sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:198

תרבות וספרות יהודית–ערבית חילונית ראובן שניר שורשיה של המעורבות היהודית בתרבות הערבית עוד בתקופה שקדמה לצמיחת האיסלאם ( הג'אהיליה . ( למן המאה ה7– לספה"נ , לאחר שהתגבשו נורמות תרבותיות ששעבדו את הספרות הערבית לאידיאולוגיה האיסלאמית ודחו לשוליים משוררים יהודיים הכותבים בערבית , מתמעטים הדיווחים על המעורבות הזאת . העובדה שבכל זאת נשתמרה מן התקופה הזאת שירה ערבית של יהודים , כמו למשל בספרד המוסלמית ( אל–אנדלוס , ( מוכיחה שהיו יהודים שהעדיפו לכתוב בערבית לצד הכתיבה בעברית , או שכתבו רק בערבית . מאז המאה ה19– ניכרה ביהודים מעורבות מחודשת בתרבות הערבית הקאנונית בהתאם לנסיבות ההיסטוריות , הפוליטיות , החברתיות והתרבותיות של כל קהילה וקהילה . המעורבות הזאת היתה קלושה בחלקים מסוימים של העולם הערבי , כמו בצפון אפריקה ובתימן , מוגבלת במקומות אחרים , כמו בסוריה ובלבנון , רחבה באחרים , כמו במצרים , אך לא היתה עמוקה ממנה כמו בעיראק במחצית הראשונה של המאה ה . 20– במחצית השנייה של המאה ה20– נמוגה כמעט לחלוטין המעורבות הזאת ושרידיה המשיכו , וממשיכים , להתקיים גם כעת במדינת ישראל , כפועל יוצא של התרכזותם של מרבית יהודי ארצות ערב בה . גולת הכותרת של המעורבות היהודית–ערבית התרבותית במצרים היתה תרומתו של יעקב צנוע לצמיחת התיאטרון והעיתונות הסאטירית בעולם הערבי . אזכור תרומתו מלווה לעתים בטשטוש זהותו היהודית וההתייחסות אליו כג'ימס אבו נצ'ארה ( או נט'ארה , ( לעתים אף בציון העובדה שאף על פי שנולד להורים יהודיים , היה בעצם מוסלמי . המשורר הקראי מוראד פרג' היה היוצר היהודי המצרי הבולט ביותר במאה ה20– בתחום הספרות היפה . עיקר תרומתו היתה ארבעה כרכי שירה , שהתפרסמו בין השנים 1938-1912 וכותרתם דיואן מראד . כרך נוסף של שירה ופרוזה פרי עטו , אל–קדסיאת ]) נושאים ] ירושלמיים ) , ( 1923 ) עוסק בנושאים יהודיים וציוניים ובו הוא מקפיד להדגיש את שיתוף הפעולה התרבותי היהודיערבי לאורך ההיסטוריה . בספרו אל–שעראא' אל–יהוד אלערב ( המשוררים היהודיים הערביים ) חתר לאתר צביון יהודי בשירתם של משוררים ערביים–יהודיים מימי הביניים . מלבד צנוע ופרג' היתה מעורבות יהודים בתרבות המצרית די מוגבלת : כך , למשל , הלאל שתא פרסם את קובץ השירים אל–שפק אלאחמר ( הדמדומים האדומים ) , ( 1937 ) סעד ליתו מלכי פרסם את קובץ הסיפורים יראעי אל–אול ( קולמוסי הראשון ) , ( 1936 ) והארון זכי חדאד פרסם את דאא'רת מעארף אל–חב ( האנציקלופדיה של האהבה ) . ( 1948 ) מוריס שמאס ( אבו פריד , ( שהיה פעיל בתחום התיאטרון והמוזיקה , השתתף גם בעריכת אל–כלים ( כינוי למשה רבנו ) , ( 1952-1945 ) ביטאון "אגודת הצעירים היהודים הקראים . " פעילות בעלת משמעות רבה יותר היתה בתחום המוזיקה , והבולט במוזיקאים היהודיים היה דאוד חסני , שהלחין אף שירים לזמרת אם @ לת 3 ' ם . יש להזכיר גם את הזמרות לילא מראד ופאא'זה רושדי . בתחום הקולנוע בלט טוגו מזרחי ( אחמד אל–משרקי , ( שנחשב לאחד מחלוצי תעשיית הסרטים המצרית . בתחום העיתונות בלטו שמעון מויאל , אלברט מוצירי ואשתו מטילדה–מזל מוצירי ( מני , ( אלברט מזרחי , וכן העיתונאי היהודי ממוצא תוניסי נסים יעקב מלול . מעורבותם של יהודים בתרבות הערבית במצרים היתה מוגבלת במטרותיה ואין מוצאים בה יומרה מודעת לשרטט מחדש את גבולותיה של המערכת התרבותית היהודית או הערבית . אופייה משתקף היטב מבעד לשבועון אל–שמס ( השמש , ( שפעל מאז ייסודו בשנת 1934 למען "מיצור" הקהילה היהודית בתרבות המקומית . השבועון , בעריכתו של סעד ליתו מלכי שנזכר לעיל , הגם שהקפיד שהחתירה לשילוב היהודים בחברה המצרית לא תביא להתבוללות , הטיף להפוך את השפה הערבית ללשון שבה ייעשה שימוש במוסדות הקהילה ובקרב חבריה . בשל השימוש בכמה לשונות בקרב יהודי מצרים , עקב חינוך בבתי ספר זרים והגירה מארצות אחרות , סברה מערכת השבועון ששימוש בלשון הערבית יחזק את אחדות הקהילה ויעלה את קרנה בעיני החברה הסובבת . ולא רק זאת , אלא שבשנת 1940 קבע החוק המצרי שעל חברות הבאות במגע עם הרשויות המצריות לעשות זאת בשפה הערבית . הדבר עורר חשש לפגיעה באינטרסים הכלכליים של הקהילה ובניה ואף לפיטורי משכילים יהודיים המועסקים במוסדות ממשלתיים , בעיקר לאור מעורבותם של יהודים בחברה המצרית כאנשי כלכלה , מסחר וכספים . גם אין להוציא מכלל אפשרות שהקריאה ל"מיצור" היתה בעידוד המוסדות הציוניים שמחוץ למצרים כדי ליצור הבנה ויחסי שיתוף פעולה עם הערבים שיאפשרו להקל את פעולות ההתיישבות בארץ–ישראל . השבועון נסגר ב14– במאי , 1948 יום הקמת מדינת ישראל , כאשר פקיד של משרד הפנים המצרי הגיע למערכת והודיע על החלטת השלטונות המצריים . ביצירות של יוצאי הקהילה היהודית המצרית וזיכרונותיהם נעשה ניסיון למזער בדיעבד את מעורבותם של יהודים מצריים בתרבות הערבית . כך , למשל , ז'קלין כהנוב ויצחק גורמזאנו–גורן מפגינים לא פעם התנשאות כלפי המוסלמים . יוצאי מצרים שבכל זאת המשיכו לגלות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help