sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:242

תצלומי משפחה – אמיתיים ובדויים – שהסיפור קורא אותם ומתפתח מתוכם . בדומה ובהמשך לסיפוריה הקצרים של מטלון שקובצו בספרה זרים בבית , ( 1992 ) גם זה עם הפנים אלינו כתוב כסדרה של התנגדויות לתוויות אתניות , לאומיות ומגדריות שיכולות לייצב את הקריאה בו . אבל גם בו , מעבר למגמת החילון שלו , מתייצב קו אופק רליגיוזי , כמעט מיסטי , שאינו מאפשר לכנות את כתיבתה של מטלון חילונית . פירוק שונה מציע חיים באר ברומן שלו חבלים , ( 1998 ) שהוא סיפור חניכה המסופר דרך שבירת צופני הזהות הבסיסיים שלו . באר מספר בו מחדש את תהליך צמיחתו כסופר באמצעות שחזור הביוגרפיה הספרותית שלו – ההיסטוריה של הוריו ויחסיו עמם – מתוך ויתור על עמדת התיווך בין הזהות הדתית לחילונית שבה החזיק במשך שלושים שנה . האקספרימנט הספרותי נעשה יעד רצוי המתקבל בביקורת בסבר פנים יפות . מעוף היונה של יובל שמעוני אורגן כשני טקסטים , לכאורה לא קשורים , הנמשכים בשני רצפים – האחד בעמודים הימניים והאחר בעמודים השמאליים של הספר . יצחק לאור כתב את עם , מאכל מלכים ( 1993 ) כגרוטסקה עשירה של הווי חיילים , בכמעין אקספרימנט לשוני ועלילתי שהוא גם ניסוי בהיסטוריה של מדינת ישראל – לולא היתה בתולדותיה מלחמת ששת הימים . בשנת 2003 פרסם לאור את ספרו הנה אדם שהוא ביקורת קטלנית על דמויות ההגמוניה הישראלית באקדמיה ובצבא לנוכח המשך מצב הכיבוש . גם לאור ( עיר הלויתן , ( 2004 וגם אהרן שבתאי ( פוליטיקה , ( 1999 פרסמו מסוף שנות ה90– ואילך שירה פוליטית חריפה ביותר על הכיבוש , שירה שפרצה בעוצמה רבה את הקונסנזוס הציוני היהודי . עם זאת ברור שגם אם כלל ספרותה של מדינת ישראל נטתה באורח מובהק לקראת כתיבה חילונית שאינה נזקקת לאל ולמורשת הדתית כמקורות סמכות , נראה כי מן הצד האחר היא מחוברת בקשר בל יינתק לזהותה היהודית ודרך הלשון העברית היא משמרת תשתית ניכרת של מה שניתן לכנות עמדה לא חילונית . תיאטרון עברי וישראלי שמעון לוי מאז הציווי המקראי "לא תעשה לך פסל וכל תמונה" דחתה ההלכה היהודית את האמנויות הייצוגיות ובייחוד את אמנויות הבמה . ללא תהליכי החילון בחברה היהודית , בעיקר מראשית המאה ה , 19– לא היה מתפתח תיאטרון יהודי , עברי וישראלי . על אף יסודות דרמתיים ותיאטרוניים מובהקים הקיימים ביהדות , כבכל דת ממוסדת , לא התפתחה אמנות התיאטרון בחיי הקהילות היהודיות בארץ ובגלויות עד המאה ה . 19– אמנם התנ"ך עתיר יסודות דרמתיים , שזוהו והשפיעו על הדרמה העולמית , ודרכה , לאחר זמן , גם על הדרמה העברית . התלמוד רווי גם הוא יסודות דרמתיים ודיאלוגיים נפלאים , אך מצויים בו גם גינויים נמרצים נגד "הולכי–לקרקסאות ותיאטרות . " בימי הביניים , כאשר הוצגו בערי אירופה מחזות מוסר , נסים ומסתורין , נסתיימו לעתים החינגות הנוצריות בפרעות ביהודי המקום . מעבר לסיבות הסוציו–כלכליות ולאיסורים ההלכתיים , טמונה ביהדות גם הסתייגות תיאולוגית לא רק מפני ההיבטים ה"פרוצים" וה"לא חינוכיים" של המדיום הזה , אלא גם מפני כוחו היוצר , הפרפורמטיבי של התיאטרון , העלול להיתפס כמעין בריאה מתחרה המפקיעה את אקסקלוסיביות היצירה השמורה לאלוהות בלבד . המקרים הנדירים לקיום דרמה ותיאטרון במסורת היהודית , והם המעידים על הכלל , הם המחזה העברי הראשון צחות בדיחותא דקידושין ליהודה ליאונה די סומו איש מנטובה , באיטליה במאה ה , 16– וכן יצירות בעלות אופי דרמתי מובהק , כמו תפתה ערוך מאת משה זכות בסוף המאה ה ; 17– ומחזותיהם של משה חיים לוצאטו , יוסף האפרתי , יוסף פנסו דה לה וגה ואחרים , שכתבו פואמות ומחזות בעלי מבנה דרמתי . היצירות האלה נועדו רובן לקריאה , לא להצגה על הבמה . הצגות ה 95 " רימש 5 יל" בערי מרכז אירופה ומזרחה גם הן יוצאות מהכלל האנטי–תיאטרוני ביהדות , אך ראוי לבחון אותן כתיאטרון חובבים קהילתי , לעתים סאטירי , שעדיין לא עבר את הסף אל עבר ביצועים בימתיים מקצועיים . יהודים היו מעורבים בפעילות תיאטרונית כמוזיקאים , כשחקנים ועוד , אך פעילויותיהם התקיימו בדרך כלל מחוץ לקהילה . בתקופת ההשכלה תורגמו מחזות קלאסיים כפעילות דרמתית ראשונה של יהודים , רובם הגדול משכילים בעצמם , כמו אדוארד זלקינסון ( שהתנצר , ( שתרגם את רומיאו ויוליה מאת שייקספיר לרם ויעל , בניסיון מרהיב לנכס ערכים של תרבות זרה ולהוכיח בעזרת לשון המקרא ש"גם לנו" יש דרמה ותיאטרון . עם מתן זכויות האזרח ליהודי אירופה התרופפה אחיזתן הבלעדית של מוסרות ההלכה גם בתוך הקהילה , ובד בבד ניתן להבחין בהתייחסות משוחררת וחיובית כלפי האמנויות בכלל והתיאטרון בפרט . בסוף המאה ה19– החלה פעילות ענפה ומגוונת של תיאטרון ביידיש ביאסי שברומניה , בוורשה ( בפולין נדדו כבר קודם להקות שחקנים יהודיים , (

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help