sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:212

של מתן עזרה לפליטים לאחר המלחמה , והן בישראל – בשנות העלייה ההמונית ולאחריה . נסיבות ביוגרפיות אלו ואופי החשיפה לאירועים ההיסטוריים קבעו במידה רבה את התמטיקה של יצירותיהם ואת מאפייניה הסגנוניים . בהכללה אפשר לקבוע , כי למעט באותם מקרים יוצאים מן הכלל שהוזכרו כאן , סיפורת השואה הישראלית אינה עוסקת בתהליכי ההשמדה עצמם . החיים בגטאות , הטרנספורטים , ההרג והשריפה , וגם הפעילות הפרטיזנית והמרידות , שמקובל לטעון כי תפסו מקום מיוחד בשיח השואה הישראלי של השנים הראשונות שלאחר המלחמה – לא זו בלבד שאינם ממוקמים בחזית הנרטיב הספרותי , אלא שלעתים קרובות הם נעלמים כליל מן הטקסט . במקומם עומדת על הפרק סיטואציה קיומית , שאותה הגדירה הסופרת הבריטית אן קארפ "המלחמה שאחרי" ( בספרה : ( 1996 , The War After הוויית הניצול 3 ת וסבלה הפיזי והנפשי של "שארית הפליטה . " בהקשר הזה שבים ועולים נושאים נוספים כגון גלגוליו של הזיכרון , תחושת האשמה שחווים הניצולים על הינצלותם מן התופת ( לכאורה במקומם של אחרים , ( מערכות היחסים המורכבות של הניצולים עם בני המשפחות החדשות שניסו לבנות על חורבות עולמם הקודם והעימות הרגשי–תרבותי שלהם עם ארצות המוצא שלהם , שנהפכו ל"ארצות גזירה" ( ככותרת ספרה של רות אלמוג , , 1971 המתאר מסע בלתי–אפשרי לגרמניה של אחרי המלחמה . ( ביטוי עז לחוויה זו נמצא גם בשירה : בין השאר אצל איתמר יעוז–קסט , הממחיש את הטרנספורמציה הבלתי–ניתנת לריפוי שעברו הקורבנות בצירוף "גנים העשנים" ( ב13– שירים מן העורף , ;( 1947 אצל בן–ציון תומר , בילדי הצל , ( 1959 ) ובטקסטים מרכזיים של דן פגיס , המתארים את הקיום שלאחר השואה כקיומו של מת–חי : "אמת , הייתי טעות , נשכחתי / בקרון החתום , גופי / בצרור החיים . צרור" " ) עקבות . ( 1970 , " " המלחמה שאחרי , " כפי שהיא מתוארת בשירה , כוללת גם רגשות אשמה קשים מצד מי שהותירו אחריהם באירופה בני משפחה שניספו : כך אצל אצ"ג , אמיר גלבוע ואבות ישורון . כמו כן יש בה געגועים עזים לעולם שחרב ונוסטלגיה אל נופי ילדות אבודים באירופה , בין השאר בשיריהם של לאה גולדברג , עזרא זוסמן ובן–ציון תומר . בעוד השירה עוסקת בבדידות הקיומית של הניצול ובפצעיו הנפשיים , הפרוזה בודקת את הנושאים הללו בעיקר דרך הפריזמה של היחסים המתוחים והטעונים לפרקים בין הישראלים הוותיקים לבין שארית הפליטה . סיפורת השואה הישראלית היא לפיכך , ברובה , סיפורת העוסקת בישראלי 3 ת על רקע מלחמת העולם השנייה ולנוכח ההשפעות ארוכות הטווח שלה . הכללה זו רלוונטית גם לאותן יצירות המתארות את הניצולים כמי שאינם מסוגלים , או אינם רוצים , לראות במקומם החדש מקום של מנוחה ונחלה , והם נשארים תלושים ועקורים לנצח . עם אלה נמנים סיפוריו של אהרן אפלפלד , העוסקים בניצולים הבוחרים לחיות חיים שוליים ומחתרתיים בעלי אופי "גלותי" ולא לעטות על עצמם סממנים ארץישראליים ילידיים . כן מבטאים מגמה כזו הרומן אדם בן כלב מאת יורם קניוק , המתאר ניסיונות היחלצות בלתי–אפשריים מטירוף הנפש וטירוף המערכות שחוללה השואה , וגם רבים מן הטקסטים של הדור השני , המספרים על קיום מתוך חסר , ניכור , געגועים ותלישות . כל היצירות הללו נדרשות , בדרכים שונות , לאותה סוגיה : "ישראלי 3 תם" השבירה והפצועה של מי ששום תקומה לאומית אינה עשויה לקומם את הריסות חייהם , דהיינו – אחרותם האימננטית של מי שכונו "אודים מוצלים . " לא עמדה מתנשאת עם זאת , רק בחלק קטן מן המקרים מייצרת פריזמה זו עמדה מתנשאת כלפי הניצולים . חריגים למדי הם המקרים שבהם מאשררת הספרות את הגישה המתייגת ( ששררה בשנים הראשונות אחרי המלחמה בקרב חלקים מן החברה הישראלית , ( ביטוי מרוכז לחוויית השואה נמצא גם בשירה . דן פגיס – תיאור הקיום שלאחר השואה כקיומו של מת-חי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help