sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:213

שלפיה ניצולי השואה סובלים מסימפטומים של מחלת גלות ( ובכלל זה חולשת הגוף , הנפש והמוסר . ( בדרך כלל היחס אל הניצולים הוא אמפתי , אוהד ורווי הבנה והערכה . במידה שהטקסטים אכן מתארים עמדות פטרנליסטיות ומבזות כלפי קורבנות השואה וניצוליה ( אשר הלכו לכאורה אל מותם "כצאן לטבח , ( " אין זאת אלא כדי להשמיע ביקורת חריפה נגד עמדות אלה ( אנשים אחרים הם , יהודית הנדל ; שש כנפיים לאחד , חנוך ברטוב ; יד ושם , אהרן מגד ; העד , יהודית הנדל . ( הפרספקטיבה הלוקאלית קובעת בין השאר גם את אופייה החילוני של ספרות השואה הישראלית . אף שהעלילה נודדת לעתים לאירופה , במסע שעניינו ניסיון–שווא לשקם חיבור שנגדע ( יהודה עמיחי , לא מעכשיו לא מכאן ; דן בן אמוץ , לזכור ולשכוח ; רות אלמוג , ארץ גזירה ; אלאונורה לב , סוג מסוים של יתמות ; גבריאלה אביגור רותם , חמסין וציפורים משוגעות , ( מרחב ההתרחשות העיקרי של העלילות וזמנן הוא המרחב הישראלי . מרחב זה מרופד בשלל אביזרי תרבות ילידיים , מוחשיים ומופשטים כאחד : נופיה הפיזיים והאנושיים של ישראל ( יורם קניוק , אדם בן כלב , ( המחויבות הגבוהה לאתוס הקולקטיבי ( משה שמיר , הוא הלך בשדות , ( הקיבוץ כגילומה של הישראליות האולטימטיבית ( יגאל מוסינזון , אפורים כשק , ( קרבות מלחמת העצמאות ( יהודית הנדל , אנשים אחרים הם , ( המצוקה הכלכלית והאבטלה בשנות ה50– ( יהודית הנדל , החצר של מומו הגדולה , ( ביורוקרטיה ומפלגתיות ( חנוך ברטוב , שש כנפיים לאחד , ( הבריגדה היהודית ( חנוך ברטוב , פצעי בגרות , ( תחושת האיום המניבה אמפתיה ושותפות–גורל עם הקורבנותהניצולים , לעתים במאמץ להצדיק באמצעותה פרקטיקה כוחנית כלפי הערבים ( יוסף בר–יוסף , חייו ומותו של יונתן ארגמן . ( לעומת כל אלה , נעדרים מספרות זו בדרך כלל מוטיבים יהודיים מסורתיים . אף שהגעגועים אל היקום שאבד כוללים לפעמים נוסטלגיה אל הוויה יהודית מסורתית , קווי המתאר של הוויה זו מתוארים בסיפורת באופן שטחי וקלישאי למדי : שיר ערש ביידיש , מפה לבנה על שולחן החג , נרות דולקים בערב שבת ושקית תפילין רקומה הם אביזרי התרבות היהודית האבודה , שהגיבורים נזכרים בהם בערגה ברגעים של חולשה ואובדן–דרך ( בית סבתא שחרב , ישראל זרחי ; חייו ומותו של יונתן ארגמן , יוסף בר–יוסף ; יונים , סביון ליברכט . ( ייתכן שעובדה זו קשורה לכך שהמציאות הגלותית שאליה התגעגעו הכותבים העבריים בארץ–ישראל – געגועים שהשירה נותנת להם ביטוי רב – לא היתה אלא המציאות שבהקשרה צמחו הם עצמם כסופרים . היינו , התרבות היהודית האירופית אשר כחלק מתהליכי החילון שעברה החל מסוף המאה ה19– היתה לבית היוצר של הספרות העברית המודרנית . אכן , הקיום על חודו של צלב הקרס מתואר ביצירות העוסקות בו – בין השאר סיפורים קצרים של שופמן , הטרילוגיה שאול ויוהנה מאת נעמי פרנקל ובין החיים ובין המתים מאת יונת ואלכסנדר סנד – בהקשר של דמויות אופייניות של יהודים "מודרניים , " חלקם מתבוללים . תהליך זה מוצג ביצירתו של אפלפלד כביטוי של הרס עצמי הגובל בתשוקה לכיליון . יחד עם עיוורונם של היהודים למציאות הקיום שלהם בקרב העולם הגויי , מילאה תשוקה זו , אליבא דאפלפלד , תפקיד בעל משמעות רבה בהידרדרותם אל אסונם במלחמת העולם השנייה . באותן יצירות המוסרות עדות ספרותית על החיים והמוות בעולם המחנות , מתגלמת לעתים הערגה לחיי הדת בעיקשותם של הקורבנות לשמור על מצוות הדת גם במחיר החיים עצמם . רק ביצירות סיפורת בודדות מלווה העיקשות הזאת במאמץ מצד הקורבן לברר את שאלת הסתר הפנים של האל , שלא נחלץ להצלת עמו שנשרף בכבשנים . על כך מספרת , בשוליה , העדות הספרותית של ק . צטניק ברומן פיפל , ובכך עוסק ספרו המאוחר צופן : אדמע , ( 1987 ) שהוא בבחינת ניסיון לברר את מקומו של אלוהים באושוויץ . אפילו יצירותיו של ש"י עגנון , שהביקורת מייחסת להן קשר לשואת יהודי אירופה ( אף שקשר כזה כמעט שאינו מתקיים בהן ברובד הגלוי ) אינן מנסות אהרן אפלפלד – ביטוי של הרס עצמי הגובל בתשוקה לכיליון

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help