sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:240

עם זאת היו גם משוררים ומבקרים שהצטרפו למערערים על הציונות ההומניסטית . אהרן שבתאי , למשל , ייצג "אני" שעיקרו פרידה מן הדפוס הרומנטי , המתגעגע , של אני השואף להשלים אידיאל שנלקח ממנו בעבר או שעדיין לא מומש , וחתירה אל "מומנט קלאסי" של ענייניות אובייקטיבית שאותה כינה "שירת העצמים . " ב1986– פרסם שבתאי את ספר הפואמה שלו בגין , שייצג את הדמות הפוליטית של מנחם בגין באמצעות מונחים רגשיים של מנהיג ואב ופרץ בכך את הטון המוביל בספרות הישראלית של חוויית עליית הליכוד כשבר . לימים שינה אהרן שבתאי את עמדתו מן הקצה אל הקצה ובעיקר בתקופת האינתיפאדה השנייה חיבר שירי מחאה פוליטיים מעמדה שמאלית חריפה . דמותו של הסופר הקאנוני של התקופה נוסחה בידי יצחק אורפז , שהציע בראשית שנות ה60– את דמותו של הצליין החילוני , המשמר את הרליגיוזיות בביטוי "צליין" כמשאת נפש המוכפפת לקוד הומניסטי–חילוני . "הגולה הצליין , הנושא עליו גזירה או קללה או חטא , אינו פונה לאלוהים בצר לו . במובן החמור של המילה , אין לו אלוהים . " ברומן התגנבות יחידים ( 1986 ) שרטט יהושע קנז את סיפורה של קבוצת טירונים בעלי כושר לקוי . המיתוס של הקורבן מופיע בחלקו האחרון של הרומן כאלטרנטיבה אנטיהרואית לייצוג הקורבן הלאומי בדמות המת החי . קנז מעניק ברומן קול למזרחים , לחריגים , מי ששירתו בבסיס טירונים בשנות ה . 50– לעומת הצליין החילוני של אורפז , דמות הקורבן , הקיבוצניק , אצל קנז עוברת תהליך של המראה מעין דתית נוצרית , המקנה לרומן של קנז ממד מפייס . ברומן עיין ערך : אהבה ( 1986 ) התמודד דויד גרוסמן עם שאלת הייצוג הישראלי של השואה , באמצעות הסמכה הטרוגנית של צורות ייצוג שונות – מרומן החניכה ועד לטקסט האנציקלופדי . התערערות מעמדו וסמכותו של המרכז הלאומי ניכרה לעין בהתרופפות מעמדה של העברית כשפתה ההומוגנית הטהורה והבלעדית של הספרות הישראלית . יוסל בירשטיין , שהתחיל את דרכו בשנות ה50– כסופר יידיש שגם תורגם לעברית , עבר בשנות ה80– לכתיבה בעברית שתשתיתה היידית ניכרת לעין . אנטון שמאס בספרו ערבסקות ( 1986 ) הביא את מגמת הביקורת הלאומית לשיאה . קדמה לפרסום הרומן פעילות נרחבת של שמאס כמנסחה של אוטופיה ישראלית , שבה יבוטל האופי הציוני–היהודי של מדינת ישראל . בערבסקות עיצב שמאס שני מספרים המערערים זה על סמכותו של זה ומפצלים את דמותו של אנטון שמאס הסופר וגם הגיבור – ומערערים בכך על האפשרות לקרוא אותו כדמות יציבה ואוטונומית . בכך הוא מסכל את האפשרות לקרוא את הרומן כאלגוריה ברורה , המעמתת את הפלסטינים והיהודים בעימות ברור , אלא , אדרבה , קווי הגבול המטושטשים ביניהם פותחים פתח לאוטופיה של אינטגרציה ישראלית של יהודים וערבים . ב1991– פרסם א " ב יהושע את מר מאני , כמעין מענה לערבסקות , ובו הבליט – באמצעות דוברים מדורות שונים ומלשונות שונות – את המגוון העצום של המקורות לקיום יהודי בארץ–ישראל . בצד יצירתו המקורית עסק שמאס גם בתרגום יצירותיו של אמיל חביבי לעברית , והראשונה שבהן היא האופסימיסט . ( 1984 ) מפעל זה הוא גולת הכותרת בתהליך מתמשך של חדירת הספרות הפלסטינית לקאנון של הספרות הישראלית – דרך תרגומים וכתיבה בעברית . התהליך הזה מערער את היהודיות של קאנון הספרות הישראלית וחותר לגיבושה של תפיסה קאנונית אלטרנטיבית חילונית ביסודה . ההתפתחות של הקאנון ניכרה גם בכניסתן של סופרות רבות למעגל הכתיבה של הספרות הישראלית , ובהן סביון ליברכט , צפורה דולן , יהודית קציר , אילנה ברנשטיין , אלונה קמחי , עירית לינור , מירי ליטווק , לאה איני , מירה מגן , דורית רביניאן , אלאונורה לב , חנה בת–שחר , דורית פלג , יעל ישראל , סנאית גיסיס , צרויה שלו , ליה נירגד , דורית אבוש , נאוה סמל , לילי פרי ועדה פגיס , וכן בכתיבה פורייה של סופרות ותיקות כמו עמליה כהנא–כרמון ויהודית הנדל . פירוק היהודיות בעלת קווי המתאר האשכנזיים כמהותה של הספרות הישראלית אפשר גם לקול המזרחי להישמע , ולא רק בכפוף להגמוניה האשכנזית . "הכתיבה העדתית" מוזזת ממקומה הקבוע בשולי השדה הספרותי . הביקורת וערעור מרכזה ההגמוני של הספרות הלאומית הביאו לערעור מקומו הטבעי כביכול של דמות האשכנזי והיליד בספרות הישראלית . גם סופרי המרכז הקאנוני פנו לכתיבה על מזרחים : עמוס עוז בקופסה שחורה , ( 1987 ) א"ב יהושע במולכו , ( 1987 ) יהושע קנז בהתגנבות יחידים , ( 1986 ) דן בניה–סרי בציפורי צל ( 1987 ) ואלי עמיר בתרנגול כפרות . ( 1992 ) יחד עם כך גם האשכנזיות נעשית ל"עדה , " בספריו של יואל הופמן על העדה היקית , למשל – בספר יוסף , ( 1988 ) וכך גם המזרח אירופיות אצל יוסל בירשטיין בפנים הענן . ( 1991 ) ערעור קווי המתאר של הספרות הלאומית ניכר גם אצל סופרים ישראליים הכותבים פובליציסטיקה . עליית ה"ניו ז'ורנליזם" הישראלי טשטשה את קווי הגבול שבין ספרות לעיתונות ושינתה את דמותה של הספרות היפה הגבוהה והלאומית . אדם ברוך פרסם רשימות סיפוריות במדורו "קשר עין" במוסף "שבעה ימים" של ידיעות אחרונות , שכונסו אחר כך בספרו הוא היה גיבור . ( 1998 ) דויד גרוסמן יצא לסדרה של מפגשים בגדה המערבית , במחנות הפליטים ובהתנחלויות , ואת רשמיו פרסם בספר הזמן הצהוב . ( 1987 ) חשבון הנפש המוסרי ההומניסטי–החילוני הנוקב שפרש גרוסמן בספרו עורר תגובות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help