sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:234

להקמת מדינת ישראל ולהגשמת הציונות כחזון משיחי . בספר זה הגיעה לשיאה התיאולוגיה הלאומית של אלתרמן . למעשה , כבר עם פרסום ספרו של נתן זך שירים ראשונים ( 1955 ) הופיע בספרות הישראלית סובייקט אינדיווידואלי חילוני בעל תמונת עולם אוניברסלית קוסמופוליטית . הטון האינדיווידואליסטי הזה נעשה מאמצע שנות ה50– לדגם בולט בכתיבתם של משוררים וסופרים שהחלו לפעול בעשור הראשון של המדינה . היוצרים האלה פיתחו תודעה ספרותית אלטרנטיבית ל " דור הפלמ " ח " והוכתרו ל " ספרות דור המדינה . " התנגדות למבע הקולקטיבי המגויס ; זהירות מדיבור מליצי ; העדפת לשון פרוזאית ושימת דגש בהתבוננות אינטלקטואלית , תחילה בשירה ואחר כך בסיפורת – כל אלה מצאו את ביטוים בכתב העת לקראת שערכו בנימין הורושובסקי ונתן זך ואחר כך בכתב העת עכשיו בעריכת גבריאל מוקד ודן מירון , וכן בכתב העת קשת מיסודו של אהרן אמיר . שלושה מאנשי קבוצת " לקראת " – נתן זך , אריה סיון ומשה דור – פרסמו קובץ שירים משותף בשם בשלושה , ( 1953 ) ואחר כך ראו אור בהוצאת לקראת הספרים ברושים לבנים מאת משה דור , ( 1954 ) מגדל שמש מאת משה בן שאול ( 1954 ) ועכשיו ובימים האחרים ( 1955 ) מאת יהודה עמיחי . תמיכה משמעותית במהלך פואטי זה נמצאה בשירתם של ישראל פנקס ואורי ברנשטיין וגם של גבריאל פרייל , שחי בניו יורק . משורר בולט נוסף בתקופה הזאת הוא דוד אבידן , שלא היה חלק מחבורת " לקראת . " מרביתם של המשוררים האלה טיפחו קו חילוני מובהק , שאצל אבידן קיבל ממדים של קשיחות ושל קור אנושי של 9 ו בווירטואוזי 9 ת לשונית וריתמית . בניית דגם חילוני של ספרות ישראלית הושתתה בדרך כלל על נוכחותו הקבועה של המרכיב היהודי . התודעה העצמית החילונית של מרבית סופרי "דור המדינה" הביאה אותם לייצג את המרכיב היהודי כבן לוויה משני למרכיב הישראלי : זהות יהודית שהיא מעין שלב מוקדם אך נוכח ברצף המתפתח לקראת הישראליות . כאלה היו סיפוריה של עמליה כהנא–כרמון שבהם תיארה דמויות דתיות מזרחיות מפרספקטיבה חילונית למחצה ובכך גיוונה את העמדה החילונית של "דור המדינה . " מקור מרכזי לעמדה מורכבת זאת היו כתבי ש"י עגנון , שהשפיעו רבות על סופר כדוגמת א"ב יהושע . הסיפור הקצר – צורה רווחת הסיפור הקצר הוא הצורה הספרותית הרווחת בקרב סופרי "דור המדינה" – שאחת הדוגמאות הבולטות שלו היא סיפורי מות הזקן ( 1963 ) מאת א"ב יהושע – והוא התפתח יחד עם הדומיננטיות של השירה בתקופה הזאת . במה מרכזית של המספרים הצעירים – א"ב יהושע , עמוס עוז , שמעון בלס , יהושע קנז ( אבי עתניאל ) ונסים אלוני – היתה קשת . אהרן אפלפלד קרא את סיפוריו הראשונים העוסקים בחוויות שלפני ואחרי השואה בחוג ספרותי של סטודנטים בירושלים וב1962– פרסם אותם בספרו עשן . עמליה כהנא–כרמון פרסמה את הקובץ בכפיפה אחת ב , 1966– ויורם קניוק ויצחק אורפז פרסמו אז את סיפוריהם הראשונים . ברוב הסיפורים האלה העלילה ריאליסטית , ובמיעוטם היא ריאליסטית–סימבולית . עמוס עוז כתב על הקיבוץ ( ארצות התן , , ( 1966 ישעיהו קורן ( מכתב בחולות , ( 1968 ורות אלמוג ( חסדי הלילה של מרגריטה , ( 1969 כתבו על חיי המושבות הוותיקות . אבל למרות הגיוון הרב , מרביתם של הסיפורים האלה יצוקים בתבנית של מאבק אדיפלי המספר את השאלות הלאומיות והקולקטיביות האחרות כסיפור אישי של התבגרות במסגרת של מאבק בין–דורי בתוך המשפחה . המודל האדיפלי מאפשר שילוב של כתיבה אישית , אוניברסלית ואף מופשטת , יחד עם שימור הזהות היהודית והמשך כינון הזהות הישראלית כמכילה אותה בתוכה . בסיפורים האלה בולט טשטוש–לכאורה בין ה"אני" לבין ה"אחרים" שלו , בין הישראלים לבין אויביהם . אך גם כאשר נפרצים הגבולות בין הצדדים הניצים מבחינה לאומית , והם מופיעים כמורכבים יותר , ופחות חד–משמעיים בניגודם , עדיין זוהי פריצה המתבררת כמרכיב בתוך סיפור אדיפלי 5 נים–יהודי . נתן זך מאיר ויזלטיר יונה וולך דוד גרוסמן

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help