sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:221

היו מהראשונים להעיד על ייחודיותה של המרטיריות היהודית בזמן המלחמה . הילדים החבויים , יתומי השואה ישנו סבל שנדרשו שנים רבות כדי למצוא לו ביטוי כתוב – סבלם של הילדים שנעקרו בבת–אחת מחיק הוריהם , ונאלצו לשנות את שמם , את סביבת מחייתם , את משפחתם ואת שפתם – ולעתים אף את דתם . ילדים שהועתקו למקומות אחרים , הוסתרו , ניצלו , בשעה שהוריהם נשלחו למחנות . כמה מהם , בהתבגרם , כתבו כדי להעיד על החורבן שנזרע בחייהם . כוחה ומידת השפעתה של יצירה כמו , W ) d'Enfance W ou le Souvenir או זיכרון הילדות ) מאת ז'ורז' פרק נובעות מכך שיצירה זו , בעצם איפוקה , היא אחד הביטויים הכתובים הראשונים לסבל הזה שמקורו בהיסטוריה . הספר , המצטייר כציר ביצירתו של פרק , מאיר בדיעבד את משמעותו של הרומן La Disparition ( ההיעלמות , ( שבו ביטולה של אות באלפבית , האות , e מהווה , כמדומה , חיקוי בסגנון בורלסקי למפעל ששם לו למטרה להעלים עם מעל פני האדמה . היצירה מבשרת על כמה מספריו הבאים , הממוקדים בחיפוש המקורות , כמו cits י d'Ellis Island R ( סיפורים מאליס איילנד . ( פרק השכיל לגבש צורה חדשנית ומרוסנת של דיווח על חוסר יכולתו לתפוס את ההיסטוריה שלו . שכן יצירה זו , השבורה מבחינה צורנית , והמעידה על האי–יכולת לדווח על היסטוריה שהרסה את עולמו של ילד , מעידה גם על האמונה בספרות כדרך לנסות ולבטא את החוסר–יכולת הזו , אם לא להתגבר עליה . היצירה בנויה כשני טקסטים השזורים זה בזה : האוטוביוגרפיה ההססנית של ניצול השואה , וטקסט בדוי המצטייר כמטפורה קולעת לאושוויץ . חילופים שאפשר לקרוא בהם את "מה שמעולם לא נאמר עד הסוף בראשון , שמעולם לא נאמר עד הסוף בשני , אלא רק בחיבור השברירי ביניהם . " לאחר עשרות שנים של שתיקה , אותה ההודאה עצמה , שנמסרת בצניעות מוחלטת , מתגלה בזיכרונותיו של פייר וידאל–נאקה , ששני הוריו נשלחו למחנות . הדור השני גם הסופרים המשתייכים למה שכבר נהוג לכנותו בשם הדור השני , אלה שנולדו אחרי המלחמה , להורים ניצולים או במשפחות שכמעט והוכחדו כליל – גם הם אנוסים להתמודד באמצעות הכתיבה עם עבר שלא חוו על בשרם . זהו דור שנדון לחיפוש של מידע ושל זהות , חיפוש אחר שורשים שבהם מתחוורת היידיש כמעין תבנית של יהדות , וגם חקר העבר , חזרה אל זירות הפשע , אל זירות הסבל והייסורים של ההורים , בפולין בעיקר , במהלך מסע שהוא אחד משלביהם ההכרחיים של לא מעט סיפורים . לא אחת מקובעת בסופרי הדור הזה התחושה שהם חיים במקום אח , במקום אחות , במקום דוד שנספה . הם אנוסים להתעמת עם החוסר–יכולת לקבל כעיזבון סיפור של מוות , וגם עם החוסר–אפשרות לחיות ללא היגד וללא ידיעה , שמותנים בהם עצם זהותם ושיבוצם בתוך שלשלת–יוחסין . מורגש בסופרים אלה הצורך בכתיבה שתכליתה לשחרר כוחות חיוניים הכלואים בתוך השתיקה וההלם שמנחילים ההורים . ביצירותיו האחרונות של אלי ויזל , בעיקר me fils Le ט cinqui ( הבן החמישי ) ו– י , L'Oubli ( הנשכח , ( עובר הדגש לבעייתיות של הבנים ואינו ממוקד עוד בהוריםהניצולים , כי עליהם , על הבנים , מוטל מעתה נטל ההעברה . חשוב לציין שאת הבעייתיות הזו מוצאים גם אצל כמה סופרים וכותבי מסות ממוצא ספרדי כגון שושנה בוקובזה , ז'אק אטאלי , ז'אק חסון והובר חדד , שהשואה לא פגעה בהם במישרין . על בני הדור הזה רובצת השפעת יצירתו הענקית של קלוד לנצמן , שואה , השיבה אל אתרי ההשמדה . יצירה זו שיבצה את זיכרון השואה בתוך התרבות הצרפתית , אך גם אפשרה לילדי הניצולים לשמוע את שהוריהם לא היו מסוגלים להגיד להם מעולם , ופתחה מרחב של מילוליות ושל כתיבה בעניין השואה . ז'ורז' פרק – ביטוי כתוב לסבל הילדים שנעקרו בבת-אחת מחיק הוריהם

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help