sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:211

1943 ו"אותות , 1945 , " שלונסקי ; "המפתח צלל 1950 , " ו"אחותי קטנה , 1967 , " אבא קובנר ; "יומן לילי , 1949 , " חיים גורי ; "בליל סופה , 1954 , " ק"א ברתיני . ( מחאה חריפה נגד עמי אירופה , שהתבוננו באדישות ומתוך שמחה לאיד בשיירות היהודים הצועדים אל בורות ההריגה , מופיעה בכל הטקסטים הללו , כמו גם אצל נתן אלתרמן " ) נאום שנאת היהודים באירופה , ( 1945 , " ואחרים . מכאן גם עולה תביעה חוזרת ונשנית לנקם " ) טל נקמות , 1949 , " אמיר גלבוע . ( סיפור התקומה הלאומית סופר בחלק מהיצירות – כגון בחלק משירי רחובות הנהר המתארים חזון של תחייה ( בין השאר ב"לקול כינורותינו ;( " אצל ש' שלום ( במראה , ( 1948 ואצל אחרים . אחת הקריאות האפשריות בטקסט שפרסם נתן אלתרמן בראשית המלחמה , שמחת עניים , ( 1941 ) קריאה הקושרת אותו לשואה , אף שזו אינה הנושא הפורמלי של השירים , מזהה אף בו מוטיבים של נחמה לאומית . ואולם יחד עם כך חוברו כבר בשלב מוקדם , בעוד הזיכרון הקולקטיבי של השואה שרוי בתהליך התהוותו , גם שירים שחרגו מהנרטיב הציוני והמיתוסים שלו . בין השאר מומש מהלך זה בהסטת תשומת הלב מהקורבנ 3 ת היהודית בשואה לחולשה והסבל האנושיים והאוניברסליים שהיא מגלמת ( למשל בספרו של אלתרמן שירי מכות מצרים , – 1944 כך על פי קריאות המנסות לפענח את הרלוונטיות של היצירה לתקופה . ( יצירתו המאוחרת יותר של דן פגיס המשיכה מגמה זו של העמדת אלטרנטיבה לזיכרון הישראלי הלאומי של השואה על ידי העברת משקל הכובד לממד האקזיסטנציאליסטי–אוניברסלי של הרוע , ולהרהורים על יחסי תליין–קורבן ועל אופציית חציית הגבול בין קטגוריה אחת לשנייה " ) הסיפור , 1982 , " "כתוב בעפרון בקרון החתום , " " הוראות לגניבת גבול . ( 1970 , " ערעור על האבחנות בין "שואה" ל"גבורה" מלכתחילה ערערה השירה גם על האבחנות בין "שואה" ל"גבורה , " בין השאר בשיריו של אלתרמן על משפט קסטנר ועל הדיכוטומיה לכאורה בין אנשי המחתרות לחברי היודנראטים . אפילו הפואמה הפרטיזנית של אבא קובנר , "עד לא אור , 1947 , " מתמקדת בחוויה האנושית של הפרטיזן ולא ב"גבורתו . " בעקבות משפט אייכמן התעצמה ביותר נוכחותה של השואה בתודעה הישראלית וגבר באופן ניכר העיסוק בה גם בתחום הפרוזה . בשנות ה60– הופיעו טקסטים רבים שכתבו סופרים בני דורות שונים וממגזרים חברתיים שונים , ואף בעלי רקע ביוגרפי שונה , ובהם : יונת ואלכסנדר סנד ( ימיהם הפרוצים לרוח , , 1958 ובין החיים ובין המתים , ;( 1964 יוסף בר–יוסף ( חייו ומותו של יונתן ארגמן , ;( 1959 חיים גורי ( מול תא הזכוכית , 1962 ועסקת השוקולד , ;( 1965 חנוך ברטוב ( פצעי בגרות , ;( 1964 אהרן מגד ( יד ושם , ;( 1964 נעמי פרנקל ( הטרילוגיה שאול ויוהנה , ;( 1967-1965 אהרן אפלפלד ( עשן , , 1962 בגיא הפורה , 1964 וכפור על הארץ , ;( 1965 יהודה עמיחי ( לא מעכשיו לא מכאן , ;( 1963 יורם קניוק ( אדם בן כלב , ( 1969 ודן בן אמוץ ( לזכור ולשכוח , . ( 1968 בשנים הבאות הצטרפו אליהם , בצד סופרים ניצולים ( איתמר יעוז–קסט , שמואל דוד בונין ואחרים , ( גם סופרי הדור השני , בני ניצולים ובני דורם , אשר גדלו בצל אירועי השואה וחוו את השפעותיה המתמשכות ואת תפקידה בקביעת פוליטיקת הזהות הישראלית ( דוד גרוסמן , אלאונורה לב , סביון ליברכט , נאוה סמל , אמיר גוטפרוינד , ליזי דורון ואחרים . ( לקראת סוף המאה ה20– התרחבה אפוא ספרות השואה הישראלית לכדי קורפוס הכולל עשרות רבות של יצירות , אשר נכתבו בידי משוררים וסופרים ממוצא שונה , המייצגים נסיבות חיים ואג'נדות חברתיות ותרבותיות שונות . בכך נהפכה ספרות זו למשתתפת פעילה בכינון מעמדה ההולך ומתחזק של השואה כאחת מאושיותיה של ה"דת האזרחית" הישראלית , שאותה מתארים אליעזר דון יחיא וצ'רלס ליבמן בספרם , ( 1983 ) Religion in Israel Civil ולהגדרתה של החברה הישראלית כקהילת זיכרון המתלכדת סביב שימורה והנצחתה של השואה בתודעה הקולקטיבית . רק בודדים מבין הסופרים שהובילו את המהלכים הללו בתחום הפרוזה היו בעצמם עדים לזוועות השואה . הבולטים שבהם הם ק . צטניק , אהרן אפלפלד , יונת סנד ( שעדותה הספרותית שולבה לתוך פרויקט הכתיבה המשותף שלה ושל בעלה , אלכסנדר סנד , ( איתמר יעוז–קסט , בן–ציון תומר ואורי אורלב ( שכתיבתו מיועדת בעיקר לילדים ולנוער . ( היוצרים הללו מסרו עדויות ספרותיות אשר בדומה לשירה התייחסו בעיקר לחוויה של הפרט האבוד והחסר–אונים . הרצף העלילתי של יצירותיהם נפתח , בדרך כלל , בשנים שלפני המלחמה . על פי רוב הוא מסתיים עם השחרור או עם ההגעה לחופי ארץישראל – "תחת עץ הזית . " חריגים במובן זה הם רומנים המהווים "עדות מבפנים , " כזו שמשוחררת מסדר היום של קהילת הזיכרון הישראלית , כדוגמת בית הבובות ופיפל מאת ק . צטניק , אשר גיבוריהם , אסירי מחנות הריכוז , אינם נחלצים מן התופת . נקודת התצפית שממנה מסופרת השואה במרבית יצירות הסיפורת האחרות היא זו של ילידי הארץ , או של מי שהגיעו לארץ–ישראל לפני מלחמת העולם השנייה . הכוח המניע העיקרי של כתיבתם היה מפגשם עם שארית הפליטה , הן באירופה , בעת שירותם של אחדים מהם בבריגדה ובעת פעילות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help