sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:238

על המיתוס הפרטי של הילד כאמן , והשיבה אל הילדות שמציע קנז כוללת את סיפורם של המהגרים בתוך עולם הילדות הארצישראלית . בספרו של יצחק אורפז רחוב הטומוז'נה ( 1979 ) יש חזרה כמו–אוטוביוגרפית אל מחוזות הילדות בגולה – חזרה המסמנת התעקשות על הזהות האתנית–היהודית הדומיננטית , הנראית גם כתגובה של חרדה מפני האפוקליפסה . תהליך התקרבות אל המציאות הכתיבה הנוסטלגית–אוטופית הזאת היא חלק מתהליך בולט של התקרבותה של הספרות אל המציאות החברתית והפוליטית , בניסיון להגיב עליה מתוך מחויבות פוליטית . זו נרקמת בהבלטה רבה של הסכנות הקיומיות העלולות להתרגש על הקולקטיב הישראלי , בעקבות ההחמצה הצפויה של המעשה הפוליטי הנכון בישראל של שנות ה . 70– דוגמה מרכזית למהלך כזה העמוס חרדה מפני אפוקליפסה היא ספרו של א"ב יהושע המאהב . ( 1979 ) אהרן אפלפלד פרסם ב1980– את מכוות האור המגולל – בסטייה חריפה מן הנרטיב הציוני – את סיפורם של נערים ניצולי השואה , שבהגיעם לארץ הם חווים תהליך של התפוררות ושל חורבן נוסף . מעבר חד מאוטופיה לאפוקליפסה הופיע בנובלה אחרי הגשם של יצחק בן–נר ( 1979 ) המשרטטת מצב עתידי , אם כי לא כה רחוק , שבו קונפליקטים פנימיים מפוררים את המדינה והחברה הישראלית . לעומת העמדה הפסימית של עמוס עוז ( מנוחה נכונה , , ( 1982 מציע חיים באר בספרו נוצות ( 1979 ) מיזוג של היסוד הדתי בציונות באמצעות ילד המשחזר את ילדותו בשכונה דתית בירושלים . אף שהביקורת המשיכה לקרוא את הספרות הישראלית כספרות שנכתבה בטריטוריה הישראלית , הרי בסוף שנות ה70– גוברים דווקא קולות ספרותיים המנסים , במסגרת החיפוש המתמיד אחר הגדרת הזהות הישראלית , לחזור ולהגדיר את הספרות הישראלית על פי קווי מתאר המבליטים את הממד היהודי , בעיקר על ידי דחייה של שלילת הגולה וניסיון להציב את העבר הגלותי לא רק כשלב זמני ושלילי בדרך ה"התקדמות" לקראת הישראליות . כך , למשל , פרסם איתמר יעוז–קסט את ספרו ההגותי להווית הדו–שורשיות בספרות הישראלית ( 1979 ) שבו תבע להרחיב את מבנה הזהות הישראלית ולכלול בה גם את השורש של הקיום היהודי בגולה . ב1977– ראה אור הרומן של יעקב שבתאי זכרון דברים , שהציב בצורתו חידוש חסר תקדים , בדמותם של משפטים ארוכים ביותר , המשרשרים זרמי תודעה ועלילות חייהם המתפוררים של בני דור המייסדים בתל–אביב . התמודדות שיטתית עם שאלת הזיכרון ברומן של שבתאי מצאה לה מקבילה ברומנים של דוד שחר . ב1969– ראה אור השער הראשון מתוך שבעת חלקיו של היכל הכלים השבורים : לוריאן ( קיץ בדרך הנביאים ) שפרסם שחר במשך כעשרים שנה . לעומת הרחבה והפשטה זאת של הזיכרון התמידו סופרים במאמציהם לכינון זהות באמצעות עימות פוליטי ישיר . לעמדה החתרנית שהציב שמעון בלס בשנות ה60– נגד דיכוי המזרחים בידי הממסד האשכנזי נמצא בשנות ה70– המשך בוטה בכתיבתו של סמי מיכאל בספרו שווים ושווים יותר , ( 1974 ) שהוא מחאה על הדיכוי וההשפלה של המזרחים בתקופת העלייה ההמונית של שנות ה50– עד תקופת מלחמת . 1967 כתיבתו של מיכאל התפתחה בעימות חזיתי שהתנהל אל מול קבלת כללי הכתיבה הישראלית הקאנונית מתוך בחירה בכללי כתיבה פופולרית . לעומת זאת , ב1977– כבר עשה כן בלב העשייה הספרותית הישראלית ופרסם את חסות , שראה אור ב"ספריה לעם" של הוצאת "עם עובד . " בשירתם של משוררים צעירים , העושים את צעדיהם הראשונים באמצע שנות ה , 70– מופיעה לראשונה הזדהות אתנית קולקטיבית . רוני סומק , אלי בכר ופרץ דרור–בנאי חברו יחד לאנתולוגיה 1 בשביל 3 ו3– בשביל 1 בהוצאת "עכשיו" , ( 1980 ) וכבר בכותרת נרמזת תודעתם העצמית כקבוצת מיעוט מדוכאת בעיני ההגמוניה הספרותית . במקביל מתחילה דליה רביקוביץ' יעקב שבתאי אורלי קסטל-בלום אתגר קרת

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help