sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:206

מלחמה ושואה בתרבות היהודית המלחמה בספרות העברית סדרה אזרחי ייצוג המוות והשכול הקולקטיביים בתרבות העברית הישראלית נע בשני צירים מקבילים : מלחמה-שלום וחורבן-גאולה . הציר הראשון מושתת על מנגנון של ניכוס האלימות הקולקטיבית בידי התרבות הלאומית כצד האפל של הסדר החברתי ושל שדה הקרב כמקום ליישוב סכסוכים לאומיים . הציר השני , המנכס את האפוקליפסה כצד האחר של הגאולה , מושתת על קשר בין העם לסמכות–על דתית המכוונת ומכתיבה את גורלו . כשהם מתקיימים בדו–שיח המתמשך בין עם ישראל לסובבים אותו , מצד אחד , ובין עם ישראל לאלוהיו , מצד אחר , נהפכו הצירים האלה בסוף המאה ה20– לזירת עימות בין שיח היסטורי–פוליטי לבין שיח פואטי–מיתי . בדומה לתבניות יסוד אחרות המעידות על מבנה העומק המודע לעצמו של התרבות החדשה , נשענים שני הצירים האלה – מלחמה-שלום וחורבןגאולה – על מאבקים שהתחוללו בעבר היהודי הקדום , אשר מימושם בתרבות העכשווית הוא צפוי ומפתיע כאחד . " המלחמה" נקבעה כנושא בכתבי הקודש העבריים וגם באפוסים ובמחזות היווניים הקלאסיים . הבדל עקרוני אחד קיים בין הקורפוסים הספרותיים האלה והוא שבמחזה היווני נשמר הקשר הפרפורמטיבי בין הטקסט לבין הקהל , נשמרת פנייתו של המחזאי אל אומה מסוכסכת בזמן אמת . פנייה זו , המניחה כי עדיין ניתן לפעול ולהגיע לפשרה היסטורית ולסיום האירוע המלחמתי , היא אחת מאבות הקומדיה והסאטירה שנולדו יחד עם הטרגדיה . ממחזהו של אריסטופנס , ליזיסטרטה , שהועלה באתונה במאה ה5– לפנה"ס , עד דון קישוט של סרוונטס בספרד של המאה ה17– ועד למלכוד 22 של ג'וזף הלר באמריקה של המאה ה , 20– חושפת הקומדיה לא רק את הגרוטסקה והאבסורד שבמעשי הגבורה והמוות בשדה הקרב , אלא גם את הדרך שבאמצעותה אפשר להביא לידי סיום הקרבות . האסטרטגיה של ליזיסטרטה פשוטה ביותר . נשי אתונה וספרטה היריבות נאספות , עושות שלום בינן לבין עצמן ויוצאות יחד למאבק להחזרת בעליהן , גיבורי המלחמה המתמשכת , הביתה . בכך פונה אריסטופנס אל ההיסטוריה בהתהוותה בניסיון לעצור את מרחץ הדמים ולהביא לקץ מלחמת הפלופונזיים . 2 , 500 שנה לאחר מכן פונה צ'רלי צ'פלין בסרט הדיקטטור הגדול ( 1940 ) אל היטלר בזמן אמת מתוך גיוס כל הכוחות הקומיים לחיוב החיים . בשני המקרים , כידוע , דחתה ההיסטוריה את פנייתה ההומניסטית של הקומדיה וביקרה את השכול , הקינה והייצוג העל–היסטורי המיתי , הכוללני , הסטטי והפואטי . מבחינה טקסטואלית , לצד ייצוג מלחמות ישראל בשפה ' ריאליסטית' למדי בספרי התורה " , יהושע , " "שופטים" ועוד , ציון הדרך הראשון למהלך הפנימי–ההרמטי שאנו מכנים פרדיגמת ה'חורבן' נמצא ב"מגילת איכה . " המגילה נפתחת במעשה פואטי מובהק : הדמיית הקורבן הקולקטיבי לאישה מיוסרת–חוטאת , שכל קיומה מתמצה בשאלת העיצוב הרטורי : " הביטו וראו אם יש מכאוב כמכאובי " ? המענה לשאלתה אף הוא בסימן שאלה ארס–פואטית , המעידה על הכוח המפרה של החורבן : "מה אעידך מה אדמה לך בת ירושלים מה אשוה לך ואנחמך " ? עם זיהויו של מחבר "מגילת איכה" כנביא ירמיהו ( כמו למשל בציורו של רמברנדט "ירמיהו מקונן על חורבן ירושלים ( " מגלם הדיאלוג הזה בין המשורר לבין הנמענת את השלב האחרון בגלגולה של השפה המטפורית – מכלי נבואי בעולם חידתי הדורש פענוח " ) מקל שקד" – ירמיהו ) עד מעמד ס' נקאש , יום שתבל הרתה והפילה בו ( תרגום : רות נקאש , ( תלאביב , . 1985 א' עמיר , מפריח היונים , תל–אביב , תשנ"ג . ע' יחזקאל–שקד , הקמע של ד"ר מדלן , ירושלים , תשנ"ט . ב . מחקרים : ש' מורה ( עורך , ( הסיפור הקצר של יהודי עיראק , ירושלים , תשמ"א . ש' מורה , האילן והענף : הספרות הערבית החדשה ויצירתם הספרותית הערבית של יוצאי עיראק , ירושלים , תשנ"ז . נ' קזז , היהודים בעיראק במאה העשרים , ירושלים , תשנ"א . ר' שניר , "יהדות עיראק אחרי מלחמת העולם השנייה : ספרות , היסטוריה והיסטוריוגרפיה , " מקדם ומים ( תש"ס . ( ר' שניר , "נשים בספרות הערבית של יהודי עיראק במאה העשרים , " פעמים , 82 ( חורף תש"ס . ( ר' שניר , ערביות , יהדות , ציונות : מאבק זהויות ביצירתם של יהודי עיראק , ירושלים , תשס"ה .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help