sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:218

נדד באירופה עד לעלייתו לארץ–ישראל ב . 1947– יצירתו משתייכת אפוא לכמה חטיבות שונות : כתיבתו בווילנה , בגטו וביערות קשורה לאותו חלק של ספרות השואה שנכתב תחת הכיבוש הנאצי . שיריו זכו לראות אור לראשונה בזמן שהותו בברית המועצות , ומבחינות מסוימות צריך להבינם גם על רקע הנורמות ששררו שם אז , ובכלל זה השינויים הטקסטואליים שנעשו בשירים שנכתבו בזמן השואה לקראת פרסומם . יצירתו מן השנים הסמוכות לשחרור היא גם חלק מן הספרות שנכתבה בידי שארית הפליטה מיד לאחר השואה . בשנים שלאחר מכן תופסת השואה מקום מרכזי בכמה מחטיבות כתיבתו של סוצקבר בישראל . ביצירתו ניתן אפוא להבחין הן בעדות המיידית והלא אמצעית והן בראייה המאוחרת מתוך הזיכרון , אך זה רק היבט אחד של גיו 3 נה . ניכר בה גם הממד הפרטי של הווידוי האישי וגם הממד הציבורי של שיר ההצהרה , הפאתוס הרם מצד אחד והנימה האינטימית מצד אחר . ריבוי הפנים הזה חל גם על ההיבט הז'אנרי : החטיבה העיקרית ביצירתו היא השירה הלירית , אך לצדה הקדיש סוצקבר מכוחו גם לאפיקה בפואמה "געהיימשטאט" ( 1948 ) ( תרגום עברי : "עיר הסתרים , ( 1963 , " ולניסיון מיוחד במינו בספרות יידיש להתמודד עם נושא השואה באמצעותה של פרוזה מודרניסטית , בסדרה גרינער אקוואריום 1953 / 4 ) תרגום עברי : אקווריום ירוק . ( 1979 ספרות השואה ביידיש שנכתבה בארצות הברית עמדה כאמור בסימן הנסיגה המוצהרת מן המודרניזם . הנימה שבלטה בה בייחוד בשנות ה40– היתה הבעת תחושת אשם על הפרדת הגורלות בין הקורבנות לבין מי שהשקיפו על השואה ממרחק בטוח . הכותרת לספר שיריו של ה' לייוויק אין טרעבלינקע בין איך ניט געווען ( לא הייתי בטרבלינקה , ( 1945 הדהדה במרחביה של תרבות יידיש במשך שנים , והיא ביטאה את השאיפה המוצהרת להזדהות הזדהות טוטלית עם הקורבנות . בדומה לתמונה הכללית של ספרות יידיש בת–הדור בלטה גם בנושא השואה עדיפותה של השירה על הפרוזה . ספריו של ק . צטניק , שרק חלק מהם ראו אור בלשון כתיבתו המקורית , זכו להתקבל אברהם סוצקבר ( בתמונה עם שמרקה קצ'רגינסקי שצולמה בגטו וילנה בשנת – ( 1943 דמות מרכזית בספרות השואה ביידיש

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help