sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:196

והריקנות . ללא ספק היו המלחינים האלה ושכמותם למעצבי הטעם המוזיקלי של שכבה חברתית / לאומית שאכן היתה באותה העת בתהליך התהוות , בין היתר , בשל שאיפתם העזה להשתייך אליה . בתוך כך המלחינים היהודיים הם שהיו , ביודעים ובלא יודעים , בין הראשונים שתפסו את הצורך לתת ביטוי למשברי זהות , לאחר 3 ת – תרבותית ודתית , וגייסו את חמקמקותה , מורכבותה , ריבוי משלביה ועגותיה של המוזיקה של זמנם כדי לצרוף מאלה חוויה משותפת לציבור רחב . עם זאת , בזמן שמנדלסון ניסה בכל כוחו לדבוק בערכי הנאורות ולממשם באופן מוזיקלי , הביא מאיירבר לידי ביטוי חריף את הסתירות שאינן מתיישבות בחייהם של לאומים , קהילות ויחידים גם יחד . וזה הולך ומתרחב בדורות הבאים . למרות השוני הניכר באופי יצירותיהם , בולט השימוש החדש שעשו מלחינים יהודיים ( ובהם גם פרומנטל הלוי ) במרכיב הטקסטואלי . גם אם לא נתכוונו לכך , הם העלו למעשה לדרגה חדשה את סוגת האורטוריה – ליצירת מעין דרמות דתיות , המערבות מקהלה ומשלבות קהלים שונים , בתוך שהן מתרחקות , בדרך הקאנטיאנית , מן "היפה המימטי , " ( החיקויי , ( לעבר "הנשגב הדידקטי . " ואכן , המקום המיוחד של האורטוריה ונגזרותיה ( באופרה , בסימפוניה , בליד הסימפוני ועוד ) יקבל את ביטויו שוב ושוב אצל מלחינים יהודיים שונים זה מזה בסגנונם ובתפיסותיהם האסתטיות , כגוסטב מאהלר , ארנולד שנברג וארנסט בלוך במרכז אירופה , פאול בן–חיים , מרדכי סתר , אנדרה היידו ובטי אוליברו בישראל , קורט וייל ולנרד ברנשטיין באירופה ובארצות הברית . באמצעותה הם יעלו שוב ושוב לקדמת הבמה יסודות רליגיוזיים והיסטוריים , מתוך ניסיון לעצב , לפי הזמן והמקום , חוויה ממשית או מופשטת , של קהילה ושל היחידים בתוכה , המעמתים את עצמם עם תביעות זיכרון ומורשת ובתוך כך עורגים לגאולה אישית וחברתית . לא מקרה הוא שרגע עלייתה של מוזיקה של יהודים על בימת העולם הוא גם רגע של הכנסה מודעת ומכוונת של חידושים בתפילה היהודית בבתי הכנסת – של ליברלים כמו של אורתודוקסים , ונושאיה הם חזנים מקצועיים או "בעלי תפילה" מזדמנים . מלחיני בית הכנסת , סלומון זולצר הווינאי , לואי לבנדובסקי הברליני ואחרים , היו מצויים בלשון המוזיקלית של זמנם , שבאמצעות איכויותיה ההבעתיות והמצלוליות ביקשו לחדש את המקודש . הדיאלוג בין הכללי לפנים יהודי ובין הקונצרטנטי לפולחני נמשך , למעשה , בתוך התרבות המוזיקלית היהודית עד היום . בצד חתירה ל"נשגב" האסתטי , המציינת זרמים כה שונים בקרב המלחינים היהודיים , אפשר למצוא , כבר בדור השני , מלחינים המצטיינים דווקא בבימה המוזיקלית הקלה והסאטירית . ז'אק אופנבאך , בן חזן , הוא מלחין ראשון בשורה ארוכה של מלחינים יהודיים ש"יקבעו את הטון" לסוגות תיאטרליות מוזיקליות חשובות כאופרטה ומחזמר ( musical ) וכן מוזיקה לקולנוע באירופה ואחר כך בארצות הברית . ( בהם : קורט וייל , אריך קורנגולד , ג'ורג' גרשווין , האנס אייזלר , לנרד ברנשטיין , אוסקר המרשטיין וריצ'רד רוג'רס , וברנהרד הרמן ( . נוכחותם הבולטת של מוזיקאים יהודיים על הבימות האלה – גם כמבצעים מן השורה הראשונה , מנצחים , פסנתרנים , כנרים ועוד – מעלה שוב את השאלה בנוגע לנטייה , התרבותית או הטבעית , של יהודים לעיסוק במוזיקה . הטענה שמופשטותה של המוזיקה , שנתחזקה באירופה של המאה ה19– בהקשר של אסתטיקת "המוזיקה האבסולוטית , " נמצאה כהולמת את הנטייה למופשטות המאפיינת את התרבות המונותיאיסטית היהודית , איננה חסרת השלכות סוציולוגיות , אך היא נחלשת , בין היתר , לנוכח המשיכה העזה של יוצרים יהודיים לחיבור המוזיקה למילה , לעלילה ולתמונה . בהקשר הזה יש לציין גם את ההכרה של רבים מן המוזיקאים היהודיים בכוח המחאה של המוזיקה , המצטרף לנטייה אחרת המיוחסת ליהודים : מרי חברתי . שיתוף הפעולה של וייל עם ברכט וזה של גרשווין עם איירה , אחיו , ארנולד שנברג – בן חסותו וידידו של מאהלר , חיפש אחרי ביטוי מוזיקלי חדש ומזוקק וחתר ל"אמנסיפציה של הדיסוננס"

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help