sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:207

מובלע בתיאור היסטוריוגרפי–תיעודי בעולם של עשייה מלחמתית ועד למעמד טהור ומנותק מן המציאות בעולם שבו לא נותר אלא לקונן ולרקום דימויים ומטפורות " ) איכה ישבה בדד העיר רבתי עם היתה כאלמנה . ( " האפוקליפסה הופכת את האסתטיקה לערך אבסולוטי . הכתרת השירה כשריד אחרון לעולם שנכחד היא המהלך הסופי במעבר ממלחמה לחורבן . מטוטלת זו בין מלחמה ( ושלום ) לחורבן ( וגאולה , ( המבליטה את תפקידן המכריע של הרטוריקה והפואטיקה , מסמנת עת , ת ואתרי משבר . מצדה כמקום , ונאום אלעזר בן–יאיר כטקסט ( יחד עם דמות מחברו יוספוס פלאוויוס , ( נהפכו לאתרים עתיקים–חדשים בטלטלה זו . כטקסט גנוז נשאר נאומו של אלעזר רדום כמו המקום עצמו . עם החייאת הטקסט וקיבועו בספרות העברית המתחדשת באמצעות הפואמה של יצחק למדן " מסדה" , ( 1923 ) ועם שחרורו של האתר מתרדמתו באמצעות החפירות הארכיאולוגיות של יגאל ידין בשנות ה , 60– היתה מצדה שוב למבצר צבאי מצד אחד ולסוף העולם מן הצד האחר . קריאה מחודשת וביקורתית של ה'נאום' ששם יוספוס בפיו של אלעזר מבליטה גם את המעבר מפרדיגמה אחת לאחרת וגם את הבקיעים בנפשו של יוספוס פלאוויוס עצמו , שעה שהוא הופך באמצעים רטוריים מזהירים לוחמים למתאבדים , שיקולים צבאיים–אסטרטגיים להטפה להקרבה עצמית ושיח פילוסופי לשפה ולעשייה פולחנית–סקרמנטלית . המרטירולוגיה היהודית , שנולדה בסמוך לאירועים האלה , התמודדה עם יצר ההתאבדות ופולחן המקדש בערוצים שונים : הן בגניזת אותם נציגי הכיליון היהודי הדוגלים בהמרת הדת ( מיוספוס פלאוויוס ועד לשבתי צבי ) והן , יחד עם כך , באימוץ מבוקר של ה'עקדה' כמשגיבה את מעשי האלימות למעמד של קדושה והקרבה אך בו בזמן משמרת את מורכבות הסיפור התנ"כי שבו הדחף האפוקליפטי–התאבדותי–רצחני מתחרה עם יצר ההישרדות . כמוסכמה ספרותית וחברתית הגיעה המרטירולוגיה היהודית למבחן במאה ה , 20– בשירו של שאול טשרניחובסקי " ברוך ממגנצה" ( 1901 ) ובשיריו של ח"נ ביאליק בעקבות פרעות קישינייב . ( 1903 ) הראשון חשף את מסורת אלפי השנים לזרקורי החילוניות , ההומניזם והנאורות המערביים . אך במעשה הפואטי של ביאליק הגיעה המרטירולוגיה היהודית לכלל מיצוי ופירוק . באופן שיטתי עוברת הפואמה של ביאליק "בעיר הה D גה" מבעד לכל מרכיביה ומפרקת אותם אחד לאחד : שיתוף היקום / הטבע בגורלו של ישראל " ) השמש זרחה ... והשוחט שחט , ( " מעמדו של היהודי המוסר את נפשו ( או את נפש זולתו ) על "קידוש השם , " ומעמד הסמכות ה'מכוונת' המעידה על עצמה "ירדתי מנכסי . " מעל לכול מבזה שם המשורר במו ידיו את התפקיד המרכזי של העשייה הפואטית ; השתקת קולו ושאגתו – אשר "תאבד בסערה" – היא סגירת המעגל שנפתח בפניית משורר "איכה" אל העיר המואנשת–מוענשת . הקשר בין הטקסט לבין קהל קוראיו הוא חלק מהביוגרפיה של "בעיר הה D גה . " לפי קוראיו הראשונים , מה שאמור להשתתק הוא קולו של המשורר המקונן והנחמה על חוסר האונים שבקינה עצמה המתחלף בשיר המצביא . אך מעמדה המהפכני של "בעיר ההרגה" הוא בקריאת תיגר על העיצוב הארכיטיפלי של אירועים היסטוריים , ולכן אירונית היא תגובת הציבור הרחב לפרסום מחברותיו של ביאליק כעבור כ80– שנה , ובהן עדויות על מעשי גבורה שלא זכו לייצוג בפואמה . התרבות העברית המתהווה ניזונה מהמודרניזם האירופי אך לא נופצה כמוהו במהלומות מלחמת העולם הראשונה . היא ניכוס האלימות הקולקטיבית בידי התרבות הלאומית הוא הצד האפל של הסדר החברתי של שדה הקרב כמקום ליישוב סכסוכים לאומיים – שער של אנתולוגיה לשירת-מחאה נגד מלחמת לבנון

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help