sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:237

פרסם אהרן אפלפלד את הרומנים הקצרים העור והכתונת ( 1971 ) וכאישון העין ( 1972 ) ואת בדנהיים עיר נופש – ( 1975 ) נובלה ארוכה המשרטטת את התהליך ההדרגתי והשיטתי שבו נהפכים יהודים בורגנים השוהים בקייטנת נופש אוסטרית לפני המלחמה ליהודים נרדפים . אפלפלד בכתיבתו אינו מרפה משאלת הגורל היהודי ומרבה לחקור בכתיבתו את המחוזות הרליגיוזיים של הקיום היהודי . הרמת הידיים של המעשה הספרותי לנוכח מלחמת 1967 והכיבוש שבא בעקבותיה , והכרזתו של המעשה הספרותי על חוסר הרלוונטיות שלו עצמו , הובילו לכתיבה ספרותית אוטופית . בסיפורת הישראלית של סוף שנות ה60– וראשית שנות ה70– ניכר קו מובהק של כתיבה אוטופית , של ניסיונות והצעות לתיקון , ולו מצומצם , בתוך ההוויה הישראלית . התגברות המגמות המשיחיות בחברה הישראלית , בייחוד עם עלייתו של "גוש אמונים , " עוררה גם היא תגובה אוטופית או דיסטופית – זו המבטיחה גאולה , או להפך : מבשרת חורבן – והיא מוצאת את ביטויה בראש ובראשונה דווקא בספרות המשכתבת את העבר , ובייחוד את הילדות . מראשית שנות ה70– הלכה וגברה המגמה של קונקרטיזציה באמצעות סיפור אדיפלי , המתגבש יותר ויותר כסיפור נוסטלגי והמקיים דיאלוג בין העבר הפרטי – הילדות – לבין העבר הלאומי . אבל לעומת המשיכה אל הקטסטרופה , שאפיינה את הסיפור האדיפלי של שנות ה , 60– שכת 9 ב העבר באמצעות סיפור ילדות בתחילת שנות ה70– מסמן שרידי אמונה באלטרנטיבות אופטימיות יותר . מרבית סיפורי הדוד פרץ ממריא ( 1972 ) של יעקב שבתאי עוסקים בילדות בתקופת היישוב והם משמרים בתוכם כפילות של התפכחות מהפוליטיקה של התיקון החברתי , מצד אחד , ושארית של כמיהה אוטופית , לא מאויכת , מן הצד האחר . קובץ סיפורים זה נכתב במידה רבה בסימן של פוסט–אוטופיה חילונית של מבט מאוחר ומפוכח על האוטופיה הארצישראלית , הציונית–הסוציאליסטית , שהכותב מסרב להיפרד ממנה . הייצוג הספרותי חזר והפגין את חוסר הרלוונטיות שלו למתחולל במציאות הפוליטית , למשל בנובלה נמלים ( 1968 ) מאת יצחק אורפז וכן במניפסט ספרותי ושמו לאור התכלת העזה שפרסם עמוס עוז ב , 1972– ובו קרא במפורש להשעות את הייצוג הספרותי לנוכח המציאות הישראלית העכשווית . דוגמה מובהקת להשעיה כזאת היא הנובלה של א"ב יהושע בתחילת קיץ , ( 1972 ) 1970 המספרת סיפור של עקדה בדויה והופכת את הביקורת על מעשה העקדה המודרנית הישראלית לסיפור גרוטסקי . רעידת האדמה הפוליטית והמוסרית שזעזעה את החברה הישראלית במלחמת יום הכיפורים ב1973– גררה שבר גם בזהות הישראלית ה"משוחזרת" האופטימית והאוטופית הזאת . כשנה לאחר המלחמה פרסם אבות ישורון את ספרו השבר הסורי אפריקני . בספר זה של ישורון נהפכים הנתק וההרס לנקודת המוצא לתיאור הדרמה הלאומית וגם האישית המשפחתית . זיהוי השבר בתרבות הישראלית דווקא ב1973– מניח שעד אז התקיימה רציפות של קיום לאומי – ששיאו היה מלחמת , 1967 כלומר , כיבוש השטחים ושליטה על מיליון פלסטינים כהמשך תקין של קיום לאומי , שבו הצורך לשנות את המצב הגיאו–פוליטי מנוסח = תנאי "שטחים תמורת שלום" ובהמתנה מתמדת ל"הבשלת תנאים" לשלום אמת . אל מול השבר שלאחר מלחמת 1973 הציב הטקסט האוטופי הישראלי מעין פתרון נוסטלגי . עמוס עוז פרסם את הר העצה הרעה , ( 1976 ) קובץ שהנובלה בשם הזה הכלולה בו משחזרת ילדות בירושלים בתקופת המנדט הבריטי , וההתבגרות האישית והמינית חופפת ומאשרת – אפילו מעניקה עוצמה – לזהות הלאומית המתעוררת . שחזור העבר הארצישראלי מופיע אצל שולמית הראבן ברומן עיר ימים רבים , ( 1973 ) העוסק בחיי משפחה ספרדית בירושלים של שנות ה20– וה30– והתבגרותה של בת המשפחה . יצחק בן–נר פרסם את ספר הסיפורים שקיעה כפרית , ( 1978 ) הנסבים בחלקם על ילדותו בעמק יזרעאל . סיפורו של יהושע קנז "מומנט מוסיקלי , " הכלול בספרו בעל אותה כותרת , ( 1980 ) גם הוא סיפור התבגרות על רקע תקופת המנדט . המוזיקה והכמיהה ליופי כזירת ההתבגרות מיוסדים יהושע קנז אבא קובנר עמוס עוז ומשה שמיר

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help