sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:245

בניסיון להעלות את התנ"ך על קרשי הבמה . יעקב ורחל הוא פסטורלה מקומית ברוח זו . גיוס התנ"ך למשימות חינוכיותאמנותיות שילב היטב בין המגמה החינוכית–הציונית ובין תיאטרון החוגג את החלל החדש–מחודש שלו , הארץ , ואת השפה העברית המקורית : עלילה ושיבה לתרבות היהודית המקורית "כאן . " לעומת זאת , האוצר שהעלה "האוהל" הוא הגחכה מכוונת למחצה , אקספרסיוניסטית גרוטסקית , של חיי היהודים בגולה . מתוך מאה ההצגות בקאנון התיאטרון הישראלי שתיםעשרה קשורות במישרין עם התנ"ך , בהעלותן את החלל והשפה של העבר העברי בהווה הבימתי . רבות מעלילות מחזות התיאטרון העברי ( ובמיוחד המסכת , כסוג של תיאטרון מקומיקהילתי ) עברו מיקום מחודש לארץ ובחלקן היו טקסים של עלילה , של חלל–וזמן שחגגו הבנים בארץ אבותיהם . כמיתוס שנעשה מציאות , וכאתוס ציוני שהיה לבדיון תיאטרוני , ארץישראל המתואטרנת המוצגת בארץ–ישראל האמיתית היא סופר–אימפוזיציה של כיסופים וכמיהות מעולם החזון והבדיון , המושלכות על מציאות סוציו–כלכלית , גיאוגרפית , לשונית ופוליטית . כך , למשל , אכפו מחזאים , דרמטורגים ובימאים ארצישראליים משנות ה20– עד שנות ה40– עמדות אסתטיות ( אירופיות , ( אידיאולוגיות ( ציוניות ) ודימויים ( יהודיים מסורתיים ששוחזרו ) על מציאות שתוארה "צייה" או "שממה . " דימויי הפרחה ובנייה שימשו , כמובן , להצדקת המפעל הציוני . הקשר בין מציאות הערבים בארץ לבין ראייתה ותפיסתה כמדבר איננו מקרי , ולכך גויס גם התיאטרון . יתר על כן , במחזות "חלוציים" לא היה בדרך כלל קונפליקט בין הדמויות , כי מקצתן ממילא לחמו למען הפרחת השממה , ייבוש הביצות ושאר כיבושי חלל פסיכו–גיאוגרפיים . בן השיח לקונפליקט הנחוץ מבחינת מסורת הדרמה האירופית המוכרת לעולים החדשים היה , לרוב , חלל הארץ עצמו , האדמה שנתפסה כטעונת כיבוש , ניכוס , הפרחה ועיבוד . כבעל קנאי , מוצאים המתיישבים את אשתם–אדמתם מסורה לאחרים , ומנסים עתה לגאול ולבעול אותה מחדש . מעיני אנשי התיאטרון לא נסתר הפן המטפורי , שהפרחת השממה היא הפרחת הנפש , ייבוש מקורות המחלה היהודית הלאומית וגירוש יתושי קדחת הגוף , הנפש והרוח . במחזות חלוציים רבים מתואר ומעוצב החלל הדרמתי כשטחים פתוחים בארץ–ישראל . החלל הדרמתי האופייני למחזאות של שנות ה20– וה30– הוא חקלאי מתורבת , שדה מעובד או פרדס , חלל המבטא מפגש מיוחל בין הטבע לבין החלוץ הכובש אותו . אדמה בעולה היא דימוי למגע דיאלוגי נכסף בין הבראשיתיות המיתית של הארץ לבין כיסופי הבן האובד השב למולדתו ומבקש לבנותה ולהיבנות בה . " הבימה" נוסדה בידי נחום צמח ( וגנסין ) ב1917– במוסקבה . צמח נסע לגייס שחקנים צעירים , כישרוניים ומסורים בעיירות יהודיות , ואמנם השיג שישה , והם הצטרפו אליו ואל חנה רובינא , לעבוד על מחזהו של דוד פינסקי היהודי הנצחי . צמח פנה לסטניסלבסקי , מגדולי בימאי הדור , וזה הציע ל"הבימה" את תלמידו וכטאנגוב כבימאי . לקראת החזרות על הדיבוק גדל מספר שחקני הלהקה , שהמשיכו ללמוד תיאטרון באופן מקצועי . ביאליק תמך ב"הבימה , " ואף תרגם את הדיבוק מיידיש לעברית . לימים ראו בעצמם אנשי "הבימה" תיאטרון עברי , תנ"כי–היסטורי , תיאטרון בעל שליחות מוסרית וחינוכית , וכן תיאטרון לאומי וגם אמנותי . במוסקבה פעלה הקבוצה בתנאי מצוקה קשים ובמסירות של קולקטיב אמנותי ואידיאולוגי . הדיבוק נעשה עד מהרה להצלחה מסחררת , ולא רק בעולם היהודי , אלא הוא נחשב עד היום לאבן פינה בתיאטרון של ראשית המאה ה . 20– עם עלייתה של קבוצת "הבימה" לארץ ב , 1931– אחרי סיור בארצות הברית ( שבמהלכו התרחש בה פילוג וחלק מקבוצת המייסדים נשאר שם ) ובאירופה , היא זכתה לביקורת על הרפרטואר ה"גלותי" מדי שלה : הדיבוק , הגולם שמעון פינקל בהצגת "בלשצאר , " מחזה שהעלה "התיאטרון הארצישראלי" בשנת 1925

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help