sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:233

גרינברג , שפרסם ב1951– את רחובות הנהר , ספר הקינה הגדול שלו על שואת יהודי אירופה . זהו ספר לאומני משיחי אשר מפתח תיאולוגיה פוליטית מרחיקת לכת של געגועים למלכות ישראל . ואף שבעבר הוקע אצ"ג בגלל שירתו הפאשיסטית והתקפותיו על השמאל , הרי לאחר השואה נמצאה הדרך להחזירו אל לב ההסכמה הלאומית ואף הוענק לו פרס ביאליק לספרות יפה . גם בכתיבתם של סופרים מהגרים שזה מקרוב באו לארץ אפשר לזהות דבקות בשלב הישראלי והמכריע בפיתוח הסיפור הציוני . אורי אורלב , שהגיע למדינה הצעירה כניצול השואה , פרסם ב1958– את חיילי עופרת על פרשת הישרדותם של המספר ואחיו כילדים בפולין הכבושה מאז בריחתם מוורשה המופצצת . על פי אוצר המילים המצומצם והתחביר הלא מורכב שבו כתוב הספר , ניכרת זהות המהגר של המחבר . אבל בתבניתו תואם הסיפור את הקוד הציוני ועלילת ההצלה מסתיימת בסופו של דבר בקיבוץ . את גלי ההגירה מארצות ערב קיבלה הספרות המקומית בשילוב של אהדה ופטרוניות . רחוב המדרגות ( 1955 ) של יהודית הנדל מעמת משפחה מזרחית עם משפחה אשכנזית ומספר את סיפור אהבתם הלא ממומשת של אברהם המזרחי ואראלה האשכנזייה בחיפה של שנות המדינה הראשונות . כסופרים אחרים בני דורה , גם הנדל נותנת בפי המספרת שלה לשון ספרותית , הנטועה במסורת הכתיבה של לשון החכמים של הקלאסיקה של הספרות העברית החדשה . לצד זעקת הקיפוח ודחיית המזרחים מורה הנדל על פתרון בדרך השתלבותם ב"כור ההיתוך" של הקונסנזוס הציוני . דחייה חילונית של העבר היהודי היצמדות להווה הישראלי מתוך דחייה חילונית של העבר היהודי עמדה בבסיסה של הקבוצה הכנענית , שכללה את מייסדה יונתן רטוש וכן את אהרן אמיר , בנימין תמוז , עמוס קינן ואחרים , ועיקרה היה הצעה לאופציה ילידית לזהות הלאומית הישראלית . האופציה הילידית דחתה את ביסוס הזהות הלאומית על רצף הזמן של ההיסטוריה היהודית – שהציונות היא המשכה – והעלתה על נס את הטריטוריה , את ההתקיימות המשותפת במרחב האזור השמי , הכוללת עברים וערבים כבני האומה העברית המחדשת עבר עברי במזרח הקדום . זאת היתה אמנם עמדה חילונית , אבל בעקבות הדחייה של המקורות היהודיים הציעו הכנענים התחברות אל המיתוסים של המזרח הקדום . לפי התפיסה הזאת , הזהות העברית מכוננת בעימות עם הגלות , מצד אחד , אבל גם עם הציונות , מצד אחר . העמדה הזאת מצאה את ביטויה בשירתו של יונתן רטוש ; ומיד לאחר המלחמה פורסמו מעל דפיו של אלף , ביטאונה של התנועה הכנענית , גם סיפורים קצרים ברוח אידיאולוגיה זאת מאת שרגא גפני , עמוס קינן ואחרים . ובנימין תמוז , בספר סיפוריו חולות הזהב , ( 1950 ) התבונן במרחב הארצישראלי מזווית ילידית באמצעות מבטו התמים של ילד המתבגר בתקופת היישוב . כיוון חילוני ראוי לציון הופיע בספרות שנכתבה בחסותה של " התרבות המתקדמת" השמאלית בהשראת מפ"ם . הדמות המרכזית במהלך הזה היתה דמותו של אברהם שלונסקי , שטבע את חותמו כמשורר , כמתרגם וכן כעורך ומכתיב טעם בהוצאת ספרית פועלים , ובכתב העת אורלוגין , שהוא ערך אותו ופרסם בו בהמשכים את הרומן של הריאליזם הסוציאליסטי הסובייטי הדון השקט של מיכאיל שולוחוב . בריחוק ניכר מתפיסות רווחות של לאומיות ישראלית , פרסם פנחס שדה את רומן הווידוי שלו החיים כמשל , ( 1958 ) שהציב את גיבורו אל מול הקולקטיב הלאומי ודרך המלך של הספרות הישראלית והציג דגם של כתיבה וידויית אקסטטית המחליפה את הערוץ החילוני , הלא חד–משמעי , של הספרות הישראלית ברליגיוזיות נוצרית . ב1959– פרסם נתן זך מאמר חריף שבו תקף את שירתו של אלתרמן והציג אותה כמבע ספרותי מכאניסטי המאבן את הייצוג האותנטי של הרגש האנושי , וזאת לאחר שבשנת 1957 פרסם נתן אלתרמן את ספר שיריו עיר היונה . בספר נכלל שיר תהילה רות אלמוג חיים גורי דוד אבידן נסים אלוני

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help