sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:197

הם דוגמאות בולטות לכך . האחרונים הם גם חלק מהתופעה החברתית המרתקת של שיתוף הפעולה בין המוזיקאים היהודיים לאפרו–אמריקניים במוזיקת הג'אז מראשית המאה ה20– ולכל אורכה . ניתן לומר שהשילוב שבין הקל והמורכב , האירוני והנשגב , האורטורי והאינסטרומנטלי , יצר סימן היכר משל עצמו למודרנה היהודית במוזיקה . השילוב הזה בא לידי ביטוי מיוחד ביצירתו של גוסטב מאהלר . למודעותו המרה של המנצח המהולל הזה של האופרה הווינאית ל"אחרותו" היה ללא ספק חלק נכבד ביצירת סגנונו הייחודי , הנפרש על פני משרעת מוזיקלית–הבעתית הנחשבת בעיני רבים לעשירה שהושגה מעולם . ואם עושר זה היה שמור לרעתו בחייו , בעודו מבקש לזכות בהכרת החברה שבתוכה פעל , הרי עוצמת התקבלותו בגלובוס ה"קלאסי" במחצית השנייה של המאה ה20– היא חסרת תקדים . תפיסתו את יצירתו הסימפונית כמעין "בריאת עולמות" נשענה , הלכה למעשה , על הגדרה ואיוך מחודשים של מרכיבים מוזיקליים , חדשים וישנים , ועל עיצוב מקיף של אופני הצירוף שלהם . בכך היא נמצאת בקו הראשון של המודרניזם המרכז אירופי , והיתה למודל להגות הביקורתית של תיאודור אדורנו , אף שהיא עשויה להדגים גם תיאוריות סימבוליות מבית מדרשו של ארנסט קסירר ( שניהם ממוצא יהודי . ( בן חסותו וידידו של מאהלר , ארנולד שנברג , היה שותף לאסתטיקה זו ולהערכות האלה , אולי אף ביתר תוקף , ואף נתן לכך ביטוי תיאורטי בכתביו . עם זאת שנברג , שאף הוא ראה בניב הבידורי מקור לא מבוטל של השראה מוזיקלית , חיפש אחר ביטוי מוזיקלי חדש ומזוקק , וזה הותירו , עד היום , באגף האזוטרי של פנתיאון המוזיקה האמנותית . ה"אמנסיפציה של הדיסוננס , " שאליה חתר , היתה בחזקת מענה אירוני חריף להתקפות האנטישמיות , מבית מדרשו של ואגנר , שידעו הוא , מאהלר ויהודים אחרים במפנה המאה ולאחריה . בבטלו את ההייררכיה המסורתית שבין מצלולים מוזיקליים האמין שנברג שהוא מתיר את שרידי "המשטר הישן" המוזיקלי ופותח אוניברסום חדש של התנסויות ודרכי ביטוי צליליות ובין חושיות . בעיני הנאצים נחשבה המוזיקה שלו ושל חבריו " מנוונת ; " אירוניה כפולה וצורבת היא שוויקטור אולמן , מלחין מחוגם של שנברג וזמלינסקי , גייס ערכים מוזיקליים של האסכולה הזאת לביטוי של עדות ומחאה ביצירות שכתב בגטו טרזיינשטאט . ומה על הניב המוזיקלי היהודי המסורתי ? לכל אחד מן המלחינים והזרמים שהוזכרו כאן , ולרבים אחרים , יוחס שימוש בניבים כאלה . העובדה שגם מלחינים שאינם יהודים נטלו מהם לצורך יצירותיהם ( לדוגמה : שוסטקוביץ' וראוול ) מורה על הפוטנציאל היצירתי שנראה כגלום בחומרי גלם מוזיקליים מהסוג הזה . עם זאת אין לשכוח שהיה בחיפוש אחר הניב הזה , ביצירה ובמחקר ( אברהם צבי אידלסון היה חלוץ בהקשר הזה , ( משום תשובה להאשמות האנטישמיות על העדר שורשיות אצל המוזיקאים היהודיים . כך היה החיפוש הזה לחלק מתוך יצירתה של מסורת , ספק מתחדשת , ספק "מומצאת , " שבה עשויים היו להיכרך יחד יסודות ארכאיים וחדשים ( כגון אצל מאריו קסטלנואובו–טדסקו באיטליה , ( אוריינטליים וחסידיים ( באסכולה הרוסית – יואל אנגל , אלכנסדר קריין ואחרים , ( אותנטיים ו"מפוברקים" ( במסגרת הרפרטואר העשיר של השיר העברי לדורותיו בולט השימוש במכלול היסודות האלה . ( אלה אפשרו להגדיר מחדש את הממדים המודליים , המלודיים , המקצביים של היצירה המוזיקלית כמרחב הבעתי מודרני , שבו הפרטיקולרי והאוניברסלי , האישי והציבורי , הדתי והחילוני משמשים יחדיו . לקריאה נוספת : יהואש הירשברג , פאול בן חיים , חייו ויצירתו , עם עובד , . 1983 הכהן–פינצ'ובר רות , "מוזיקה פולחנית ופולמוס החמלה : היהודי כקטגוריה אסתטית אצל ריכרד ואגנר וג'ורג' אליוט , " תיאוריה וביקורת , , 17 סתיו , 2000 עמ' . 74-35 . Kanter , Kenneth Aaron , The Jews on Tin Pan Alley : the sity Press , 2004 . and the City of Music , Princeton : Princeton Univer- Botstein , Leon and Hanak , Werner . ( eds . ) , Vienna : Jews By Edmund Jephcott , Chicago , 1991 . Adorno , Theodor , Mahler , A musical Physiognomy , trans Oxford University Press , 2003 . Todd , R . Larry , Mendelssohn : A Life in Music , Oxford : as Jew , Oxford , 1990 . Ringer , Alexander , Arnold Schoenberg , The composer University Press , 1988 . the Reform Movement in Judaism , Oxford : Oxford Meyer , Michael A ., Response to Modernity : A History of 1830-1940 , New York : Ktav , 1982 . Jewish Contribution to American popular music ,

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help