sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:220

הוא משרטט את גורלם מבעד לסיפורי תלאותיה של משפחה ברחבי אירופה , ודמותו הנוגעת–ללב של ארני לוי , שתיוותר בלב דורות של קוראים כנציג , שהוא כאח , למיליוני יהודים שנרצחו . בתוך שנים אחדות ראו אור בצרפת כמה וכמה יצירות בולטות של עדים–ניצולים , שבהן סיפורו הראשון של אלי ויזל , La Nuit ( הלילה , ( שפרנסואה מוריאק כתב לו הקדמה . הלילה הוא עדות על התנסותו של נער מתבגר בן חמש–עשרה , שמוצאו בסביבה יהודית אדוקה , שנזרק לאושוויץ . שם , מוקף להבות וזעקות , הוא צופה בהמתתו השיטתית של עם , התנסות שהופכת את חייו ללילה נעול בשבעה מנעולים . הלילה , L'Aube ( השחר ) ו Le Jour– ( היום , ( שנכתבו בהפרש של כמה שנים זה מזה , מהווים טרילוגיה , המעידה על השמדת העם היהודי אך גם על כאב ההישרדות . פיוטר רביץ , ניצול אושוויץ , נמנע מלהעיד על התנסותו במחנה ההשמדה . בספרו Le Sang du Ciel ( דם השמים , ( הקדיש דפים מסויטים , טעוני אירוניה חסרת–רחמים וליריות מיוסרת לגסיסתו ולחיסולו של גטו שהוא אינו נוקב בשמו , והוא כעדות לכל הגטאות שהושמדו . בספרה Le Sel et le Soufre ( המלח והגפרית ) ואחר כך ב Sable Les Bagages de– ( מזוודות החול , ( שזיכה גם אותה בפרס גונקור , מתארת אנה לאנגפוס את גורלה של אישה צעירה מאוד , מריה , המתמודדת עם מוראות רצח העם , חורבן משפחתה ועולמה , ולבסוף עם הבדידות האינסופית של מי ששרד . ביצירות אלו , הכורח להעיד – שהוא כורח בל–ייכבש , מקודש , העונה על צורך חיוני ובה בעת על הבטחה שהובטחה לנספים – מצוי בעימות דרמתי עם התחושה שההתנסות שנחוותה היא מעל ומעבר לגבולות השפה , שאין סיפור המסופר בשפת–אנוש שיש בו כדי לתת ביטוי למלכות הרוע המוחלט . ואף על פי כן , דומה שדווקא מתוך המתח הזה בין אמירה לדומייה , בין הצורך הדוחק לכתוב ולהעיד , לבין ההרגשה החוזרת ונשנית שהמאמץ חסר תכלית ותוחלת , נובעת עוצמתם של הטקסטים הללו , שהם טקסטים חשובים מאוד ומהווים פן שלם של הספרות של המאה ה . 20– בני דור השואה יהודים רבים בני תרבות צרפת , שחיו בתקופת השואה , גילו כיצד הטרגדיה מערערת על זהותם , על אמונותיהם . דומה שהרדיפות , ותהליך רכישת המודעות שנבע מהן , בלמו תהליך של התבוללות ועוררו תחושת השתייכות , תחושה של סולידריות עם העם הנרדף , ובעת ובעונה אחת חיפוש אחר ערכים יהודיים ייחודיים . במקרים רבים , מעמידים הסופרים בסימן שאלה את התרבות המערבית ואת האוניברסליות הכוזבת שלה . מרירותו של אלבר כהן , שבספרו Seigneur La Belle du ( הנאווה לאדון ) חידש את מחזור ספרי סולל ( Solal ) אחרי שתיקה של שלושים שנה , באה לידי ביטוי בתיאור מסויט של מה שמכונה בפיו la Danse des Babouins ( ריקוד הבבונים , ( כלומר , פולחן הכוח בציוויליזציה המערבית . האירוניה האכזרית של רומן גארי ועוצמת התקפותיו נגד אירופה ונגד ההומניזם אינן אלא שרידיה הכואבים של תשוקה נכזבת . אותו סוג של לעג מוצאים גם אצל פטריק מודיאנו . לעג שבא לידי ביטוי בשם אירוני כל כך לספר , l'Etoile Place de ( בתרגום מילולי : מקום הכוכב , או כיכר האטואל בפריז , אך מכיוון שלטלאי שאולצו היהודים לענוד בזמן השואה קראו אטואל , כוכב , הכוונה היא ל"מקומו של הטלאי" הצהוב . ( תופעה זו ניכרת במיוחד במסלוליהם של שני סופרים , ורקור ( או בשמו האמיתי , ( Jean Bruller ורומן גארי , המייצגים שניהם גם יחד דימוי מסוים של הסופר הצרפתי . שניהם כאחד הזדהו בלב ובנפש עם ערכי הרפובליקה , שניהם כאחד לא זכו לכל הנחלה יזומה או מתוכננת של הזהות היהודית , ושניהם רומן גארי – האירוניה האכזרית שלו ועוצמת התקפותיו נגד אירופה ונגד ההומניזם אינן אלא שרידיה הכואבים של תשוקה נכזבת

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help