sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:229

המסות של אמרי על אושוויץ ועל התנסויותיו במלחמה , שהופיעו בעברית בשם מעבר לאשמה ולכפרה , הן רק חלק ממכלול הכתיבה שלו על נושאים אלה . הייחוד של אמרי כפילוסוף הכותב על השואה ניכר . במילים שלו אפשר לומר כי הוא מצא את החשכה בדרך לאושוויץ ואף לרגע לא התפתה לחשוב שעם השחרור היא נעלמה . ההתבוננות שלו באושוויץ ובתרבות האירופית שאחריה חסרת רחמים ולא מתפשרת . מצבו של האינטלקטואל באושוויץ , הוא אומר , היה גרוע בהרבה מזה של הפועל . לזה לפחות היה מקצוע ולעתים היה יכול למצוא עבודה במקום מוגן . האינטלקטואל באושוויץ עסק במלאכות השוחקות ביותר אך בתוספת המחרידה של שיירי תודעה תרבותית שהתענתה במקביל לגוף אל מול הע 6 ר ה 5 שר וחרדת החיים במחנה . כפי שסירב אמרי לקבל את נחמות הרוח והתרבות באושוויץ , הוא סירב למצוא כבוד בהתנגדות הפסיבית ובהישרדות עצמה . באחד המאמרים המטרידים ביותר שכתב , " בחדר ההמתנה של המוות , " הוא מדבר על כך שמעט המרידות האלימות שהיו בגטאות ובמחנות הריכוז הן שאפשרו ליהודים לזכות מחדש בכבודם . תפיסה זו מופיעה גם בדברו על הנחמה שהוא מוצא באושוויץ ב'החזרת מכה' לקאפו אלים , למרות הכישלון הגורף בקרב כולו . אושוויץ היתה לגורם המכריע והקובע בקיומו ובכתיבתו של אמרי . הוא ביקש לחשוף את האפלה המעוררת אי נוחות , הבלתי תקינה פוליטית , המצויה בתרבות הזיכרון של אושוויץ , הנוטלת למעשה גם את הכעס , ההשפלה והדרישה לנקמה מקורבנות הנאצים . אלה היו בעיניו במובן מלא הקורבנות של התרבות האירופית , שהנאציזם הוא שיאה . התאבדותו בשנת 1978 היא המנומקת בין אלה של ניצולי השואה הכותבים ונדונה במסתו "על ההתאבדות , " הנפתחת בתיאור הדלת אל האפלה , שאותה , לדבריו , מי שלא טעם בגופו לא יבין . אורי ש' כהן פרימו לוי פרימו לוי נולד בשנת 1919 בעיר טורינו שבאיטליה , בקהילה ותיקה ובטוחה בעצמה . למרות חוקי הגזע שאימץ המשטר הפאשיסטי סיים את לימודי הכימיה ואף החל לעבוד במקצועו . תנאים אלה קובעים את המסגרת העקרונית לכתיבה שלו על אושוויץ , אליה נשלח , למזלו , כפי שהוא כותב , בזמן מאוחר ולאחר אפיזודה כושלת כפרטיזן . את ספרו הידוע ביותר אם זהו אדם הוא כתב מיד עם השיבה מהמחנות . הספר ראה אור בהוצאה קטנה במילאנו לאחר שנדחה על ידי נטליה גינזבורג בהוצאת "אנאודי" היוקרתית וה'שמאלית . ' במשך השנים ויחד עם עבודת העדות שלוי ראה עצמו מחויב בה , היה הספר לאבן פינה בכתיבה על אושוויץ , ותורגם לשפות רבות , אחת האחרונות בהן עברית , שבה פורסם בשם הזהו אדם ? שם שיש בו עיוות של השם באיטלקית , שהוא משפט תנאי : 'אם זה אדם , אז ' ... השינוי מעיד על הבדל בין דימויו של לוי כמי שכותב על השואה 'ללא כעס' ומתוך אמונה בכוח הגואל של העדות ושל הספרות , ובין הטקסטים של לוי משיריו ועד מסותיו על המדע , שיש בהם הרבה אי שקט . התנסותו של פרימו לוי באושוויץ המסופרת בהזהו אדם ? כרוכה גם בסוג של התבוננות מדעית בחיי המחנה . לוי רואה את המחנה כאתר ניסוי אדיר ממדים בכליאה ובקיום אנושי בתנאים בלתי אנושיים . במסגרת זו הוא זיהה את ' התחום האפור ' שבו פועלים האסירים בעלי הכוח , המנהלים למען הנאצים את האסירים האחרים . לוי מכיר בכך שהמחנה מתעתע מבחינה מוסרית , ועוסק רבות בבעייתיות של העדות ושל הסמכות של העד כמי שהיה שם . נקודת מבט זו היא שעומדת גם בבסיס הספר הטבלה המחזורית , העוסק בעיקר באושוויץ ובו היסודות הכימיים של הטבלה משמשים נקודת מוצא לזיכרון . ייחודו של פרימו לוי בספרים האלה הוא ביכולת להתבונן בפרטי הפרטים של הקיום האנושי בתוך התופת . איש המחנות שעליו מדבר לוי הוא תוצר של אבולוציה מואצת , מלחמת הישרדות פרימו לוי – צל כבד של הזיכרון , המחנה , החיים שאין להם צד זכות . ניסה למצוא אלטרנטיבה חיובית , אבל הדבר לא עלה בידו . התאבד ב1987-

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help