sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:241

רבות וסימן , זמן לא רב לפני שפרצה האינתיפאדה הראשונה , עמדה ביקורתית כלפי הלאומיות הישראלית והכיבוש הישראלי בשטחים . יחד עם כך התגוון מרחב הזהויות שפורשת הספרות הישראלית . מאיר שלו עיצב ברומן רוסי ( 1988 ) את ההוויה ההתיישבותית הארצישראלית כפנטזיה גרוטסקית נוסח גבריאל גרסייה מארקס . בשנות ה80– החלה להתפתח שירה דתית , או " אמ 9 נית , " שהציגה את עצמה כאלטרנטיבה לקאנון החילוני של השירה הישראלית . כותביה ביקשו לעצב מבע רליגיוזי שייצור מכנה משותף חדש של כתיבת וקריאת ספרות , לעתים באמצעות מה שכונה "השיר המדרשי . " ב1990– יסדה חוה פנחס–כהן את כתב העת דימוי : כתב עת לספרות , אמנות , ביקורת ותרבות יהודית , שביקש לשמש אכסניה מרכזית לשירה אמונית . כתב העת פרסם משוררים כמו יונדב קפלון , צבי יעקבי , רבקה מרים , מירון ח' איזקסון , רות בלומרט , אדמיאל קוסמן , שלום רצבי , יהודית מוסיל–אליעזרוב ואחרים . אילן שיינפלד בספרו טורים לרע בפרידה : שירים ( 1987 ) הציע הרחבה של אפשרויות הזהות הישראלית בכתיבת שירה הומוסקסואלית , ואילו הרולד שימל בספר מדרש ת 2 שא ( 1993 ) הציע בדרך של מדרש מודרניסטי הרחבה של אפשרויות הזהות הישראלית הנפרשת במרחב הים תיכוני . שירתו של שימל היא מעין גיאוגרפיה תיעודית המטשטשת את הגבולות בין ארצות הים התיכון , המופיעות כאתרים של השפה העברית . תופעה בולטת ביותר בהשתנות קווי המתאר של הספרות הישראלית מסוף שנות ה80– ואילך היא הנוכחות המאסיבית של הספרות הפופולרית כחלק בלתי נפרד מן העשייה הספרותית הלגיטימית וה"גבוהה . " זוהי התפתחות של הספרות כסוג של בידור חילוני , שנכרכה בהתרחבותו של שוק הספרים הישראלי כענף של יוזמה כלכלית וייצור המוני . מהדורות גדולות של רבי מכר – בייחוד של ספרי מקור – כובשות את השוק , והמוצר "ספר" נעשה יותר ויותר לסחורה המונית . מגמת הפופולריזציה של הספרות התחזקה לאור נוכחותם הגוברת של המקומונים , שתפוצתם עולה על זו של עיתוני סוף השבוע , לצד היעלמותם של העיתונים המפלגתיים שהעמידה במרכז את הצהרונים הפופולריים מעריב וידיעות אחרונות . התהוות לשון "רזה" לתופעה הזאת התלוותה לשון כתיבה שנתפסה כ"לשון רזה" – בעלת אוצר מילים דל במתכוון , סגנון דיבורי ותחביר בסיסי , לעתים גם מפורק . המהלך הזה ציין פרידה חילונית משכבות השפה העברית המחברות אותה אל מקורות היהדות . הגדרת הכתיבה הזאת כתיבה "רזה" מסמנת עמדה של רזון רוחני ומראית עין של מחויבות פוליטית מעטה . מן הראשונות בכותבי הספרות הזאת היא אורלי קסטל–בלום , שספרה הראשון נקרא לא הרחק ממרכז העיר . ( 1987 ) בספר זה הציבה קסטלבלום פואטיקה אלטרנטיבית וחריגה בנוף הספרותי הישראלי : עיקרה עולם דמיוני , המסופר בתוך כדי שהוא עובר תהליכי פירוק ופישוט . לכתיבתה של אורלי קסטל–בלום אופיינית הבלטת המשמעות המילולית , הראשונית , של המבע הלשוני , המקשר בין פרטי מציאות בזכות חיבורם הלשוני , כמו שעשתה כעשור לפניה מאיה בז'ראנו . פירוק דומה מתנהל גם בסיפוריה של עפרה ריזנפלד שקובצו בספרה השומרים ברחו , ( 1992 ) שבו היא מציבה לוגיקה אלטרנטיבית , ששוברת עקרונות לוגיים–סיפוריים מקובלים ומציעה בכך תמונת עולם שאינה מתנהלת על פי הערכים הלאומיים–הגבריים . סיפוריו של אתגר קרת , שקובצו בצינורות , ( 1992 ) בגעגועי לקיסינג'ר ( 1994 ) ובהקיטנה של קנלר , ( 1998 ) הם סיפורים הנראים לכאורה שטוחים , לכאורה ילדותיים , המפרקים צורות מחשבה והתבטאות . תמונת המציאות של ההוויה הישראלית הקולקטיבית שהם מציעים היא נטולת עוגן או מרכז עד כדי כך שסיטואציית התקשורת הבסיסית מתפרקת מכלליה . לעומת המתכונת המסורתית של סיפור החניכה , המשרטט את עיצובו הנפשי והמוסרי של הגיבור באמצעות תולדות מעשיו והתנסויותיו , מתפתחים בספרות הישראלית של שנות ה90– דגמים של בניית זהות לא כתגובה להשפעות הסביבה אלא דרך התמורות בגוף פנימה , העובר פירוק ומתפתח לסיפור התפתחות ותחושות גופניות . אורלי קסטל–בלום ואתגר קרת אמנם אינם מציעים אלטרנטיבה פוליטית מפורשת או היפוך של קטגוריות חברתיות ; אבל לצד הריחוק המופגן שלהם מן הדפוסים המקובלים של המעשה הפוליטי הם מציעים אמירה פוליטית , שעיקרה פירוק הייצוגים השליטים של המציאות מזוויות שונות . בכך הם אינם מקבלים עליהם את כללי המשחק של המסגרת הלאומית , אלא מבזרים אותה . לעומתם , לאחר כשלושים שנים של היעדרות מן הכתיבה הספרותית חזר ס' יזהר , בראשית שנות ה , 90– לפרסם סיפורים שבעיקרם הם חניכה אוטוביוגרפית , ובראשם מקדמות ( 1992 ) המשחזר את ילדותו בתל–אביב ובמושבה רחובות , ואחריו צלהבים ( 1993 ) המשחזר את נעוריו במושבה . זהו דגם חילוני של סיפור צמיחתו של יליד חילוני בארץ–ישראל המנדטורית . לצד המתכונת הזאת של סיפור חניכה מסורתי , המשרטט את עיצובו הנפשי והמוסרי של הגיבור דרך תולדות הרגשותיו , מעשיו והתנסויותיו , מתפתח בספרות הישראלית של שנות ה90– דגם שונה של בניית זהות אישית כמו–אוטוביוגרפית . רונית מטלון כתבה את זה עם הפנים אלינו ( 1995 ) כמעין סיפור חניכה נשי המיוסד על המתח בין עלילת הסיפור לבין

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help