sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:230

חסרת היגיון שבה סיכוייו של החזק והאלים לשרוד אמנם גבוהים יותר מאלה של החלש , אבל בעיקר שורד בה בעל המזל . בספרו ההפוגה תיאר לוי את מסעו בחזרה לאיטליה דרך שטחי הכיבוש הרוסי , מסע שנמשך שנה . הספר בנוי על תנועה במרחב הלימבו , המצוי בין התופת לעולם , תנועה ההולמת את מצבם של הניצולים שצריכים ללמוד מחדש את מניעי הקיום . הספר מלא הערצה לרוסיה ולרוסים משחררי המחנה . כוח החיים הוא חוכמתו של השורד , אליאס היווני , המלמד את לוי מסחר והישרדות בחיים שלפחות לכאורה אינם חיי מחנה . את רגעי האור שבספר מלווה צל כבד : הזיכרון , המחנה , החיים שאין להם צד זכות , החותמים את הספר בחלום חוזר ונשנה שלוי חולם ובו הוא מגלה שהבית והמיטה שמצא היו רק חלום , והמציאות האינסופית היא זו של אושוויץ . את כתיבתו פתח פרימו לוי בשיר "שמע , " הקובע את החובה לזכור ולספר . השירה של לוי מציעה לקורא מפה של התהום שתמיד היתה בספריו . לוי , כאותו ספן מקולל של קולרידג , ' מספר , ואיש אינו מבין ואולי גם אינו שומע . הדיכאון העמוק של לוי נחשף בכתיבתו . בדבריו על התאבדותו של ז'אן אמרי , הוא מנסה למצוא אלטרנטיבה חיובית , אך הדבר אינו עולה בידו . ב1987– התאבד לוי בפיר המדרגות של ביתו . אורי ש' כהן אידה פינק – הגן שהפליג למרחקים הכתיבה של אידה פינק ( -1921 ) עוסקת כולה בשואה כפי שחוותה אותה גם באמצעות אנשים אחרים שהיא היתה למספרת של סיפורם . לסיפוריה של אידה פינק צורה די קבועה : סיפורים קטנים , גבישיים , המספרים רסיס מההתרחשות , זווית נשכחת של הטרגדיה שממנה אפשר להשקיף על השאר ולפעמים אף לזכות בבדל תובנה . את חוויית השואה שלה מכתיבה הביוגרפיה שלה , של משפחתה המורחבת ושל האנשים הקרובים אליה , ששרדו ושנספו . בת למשפחה מתבוללת ומבוססת שחיה בגליציה בעיר קטנה ושמה זבאראש , גדלה אידה פינק בין מלחמות העולם בתקופה שבה היה האזור פולני . בצעירותה היא רצתה ללמוד ספרות פולנית , אך פנתה למוזיקולוגיה משום שלימודי הספרות הפולנית היו חסומים בפני יהודים . היא למדה בלבוב וחזרה לזבאראש עם פרוץ המלחמה . עם חיסול הגטו בעיירה הצטיידו היא ואחותה הצעירה ממנה בשנתיים בניירות מזויפים והתגייסו לעבודות כפייה בגרמניה כאיכרות פולניות . המסווה שלהן נחשף כמעט מיד במפעל שבו עבדו והן ברחו . במשך כמעט שלוש שנים הצליחה אידה פינק , בעלת המראה הלא יהודי הדוברת גרמנית טובה , לשרוד בעבודה במשקי איכרים בגרמניה . אחרי המלחמה שבו היא ואחותה לפולין ושם מצאו גם את אביהן , רופא , שהוסתר בידי פציינטית שלו במשך שלושה חודשים בבור באדמה . סיפוריה מעלים אפיזודות מן החיים האלה , כמו צייר העוסק ברישום . הם אמנם קצרים ובעלי טון מינורי , אבל דווקא משום כך הם מעבירים לקורא נקודת מבט אנושית עד כאב על הזוועה , הנוכחת כל הזמן , בכל סיפור , גם מבלי שהוא עוסק בה . אידה פינק כתבה רומן אחד , המסע , שבו היא מספרת את סיפור הבריחה שלה ושל אחותה , כחמישים סיפורים וכמה מחזות לרדיו . בסיפורים ובמחזות היא משחזרת את החיים של דודותיה ושל משפחתה וגם את חייו של בעלה , ברונק , ניצול חמישה מחנות , שפגשה אחרי המלחמה . היא הגיעה לארץ בשנת 1957 ועבדה תקופה מסוימת כגובת עדויות ביד ושם , וכמה מאלו עובדו גם הן בסיפוריה . בדרך זו היא הצליחה לשמור על האותנטיות של הסיפורים , שבעיניה היא הדבר החשוב ביותר . סיפוריה אינם פשוטים במיוחד , ולפעמים נדרש מאמץ כדי לפענח את סדר הדברים ואת הקולות הדוברים . חוויית הקריאה הלא שגרתית הזאת קושרת את הקורא אל הזוועה תוך כדי הפניית תשומת לב מדוקדקת ליופי של הטבע ולאדישותו של העולם כלפי המתרחש . התוצאה היא שיבה אינסופית אל עולם שהחוויה המרכזית בו היא אובדנו . עולם של נעורים ויופי ואפשרויות שהפליג כמו גן למרחקים , משאיר אחריו את הזוועה כעולם שבא אחרי , שכבר אין זולתו , אף אם גם הוא ממוקד עד כאב ביפה , ובגאולה הבלתי אפשרית שבאהבת הניצולים . אורי ש' כהן אמרה קרטס – ללא גורל אמרה קרטס ( -1929 ) הגיע לאושוויץ מהונגריה בהיותו בן חמש–עשרה , ושרד . כמו אמרי , מתבונן קרטס באושוויץ ובמחנות ללא סנטימנטליות , מנסה לשחזר את האמת על העולם שהמילה אושוויץ מגלמת אותו ועד היום לא הופרך . ספרו המרכזי , ללא גורל , מספר על הדרך אל המחנה והשיבה ממנו . הספר הופיע בהונגריה ב1975– וכמעט לא זכה לתשומת לב . ההישג האמנותי המסחרר של קרטס הוא בתיאור כל תהליך ההשמדה מפרספקטיבה אנושית של נער שאינה נכנעת , אף לרגע , לנקודת המבט המוסרית או ההיסטורית . בהיותו בן להורים פרודים , נטה הנער אמרה לקבל את המחנה כדבר טבעי , כקצה של המצב האנושי ושל הציוויליזציה האירופית . המהלך אל המחנה מתואר מנקודת מבט שאינה משתנה . מתוך ריחוק והשלמה , מספר קרטס על הגעתו , על המילים המעטות שהשמיעו לו אנשי "קומנדו קנדה , " שלא הבין אותן משום שלא ידע יידיש , ולפיכך חשבו שאינו יהודי . האירוניה היא הדרך היחידה שבה הוא נוגע בגורל , למשל כשהוא שואל יהודי ליטאי , אם כך מדוע אני כאן , וזה , בתוך שהוא מרמה אותו

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help