sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:231

מגמות בתרבות הישראלית בעסקת חליפין של קליפות תפוחי אדמה במנת הערב ואינו מספר לו שמדובר לא במרק כי אם באטריות וחלב , אומר לו שאינו יודע וזוכה מפיו לכינוי 'יהודי מסריח . ' התיאור של תהליך ההשמדה המתרחש במחנה קשה לקריאה משום שהוא אינו נחווה כפשע , אלא כמהלכם הטבעי והמוצדק של הדברים . זה שונה גם מההשלמה שאפשר למצוא אצל פרימו לוי , כי קרטס רואה בו חלק נכון וטבעי של העולם ולא מצב חריג שצריך להשלים עמו . אם פרימו לוי התעקש על כך שהנאצים היו בני אדם , אפשר לומר שהמחנה בשביל קרטס הוא רק דוגמה קיצונית לדרך שבה העולם מתנהל . הצלתו של קרטס מתרחשת גם היא מתוך העדר ייחוד . במקרה הוא מגיע לחדר החולים בבוכנוואלד לקראת סוף המלחמה ושם דואגים לו ומשאירים אותו בחיים עד השחרור . השיבה אל הבית היא רגע מר , ובייחוד במקרה של קרטס ושל אחרים ששבו מן המחנות אל משטרים טוטליטריים . מרירותו מפותחת בפרוזה אובססיבית בספרים כמו קדיש לילד שלא נולד ויומן מספינת עבדים והיא המסבירה , בעיניו , את אופייה ה"קשה" של כתיבתו . השב מגלה שהעולם מתעקש להיות נפרד מן המחנה , על כך שהחיים הם אחרים , על כך שכדי לחיות חייב השב להשאיר את הזוועה מאחוריו . השב אל עולם טוטליטרי אף אינו יכול לומר את האמת כפשוטה . הביטוי ללא גורל פירושו שאין חיים מלבד אלה , ולא ניתן להשאיר מאחור חלק מהם ולהתחיל מחדש , והזוועה היא חלק מהחיים , לא מהגורל , כמו שההישרדות היא תולדה של מקריות ולא של גורל . ההיסטוריה עצמה , לפי ראייה זו , אינה אלא פשע נמשך כלפי האנושות . הבעיה היא שהעולם שלא היה במחנה אינו יכול להבין את מי שכל עולמו היה במחנה . ומי שהיה שם , אם הוא ממשיך לחיות , מקבל עליו בהכרח את האי–תואם שבין החיים במחנה לחיים שמחוץ להם . אף שבשניהם ישנם אותם מרכיבים , זר לא יבין את הקשר בין האושר שבצל הארובות ובין האושר של החיים מחוץ למחנה "האורב כמין מלכודת שאי אפשר לעקוף אותה . " בשנת 2002 הוענק לאמרה קרטס פרס נובל לספרות . אורי ש' כהן ספרות ישראלית חנן חבר קום המדינה היה נקודת מפנה בזהותה של הספרות העברית , שנהפכה אז ל"ספרות ישראלית . " אבל המכנה המשותף לשתי הספרויות הללו הוא שמאחורי הכותרת "ספרות עברית" כמו גם מאחורי הכותרת "ספרות ישראלית" מסתתרת העובדה שמדובר בספרות יהודית – ספרות שנכתבת בידי יהודים . העובדה האידיאולוגית הזאת נחשפה רק בשלב מאוחר יותר , שלב שבו החלו ערבים ישראליים , כגון אנטון שמאס , ברומן שלו ערבסקות , ( 1986 ) לכתוב ספרות בלשון העברית ובכך ערערו על הבלעדיות המובנת מאליה של הספרות העברית כספרותם של יהודים . סיפור כינונה של הספרות הישראלית מיוסד על תבנית בסיסית של מסלול מספרות של עם בגולה , הכתובה בעברית , לשון הגאולה הלאומית , אל ספרות של עם על אדמתו , ארץישראל , ועד ספרות של עם ריבוני במולדת הלאום שלו . התוצאה של התשתית היהודית הזאת של הספרות הישראלית היתה שגם בגילוייה החילוניים ביותר היא שמרה את הקשר שלה באמצעות הלשון העברית אל יסודותיה היהודיים . על כן זוהי חילוניות של מי שמעגנים את תרבותם בזהות אתנית ודתית שמעולם לא נמחקה . בשנים הראשונות של המדינה נכחה בעוצמה רבה ספרותם של סופרי " דור הפלמ " ח " או " דור תש " ח , " כמו משה שמיר , חנוך ברטוב , דן בן–אמוץ , יהודית הנדל , נתן שחם , אהרן מגד , מתי מגד , ס ' יזהר , אמיר גלבוע , ע ' הלל , חיים גורי , עוזר רבין ואחרים . ביסודה היתה זאת ספרות שקיימה קשרים עמוקים עם הקולקטיב הישראלי , קשר שנסב סביב הוויית הקיבוץ ובייחוד סביב החוויות המשותפות של מלחמת העצמאות והמאבק לעצמאות לאומית שקדם לה . מרביתם של הסופרים האלה נולדו בשנות ה20– של המאה ה20– והם אף זוהו כ " דור בארץ . " כתיבתם , שדבקה במציאות הקרובה , בת הזמן , התאפיינה בעיצוב ריאליסטי , והובילה אותם גם אל הסגנון הנטורליסטי , שניכר למשל ברומן הבולט הוא הלך בשדות של משה שמיר ( 1947 ) ובקובץ הסיפורים אפורים כשק מאת יגאל מוסינזון . ( 1946 ) במרכז הכתיבה הזאת הוצבה דמותו של הצבר , היליד , התוצר האורגני של נוף מולדתו , וגם אם הסיפורת הזאת מרבה לתאר

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help