sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:210

השואה בספרות הישראלית איריס מילנר התגובות הספרותיות לשואה החלו להופיע בזירת התרבות הישראלית מיד עם הגעתן של הידיעות הראשונות על השמדת יהודי אירופה . בצד התכנסויות של אנשי ספרות לשם הבעת שותפות גורל ובחינת האפשרות להתגייס לפעולות עזרה ( בין השאר כינוס סופרים בירושלים ב12– ביולי ( 1942 התפרסמו כבר בראשית שנות ה40– טקסטים ספרותיים אשר ביטאו את ההפנמה ההדרגתית של ממדי האסון ואת התדהמה והאבל שאחזו ביישוב היהודי בארץ–ישראל . בחלוף שנים ספורות מאז תום מלחמת העולם השנייה יצאו לאור וזכו לתפוצה רחבה שתי יצירות אשר סימנו את עומק החדירה של תודעת השואה לחברה הישראלית כבר בשלב מוקדם זה : העדות הספרותית להשמדה שכתב ( ביידיש ) יחיאל פיינר–דינור ( ק . צטניק ) בעודנו פליט במחנה עקורים באיטליה ( סלמנדרה , , ( 1946 וספר שירי הקינה , הזעם והנחמה , רחובות הנהר , מאת אורי צבי גרינברג , ( 1951 ) שעד מהרה זכה למעמד של תפילת זיכרון לאומית . בשנים הראשונות , תוך כדי המלחמה ובעשור ומחצה שלאחריה , היתה התגובה הבולטת ובעלת הערך האמנותיתרבותי לשואה בעיקר בתחום השירה . רבים מהמשוררים החשובים , אשר עיצבו את אסכולות השירה הישראלית והשפיעו על תכניה ומגמותיה , לקחו בה חלק . עד ראשית שנות ה60– כתבו על השואה נתן אלתרמן , אברהם שלונסקי , אורי צבי גרינברג , אבא קובנר , אמיר גלבוע , לאה גולדברג , יוכבד בת מרים , עזרא זוסמן , ש' שלום , יעקב פיכמן , אלכסנדר פן , ועוד רבים אחרים . כתיבתם , שחרף המודעות לפרובלמטיקה הקשורה במתן ייצוג אסתטי לשואה , לא ויתרה על צורות מסורתיות במשקל וחריזה , כללה מגוון רחב מאוד של ז'אנרים , ובהם קינות ( במסורת הקינות המקראיות והימי–ביניימית , ( פואמות , בלדות , סונטות ושירים ליריים קצרים . הסגנונות האמנותיים נעו בין אקספרסיוניזם לבין סימבוליזם ( שבהתייחסו לאירועים ההיסטוריים הקיצוניים לא יכול היה להמשיך להתקיים בצורתו הטהורה , בין השאר משום הנתק מן הזמן והמקום והסגירות האסתטית שצורה זו חותרת אליהם ) ופוסטסימבוליזם , והם ממשו את כל גוני–הביניים שבין "ריתמוס הרחבות" לבין שירה תמציתית , חסכנית ומגובשת ( שהגיעה לשיאיה מאוחר יותר , ביצירתו של דן פגיס . ( לעומת זאת , היה היקף היצירה בפרוזה בשנים אלו מצומצם למדי . אף שהשואה נמצאה בלב סדר היום הציבורי ( סביב פרשיות כגון הסכם השילומים ומשפט קסטנר , ( עסקו בה במישרין רק מעטים מהסופרים העבריים המרכזיים , הן מקרב הקבוצה הוותיקה והן מקרב אלה שהתקבעו באותן שנים כאליטה הספרותית החדשה . קורפוס חשוב של סיפורים קצרים של גרשון שופמן ואחדות מיצירותיהם של משה שמיר , חנוך ברטוב , שלמה ניצן ויגאל מוסינזון הם דוגמאות ליצירות הפרוזה הלא רבות שהוקדשו , לפחות בחלקן , לסוגיות הקשורות לשואה , או שהעניקו ייצוג משמעותי לדמויות של ניצולים . המכנה המשותף של הרוב המכריע של הטקסטים בפרוזה הוא המעמד שהוענק בהם לאירועים שהתרחשו באירופה לעומת המתחולל בזירה המקומית : ביצירה הקאנונית והשולית כאחד הוטמעה השואה בדרך כלל לתוך סיפור בניין האומה הישראלית , ושובצה במשבצת שייעד לה נרטיב "השואה והתקומה . " בהתאם לכך היא תפקדה כרקע : מבחינת המבנה הספרותי ומן הבחינה הרעיונית גם יחד היו מלחמת העולם השנייה וגורל היהודים בה המצע שמתוכו ולעומתו צמחה העלילה המרכזית , הארצישראלית . השמדת יהודי אירופה הובנתה בכך , ישירות או בעקיפין , ככוח מניע , כנימוק וכרציונליזציה למאבק לריבונות יהודית בארץ–ישראל , וכטראומה שההווה והעתיד הארצישראליים עשויים לרפא ( הוא הלך בשדות מאת משה שמיר , ; 1947 שש כנפיים לאחד מאת חנוך ברטוב , . ( 1954 תפיסה מפוכחת ופסימית יותר של עוצמת השבר , והכרה באפשרות המוגבלת של קורבנותיו–ניצוליו להיגאל ממנו , הופיעו בטקסטים אלו רק לעתים רחוקות ( אפר מאת יגאל מוסינזון , ; 1946 אנשים אחרים הם מאת יהודית הנדל , , 1950 ואחרים . ( השירה היתה מונוצנטרית פחות וחתרנית יותר . מלכתחילה היא הוקדשה לנושאים מגוונים , שלא שיקפו רק את סדר היום המקומי . בראש ובראשונה היתה זו שירת קינה , אישית וקולקטיבית כאחת : "כתר קינה לכל בית ישראל" ושאר שירי רחובות הנהר ( אצ"ג , ( 1951 הם משיאיה של קינה זו , שקיבלה גם ביטוי נרחב ביצירותיהם של משוררים רבים אחרים . יחד עם זאת מכילה שירת התקופה תיאורים של אירועי השואה עצמם : היא משרטטת תמונת דיוקן קונקרטית של מתקפת האויב הנאצי ומתארת את המצור המתהדק , את החוסר–אונים והכאוס , את החרדה , ההשפלה והאכזריות , את המצבים האנושיים , המורכבים ורוויי המתח בין הקורבנות לבין עצמם . תמות אלו , המעוצבות בטכניקות שונות ובסגנונות שונים ( מסימבוליזם המרחיק את תיאורי הזוועה ועד נטורליזם קיצוני , ( לעתים מנקודת תצפית חיצונית , בעלת ראייה היסטורית כוללת , ולעתים מנקודת תצפית "פנימית" ומוגבלת , מופיעות אצל רבים מן המשוררים , מן המרכז ומן השוליים ( בין השאר : "חזון ליל גשם" ו"על גבעת הגוויות בשלג , " אצ"ג ; 1951 "סופה , "

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help