sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:205

ד . המישור התרבותי–אסתטי : בעידן המודרני הרב–תרבותי , שבו תרבויות שונות רואות חשיבות בהכרת תרבויות אחרות , קרובות ורחוקות , הכרת התרבות הערבית–מוסלמית , שתרומתה בעבר לתרבות האנושית איננה מוטלת בספק , היא גם צורך תרבותי–אסתטי גם אם אין מביאים בחשבון את הנסיבות המיוחדות של החברה הישראלית . אין זה מפתיע שלפני הקמת מדינת ישראל , לפני שנהפכה ידיעת הערבית ל"צורך ביטחוני , " שימשו הנמקות מארבעת המישורים האלה את מצדדי הוראת הלשון הערבית בבתי הספר היהודיים . המזרחן אבינעם ילין , ששימש מפקח מטעם מחלקת החינוך של ממשלת המנדט , הגיש בוועידה ללימוד השפה הערבית בבתי הספר התיכוניים היהודיים , שהתכנסה בירושלים בשנת , 1935 תזכיר על הוראת השפה הערבית בבתי הספר היהודיים . התזכיר קובע שתי קטגוריות מרכזיות למטרות הכלליות של הוראת הערבית : מעשית וחינוכית . מבחינה מעשית מונה התזכיר את ידיעת הערבית לצורכי היומיום , כולל עבודה ומסחר , היכולת לקרוא עיתונות ערבית וטיפוח יחסים חברתיים עם ערביי הארץ והארצות השכנות . מבחינה חינוכית מצביע התזכיר על "הכרת אחת הספרויות והתרבויות העולמיות החשובות ; " היכולת להבין את מכמני העברית מבעד להשוואה עם הלשון הערבית ; ו"הערכת יחסי הגומלין שבין קנייני הרוח של עם ישראל לאלה של עמי האיסלאם . " צחוק הגורל שאבינעם ילין , שהתווה את המטרות הנ"ל להוראת הערבית בבתי ספר יהודיים , נרצח על ידי ערבים בפתח משרדו בימי המאורעות בשנת . 1937 בסיכומו של דבר , מכנה תרבותי ערבי משותף למוסלמים , לנוצרים וליהודים לא התגשם במאה ה , 20– כפי שלא התגשם בעבר , מסיבות הטבועות באופיין של התרבות היהודית והתרבות הערבית . הנורמות הדתיות שעמדו בתשתיתה של הספרות הערבית עד המאה ה20– לא אפשרו , בדרך כלל , מעורבות עמוקה ומתמשכת של יהודים כיהודים במסגרתה . אין תמה אפוא שספרות של יהודים בלשון הערבית נחשבה בדרך כלל לחלק בלתי נפרד מן הספרות הערבית כל עוד התרחקה מתמאטיקה יהודית . תמאטיקה מן הסוג הזה הופיעה רק כאשר הספרות הזאת היתה בנסיגה או שהיא נדחקה אל שולי המערכת התרבותית הערבית . העובדה שתמאטיקה יהודית אצל סופרים יהודיים שפעלו בתרבויות אחרות בעת החדשה לא בהכרח הפכה את הסופרים האלה לשוליים , כמו שקרה בספרות הגרמנית ( קפקא ) או האמריקנית ( סול בלו , בשביס זינגר , ( היא רק הוכחה נוספת לנורמות הדתיות שהדריכו את הספרות הערבית עד למאה ה . 20– יתרה מזו , המקורות הערביים העלו אפשרות של התאסלמות כמעט בנוגע לכל יוצר יהודי שתרם תרומה בעלת משמעות לספרות הערבית מימי קדם ועד לעת החדשה . על רקע הסכסוך בארץ–ישראל והקמת מדינה יהודית בלב העולם הערבי , נוסף במאה ה20– לגורם הדתי גם הגורם הלאומי , ויחד הם מסכלים לעת עתה כל ניסיון להרים דגל של חזון תרבותי ערבי מוסלמי–יהודי–נוצרי . על רקע זה חשוב להדגיש שתי נקודות , אחת נוגעת לעבר , והאחרת להווה ולעתיד הקרוב : א . תופעת היצירה בלשון הערבית , בעיקר בעיראק , היתה תופעה אותנטית שנבעה מתוך העדפה פנימית אסתטית מודעת של התרבות הערבית . דמיונם של האינטלקטואלים היהודיים נשבה בחזון קסום של היקלטות ללא סייגים בחברה החדשה ויצירות הספרות הן מסמכים אותנטיים המשקפים את תחושותיהם בימים ההם . הם האמינו בלב ונפש ש"הדת לאלוהים והמולדת לכולם , " דהיינו , שהמצע המשותף התרבותי–לאומי–טריטוריאלי העיראקי–ערבי משמש קרקע מוצקה לבניית חברה חדשה , ובתנאי שהדת לא תהיה גורם מפריע . אין תמה שחלק מהם החיים עמנו כיום בישראל עדיין ממאנים להשלים עם שברו של החזון ומתהלכים בתחושה שהם היו שחקנים בהצגה שלא היה להם כל יכולת להשפיע על סיומה . ב . האופציה התרבותית הערבית כמרכיב חשוב בתרבות הישראלית אינה , ככל הנראה , בת מימוש לא בהווה ולא בעתיד הקרוב . בניגוד לעבר , שבו התקיים נרטיב תרבותי יהודי–ערבי לצד נרטיבים אחרים , התרכזותם של יהודי ארצות ערב במדינת ישראל , שבה קיימת הגמוניה מוחלטת של הנרטיב הציוניהאשכנזי , חשפה אותם מאז שנות ה50– לתהליך הדרגתי של דה–לגיטימציה של שורשיהם התרבותיים . הנרטיב ההגמוני רב–העוצמה שומר בהתמדה ובהחלטיות על אחיזתו במרכזי הכוח הפוליטיים–התרבותיים ואף נוחל הצלחה גדולה בשכנוע יוצאי ארצות ערב עצמם וצאצאיהם שהנרטיב התרבותי הערבי , שאותו אימצו בלב שלם טרם בואם לישראל , לא רק נחות אלא גם אנטי–יהודי מן הזווית הדתית והלאומית גם יחד . לא מדובר אפוא רק בעוצמתו של הנרטיב הציוני אלא גם בהיחלשותו ההדרגתית המתמדת של הנרטיב היהודי–ערבי . לקריאה נוספת : א . יצירות מקור ותרגום : ש' בלס , תל–אביב מזרח – טרילוגיה , תל–אביב , . 2003 י' בר–משה , יציאת עיראק , זכרונות משנות 1950-1945 ( תרגום : ניר שוחט , ( ירושלים , תשל"ז . י' ברשן , סמטאות ללא מוצא : חיי יומיום של יהודים בעיראק , ירושלים , תשנ"ו . ש' דרויש , פריים ! פריים ! תל–אביב , . 1986 ס' מיכאל , ויקטוריה , תל–אביב , תשנ"ג .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help