sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:235

ולכן כינון הזהות העצמי שמתממש בגבולות המעגל היהודי הפנימי לובש לעתים פנים של תשוקה להרס ולקטסטרופה , כמו בסיפורו של א"ב יהושע "מסע הערב של יתיר . " לעומתם , אצל יהודה עמיחי מתקיימת התגוששות מתמדת עם האל בשם עמדה הומניסטית אקזיסטנציאליסטית המוציאה אותו מכלל חילוניות מובהקת : " אל מלא רחמים / , אלמלא האל היה מלא רחמים / היו הרחמים בעולם ולא רק בו . " ובכלל כנגד האוניברסליזם החילוני ששלט בשירה הישראלית של שנות ה60– קמו מעטים ובתוכם שלמה זמיר , משורר יוצא עיראק , שפרסם ב1960– את ספרו הקול מבעד לענף . מצד אחד כתב זמיר בדגם האוניברסלי של שירת זך , אבל מצד אחר הוא ייצג בשירתו גם את עולמו של מהגר מבגדאד . הכפילות הזאת יצרה מבע שירי מתוח , המכפיף את " הקול העדתי " לקול האוניברסלי , אבל גם חותר תחת האוניברסליות שלו . שמעון בלס , שבא גם הוא מעיראק , החל את כתיבתו הספרותית בערבית ועבר בשנות ה60– לכתוב ולפרסם בעברית . ב1964– הוא פרסם את המעברה – רומן המשרטט את ייסורי הקליטה של עולים מארצות המזרח במעברה של שנות ה . 50– בלס משמר בלשונו את הערבית שבה מדברים גיבוריו ויוצר אפקט חריף של נוכחות המיעוט בתוך לשון הרוב . המזרחיות מיוצגת בספרו של בלס ללא שמץ מן הדתיות המיוחסת לה בדרך כלל כשהוא מעצב דמויות חילוניות קשות יום העוברות את ייסורי הקליטה במדינת ישראל הצעירה . גם הקול הנשי בשירת שנות ה50– וה60– הכפיף את עצמו מתוך מאבק לקול הישראלי האוניברסלי החילוני . ב1961– ראה אור ספרה הראשון של דליה רביקוביץ , ' אהבת תפוח הזהב , המכונן דמות נשית חלשה העוברת דרך מסננת לשונית אינטנסיבית הכוללת השתמעויות מיסטיות ודתיות . רביקוביץ , ' שנעשתה אחר כך למשוררת המרכזית והמשפיעה ביותר בשירה הישראלית , פרסמה ב1965– את ספרה חורף קשה , ובו ביססה קול נשי כפול , שבו , יחד עם התבוסה לנוכח האלימות והעוינות החיצונית של הקרובים המואסים בה , היא מחזיקה מרחב נשי חתרני של הפקרות מאושרת . בעקבות השירה האישית של "דור המדינה" ובתגובה לה הציעה השירה של יונה וולך , מאיר ויזלטיר , דליה הרץ , יאיר הורביץ , מרדכי גלדמן , מנחם בראון ( בן ) ואהרן שבתאי , שהופיעה מתחילת שנות ה , 60– מהלך חדש . באמצעות הקונקרטיזציה של המבע השירי עלו לבחינה מחודשת הזהויות שנבנו בשירה שקדמה להם , והתפתח מבע שירי בעל מחויבות מוסרית . אהרן שבתאי פרסם את חדר המורים , ( 1966 ) הבנוי מסיטואציות קונקרטיות , כמו–נוסטלגיות , של עולם הילדות ; יאיר הורביץ פרסם את סל ויון , ( 1966 ) הבונה באמצעות לשון פיוטית וקסומה עולמות שמתיקותם מצביעה שוב ושוב על כאב חריף ואובדן ; שירה המפורסם של יונה וולך , "יונתן , " שפתח את ספרה דברים , ( 1966 ) משחזר עולם ילדות ובונה מערבולת של זהויות מיניות . שירים רבים של יונה וולך מאוכלסים במלאכים , בקדושים מעונים ובדמויות דמיוניות , המרכיבים יחד זהות נשית אלימה ופגיעה , אלוהית וקורבנית . דרך דמויות אלו מפרקת וולך את הזהות הנשית הסטנדרטית למרכיביה הגופניים כשהיא מדגישה את הממד התיאולוגי שלה . שיריו הראשונים של מאיר ויזלטיר שכונסו בספריו מאה שירים ( 1967 ) ופרק א , פרק ב ( 1969 ) נכתבו בטון של פסימיזם מוסרי . ב1973– פרסם ויזלטיר את ספרו קח , אחד הספרים הראשונים שראו אור בהוצאת "סימן קריאה" שעל יד הרבעון סימן קריאה בעריכת מנחם פרי : "קח שירים , ואל תקרא / עשה אלימות בספר הזה , " הורה בו ויזלטיר לקורא , בתוך הבלטת שירתו כמבע מוסרי . במהלך שנות ה60– עדכנו כמה ממשוררי הדורות הקודמים את הפואטיקה שלהם לפי התמורות שהתחוללו בשירה הישראלית , הן מתוך יצירת דיאלוג איתן והן מתוך ניסיון להתמודד איתן . ב1960– פרסם חיים גורי את שושנת הרוחות ובו התקרב אל הפואטיקה של משוררי "דור המדינה . " לאה גולדברג פרסמה ב1964– את שירי עם הלילה הזה שנכתבו מתוך קרבה לפואטיקה של שירת זך ובני דורו . אלתרמן פרסם עמליה כהנא-כרמון חנוך לוין אמיל חביבי א"ב יהושע

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help