ ונוצר מתח בין הניסיונות הנלהבים אך חובבניים למדי של תיאטרון בארץ לבין ההצלחה הבינלאומית ש"הבימה" הביאה איתה . באותה שנה נפתח בתל–אביב גם " הקומקום , " התיאטרון הסאטירי העברי הראשון , בהנהלת אביגדור המאירי . שנה לאחר מכן נפתח עוד תיאטרון סאטירי , " המטאטא , " שהיה מתון יותר בביקורתו החברתית . בסוף שנות ה20– נכתבו בארץ מחזות כמו משבר מאת מרדכי ברנשטיין , ( 1926 ) המעיין מאת יעקב יפה , ( 1928 ) אל יבנה מאת חיים אלחנן ( 1928 ) ובין עיים מאת מרדכי אבישאול , שנתנו ביטוי לקשיי ההיקלטות בארץ ונוצרו כתגובה למשבר ולחוסר העבודה . המחזות שיקפו לעתים עמדות ספקניות בעניין הפער בין האידיאל הציוני לבין המציאות . יש בהם משום תרומה חשובה לדרמה העברית , אך הם לא הועלו על בימות התיאטרון , למעט הצגות חובבים ספורות , שהוצגו ביישובים ובתנועות הנוער החלוציות . הקונפליקט העיקרי במחזות ה"חלוציים" מתגלע פחות בין הדמויות , כמקובל בדרמה ריאליסטית מהתקופה , ויותר בניגוד בין החלל התיאטרוני והגיאוגרפי לבין מי שמנסים להתערות בו . כך למשל באללה כארים ( 1912 ) מאת ל"א אורלוף–אריאלי , המעלה על נס את דמות הערבי השורשי עלי , ומולו מוצגות דמויות החלוצים כרופסות ו"גלותיות . " החלל הדרמתי במחזה הוא סגור תחילה , והעלילה נפרשת בחדר אפלולי , לאחר מכן הוא עובר לפרדס , חלל פראי / טבעי למחצה ומתורבת / חקלאי / מעובד למחצה . מדורות מאת אלכסנדר כרמון ( 1941 ) מציג מאבק של קבוצת עולים משוללי תקווה ותוחלת : "לא יועילו גם חבלי המשיח , אם לא תהיה קרקע תחת רגלינו . אין חירות לעם בלי קרקע . " כיוון תרבותי ודרמתי אחר מסתמן בקיטוב , לעתים בסגנון אקספרסיוניסטי , בין "אדמה" לבין "שמים . " החלוץ מתואר כנקרע בין היסודות , אך מנסה לגשר ביניהם . הגיבורים הם בדרך כלל מתיישבים , הסובלים מעוינות האדמה הלא פורייה , מנסים לכבוש את החלל החדש ולנכס אותו . סיומי מחזות כמו דן השומר מאת ש' שלום , האדמה הזאת מאת אהרן אשמן ( 1942 ) ואהלים ברוח מאת נחום בנארי , ( 1935 ) מצטיירים כסיכום דרמתי ובדיוני חיובי הנכפה כמשאלת–לב על מציאות קשה . בתחילת שנות ה30– העלתה "הבימה" את הלילה השניםעשר , מחזה שייקספירי ראשון בארץ , ואת טרטיף למולייר . " האוהל" העלה את בשפל לגורקי ואת אופרה בגרוש מאת ברכט , שיהיה למחזאי ארצישראלי כמעט . בהצלחה עצומה תיאטרון "האוהל" ראה עצמו כמייצג אידיאולוגית את תנועת הפועלים וכמביא את אמנות התיאטרון לשכבות העממיות . בתמונה : חברי התיאטרון במסע מדגניה לטבריה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help