sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:236

את חגיגת קיץ ( 1966 ) ובו בא חשבון עם כתיבתו שלו והציע לה סגנון אלטרנטיבי , דיבורי ונמוך יותר . עוזר רבין פרסם את שוב ושוב , ( 1967 ) המעבד מתוך מאמץ של הפשטה לשון ארכאית של השירה העברית בימי הביניים , במאמץ רווי פאתוס מוסרי לייצר אפקט חריף של מבע אותנטי ומיידי . אמיר גלבוע פרסם את רציתי לכתוב שפתי ישנים , ( 1967 ) שבו , באמצעות ריתמוס של שירת "דור המדינה , " המיוסד על אי–תואם בין מבנה השורה השירית למבנה התחבירי שלה , משמש המרכיב היהודי–הרליגיוזי ביטוי של אזהרה ושל חרדה קולקטיבית . משוררים שלא צמחו בל = ה של שירת "דור המדינה" הולכים ומתקרבים אליה . כבר ב1958– פרסם ט' כרמי את שירי הים האחרון שלשונו הגבוהה מפולשת בריתמוס דיבורי . דן פגיס בספרו גלגול ( 1970 ) הפך את שאלת ייצוג השואה לנושאו של השיר "כתוב בעפרון בקרון החתום" ועצם האפשרות לתקשורת אנושית אוניברסלית מופיעה בו כאפשרות פתוחה . אבות ישורון , שמן הבחינה הכרונולוגית שייך לדורו של אלתרמן , נעשה בשנות ה70– וה80– למשורר בולט שפרסם רבות בכתב העת סימן קריאה ואחר כך בכתב העת חדרים . במרכז שירתו של ישורון עמד שבר עמוק ויסודי בין ישורון עצמו , שעלה לארץ וניצל מן השואה , לבין הוריו , שנותרו בקרסניסטאב – עיר הולדתו בפולין . רגש האשמה העמוק שלו על שנטש את הוריו אינו מרפה ממנו והוא מתגלם במבע השירי השבור , ובסירוב פרטי ועיקש להצטרף לסיפור הלאומי היהודי כסיפור של רצף גואל מן הגולה לארץ–ישראל . חריגה מן הזהות הילידית הישראלית אפשר למצוא גם בשיריהם של יעקב בסר , בן–ציון תומר , איתמר יעוז–קסט וראובן בן–יוסף , וביצירתו של דן צלקה , אשר ספרו שיח הברואים שראה אור ב1967– כולל מפגש של עולמות אירופיים רוחניים עם הוויה ארצית גסה . העימות בין הרוחני לבין הארצי מובל אצל צלקה גם לייצוג אנושיות בלתי אמצעית שמעבר לקיום הישראלי המקומי . והמשוררת זלדה , שפרסמה משיריה כבר משנות ה , 30– פרסמה ב1967– את ספרה הראשון פנאי , שבו הציגה שילוב של קול וצורה שירית מודרניסטיים עם עמדה יהודית אורתודוקסית . בגיבוי של האמירה הנשית שלה התקבל המודרניזם החילוני ברצון , ושירתה , אף שנתפסה כפופולרית , זכתה גם למעמד קאנוני . נראה שהגל של החזרה ליהדות עם גילויים מובהקים של משיחיות בעקבות מלחמת 1967 העניק לזלדה קהל קוראים קשוב ונלהב . צדה הפוליטי ההפוך של התלהבות משיחית זאת היתה הסאטירה הפוליטית החריפה שכתב אז חנוך לוין , ששיאה היה במחזה מלכת אמבטיה שהועלה ב"תיאטרון הקאמרי" ב1970– ועורר זעם רב עד שהורד מהבמה . במחזה תקף לוין את הדרכים שבהן הפכה הישראליות את הכיבוש לחלק בלתי נפרד מכיעורה האנושי . תנועה לעבר הרומן לקראת סוף שנות ה60– התרחשה תנועה כללית מהסיפור הקצר לעבר הרומן וביסודה ניסיון לתת תמונה כוללת , עשירה ומייצגת של המצב הישראלי . ישעיהו קורן , לאחר שכתב בשנות ה60– סיפורים קצרים , פרסם ב1974– את ספרו לוויה בצהריים הכתוב בסגנון ריאליסטי וקונקרטי . הדרך אל הרומן כדגם ייצוגי של הישראליות היתה דרך כתיבה מקומית כבאחרי החגים ( 1964 ) של יהושע קנז על חיים דחוסים ומסויטים במושבה ותיקה ומקום אחר ( 1966 ) של עמוס עוז על חיי הקיבוץ . שנתיים אחר כך , במיכאל שלי , ( 1968 ) הציע עוז התעמקות פסיכולוגית מפורטת בדמותה של חנה גונן , אישה מעורערת בירושלים של לפני מלחמת . 1967 דרך דמותה של האישה הציג עוז מפתח פנימי להוויה הפוליטית החברתית הישראלית . ב1970– פיתחה עמליה כהנא–כרמון את סיפורה "אני צמא למימייך ירושלים" לכדי רומן התודעה וירח בעמק אילון ורות אלמוג פרסמה ב1970– את בארץ גזירה . הן בספרו של עוז והן בספריהן של כהנא–כרמון ושל אלמוג הדוברת היא אישה הנוטלת על עצמה לנסח את זהותה בהקשר הלאומי . גם כותבי סיפורים שלא התרכזו בלוקאלי נטו לעבר הרומן . לאחר קובצי סיפורים קצרים סמי מיכאל רונית מטלון יגאל מוסינזון אהרן מגד

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help