sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:222

אמנות ושואה יגאל צלמונה השאלה הגדולה שעמדה בפני יוצרים שביקשו להתייחס לחוויית השואה ולמשמעותה היתה כיצד לתאר ולהביע אותן לאור מוגבלותם של אמצעי ההבעה והייצוג האמנותיים , כעדותו של הסופר פרימו לוי על חששו כשהיה אסיר במחנות ריכוז : "אם נשוב הביתה ונרצה לספר , יחסרו לנו המילים . " שתי גישות עיקריות מאפיינות את ההתייחסות האמנותית לשואה : הייצוגית והסמלית–הפרשנית . לגישה הראשונה משתייכים היוצרים שתיארו את אירועי השואה ודימוייה . בין אלה היו האמנים העדים בגטאות ובמחנות הריכוז שתיארו את שראו סביבם מתוך רצון לייצג את הזוועה כצוואה לדורות הבאים וכמסמכי עדות והוכחה שישמשו את מי שלא היו שם . לקטגוריה הזאת משתייכים גם האמנים שהגיעו אל מחנות הריכוז והמוות מיד עם שחרורם , בדרך כלל כחיילים בצבאות המשחררים , ותיארו את הניצולים המתים והחיים שפגשו . זיכרון וישי חוץ מהנובלות של ורקור , שראו אור במהלך המלחמה , וספרו של אנדרה שוורץ–בארט , המייחד פרק ארוך למחנה דראנסי ומציין את השתתפותה של צרפת ברצח העם היהודי , נותר , במשך זמן ארוך , רובה של הספרות על השואה בצרפת ממוקד במזרח אירופה , גם ביצירותיהם של סופרים יהודים–צרפתים . לדוגמה ורשה , ( Varsovie ) מחזה בשלוש מערכות מאת ולדימיר רבי , וכמה שנים אחר כך , Mr Fugue מחזה מאת ליליאן אטלן , שהועלה בפסטיבל של אוויניון . אולם , משלהי שנות ה60– ותחילת שנות ה , 70– ב de l'Etoile Place– של פטריק מודיאנו וב–י Le Chagrin et la Piti ( הצער והחמלה ) של מרסל אופולס , אנדרה האריס ואלן דה סדואי , סרט שראה אור ב , 1971– ושנודעה לו השפעה עצומה על מצגי ההיסטוריה של אותה תקופה – ניכרת התמקדות חוזרת בגורל היהודים בצרפת בתקופת הכיבוש . כך , פטריק מודיאנו , שגיבש לעצמו את הנימה המינורית והמעורפלת שדבק בה , ממשיך במסע מרתק של חקר וגילוי במה שהיה עולמם של משתפי הפעולה וסייעני הגסטאפו , כפי שאפשר לראות בספריו Ronde de Nuit ( משמר הלילה ) ו Boulevard de Ceinture Le– ( כביש הטבעת . ( ומשם , ברומנים Rue des Boutiques Obscures ( רחוב החנויות האפלות ) ו Voyage de Noces– ( מסע כלולות , ( הוא עובר להתבוננות בגורלם של הקורבנות ומתאר בחרדת–קודש את נתיבה הצנוע אך היוצא–דופן של אחת מהם , נערה בשם דורה ברודר , שהוא מעלה את זכרה מתהום הנשייה של מסמכי ארכיונים . בספריו Fils ( הבן ) ו–י Le Livre Bris ( הספר השבור , ( מתאר סרז ' דוברובסקי בקטעים מפתיעים מאוד את מקומות–המסתור שיחד עם הוריו חיכה בהם לסופה של המלחמה . ורקור שב בפעם האחרונה לתמאטיקה שנזנחה מיד עם תום המלחמה , ובספרו Loup ב ge ט Le Pi ( מלכודת לזאב ) הוא דן בחיי אדם שנהרסו עקב הלשנות . שעה שעלילות enne Education י Europ ( חינוך אירופי ) ו La Danse de Gengis Cohn– ( הריקוד של ג ' נגיס כהן , ( מאת רומן גארי , התרחשו בפולין , הרי כל הרומנים האחרונים שלו מתרחשים בצרפת , ועוסקים שוב ושוב במעצרם של יהודי פריז ואיסופם לוולודרום ד ' איוור lodrome d'Hiver ) י , V איצטדיון–האופניים החורפי , המקורה , שבו כינסה משטרת פריז את יהודי העיר ב16– ביולי . 1942 משם הם הועברו למחנה דראנסי , וממנו נשלחו למחנות ההשמדה . ( אשר לרומנים שגארי חתם עליהם בשמו , de Femme Claire ( לאור אישה , ( י La bonne moiti ו Volants Les Cerfs- – ( עפיפונים , ( ששורותיו הראשונות והאחרונות מוקדשות לתושבי שאמבון–סיר–ליניון ( כפר במרכז צרפת , בטבורו של אזור פרוטסטנטי קטן , שאוכלוסייתו הגיבורה הצילה אלפי יהודים במהלך המלחמה . ( אשר לספריו של גארי שהופיעו בחתימת אמיל אז ' אר , בעיקר La vie devant soi ( כל החיים לפניו ) ו L'Angoisse du roi Salomon– ( חרדתו של המלך סלומון , ( רומנים על הזיקנה , הסובבים סביב זקן וזקנה מניצולי השואה , אשר אחד מהם , אדון סלומון , מלך הקונפקציה , עבר את המלחמה כשהוא חבוי במרתף , והשנייה , מאדאם רוזה , שנעצרה , נשלחה לוולודרום ד ' איוור , ומשם למחנות ושרדה , הפכה את מרתפה לחור היהודי שאליו היא יורדת להסתתר בעיתות מלחמה . לאחר תקופה שבה הוטמע גורל היהודים שנשלחו למחנות בגורלם של לוחמי המחתרת שנלקחו למחנות , וזיכרון רצח העם היה מנת חלקו של זיכרון–מיעוט , אפשר כבר לומר שזכר השואה מהווה חלק מהזיכרון הקולקטיבי הצרפתי . בתהליך הזה , לצד מחקריהם של היסטוריונים והשפעתם של משפטים שנערכו למען ההיסטוריה , מילאה מלאכת הכתיבה הספרותית , רבת–העוצמה , תפקיד חשוב , בכך שהשיבה לקורבנות את ייחודם ואת עצמיותם האחת והיחידה , והקדישה מקום לפן הדומם של הטקסט ושל העדות .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help