sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:195

פלדי את הדייגים הערביים מנופחי השרירים במלחמתם בגלי הים וגם מנחם שמי צייר דייגים רחבי גרם ומונומנטליים , בהשפעה ברורה של פיקאסו . ההידרשות למזרח הקדום , כאלטרנטיבה לניוון של המערב , היתה בשנות ה20– לעמדה בעלת כריזמה . היה בכך מעין מתן תוקף לפתרון בעיית המצאת הסגנון הארצישראלי , סגנון שיסמן זיקה לשורשי העם היהודי , יבטא את הראשוניות של ההוויה הארצישראלית המודרנית , ועם זה יהיה מרוחק מן ה"מערביות" ומן המנטליות של העולם הישן האירופי . אחד המאמרים הבולטים ביותר בהקשר הזה נכתב בידי הסופר אביגדור המאירי , כתגובה מתוך התנגדות לאלבום שיר השירים שאויר בידי זאב רבן ויצא לאור בהוצאת "בצלאל . " את הדיכוטומיה שבין התרבות המערבית למזרחית ראה המאירי בתפיסת המונומנטליות המזרחית כנגד היופי ה"נעים אבל מוקטן" המערבי : הפירמידה כנגד המבנה היווני . ל"הקטנה" הזאת קרא המאירי : דקאדנס . "ליצור " , כתב המאירי , "זאת אומרת : לבנות ולא לפרוט לפרוטות , גם לא לחקות את חלקי הטבע לפרטיהם " . מכאן שסגנונו ה"קלאסי" של רבן חוטא לרוח המזרח המונומנטלי של שיר השירים . המזרח הקדום , כמקור סגנוני לאמנות עברית מקורית , קסם לאמנים לא מעטים בארץישראל , כגון נחום גוטמן , וכגון אברהם מלניקוב , שפיסל את " ספינקס" כבר ב , 1922– הציג תבליטים בסגנון אשורי , וב1925– החל לעבוד על מצבת זיכרון ליוסף טרומפלדור ולוחמי תל–חי , שצורתה אריה שואג בהשראת הפיסול האשורי הקדום שפניו למזרח . ההתנגשות בין התנועה הלאומית הערבית לציונות , ששיאה היה ב , 1929– בהרג היהודים בחברון ובערים אחרות ( מאורעות תרפ"ט , ( הביאה לתחושת כישלון והחמצה ביישוב היהודי . העובדה שהיהודים חשו מוקאים מן המזרח הביאה לשינוי דרמתי בתפיסת הזהות של האמנים והאינטלקטואלים . רבים מהם ויתרו על השאיפה להשתלב במזרח ולהיעשות ל"עבריםמזרחיים . " במקום זאת התחזקה זיקתם ליהדות האוניברסלית , מתוך עמדה חילונית . הם חיפשו הגדרה לסימני זהות יהודית שאינם דתיים ויכולים להתבטא בכלים אמנותיים . הציירים ביקשו פתרון לשאלה הזאת ביצירתם של אמנים יהודיים , חברי אסכולת פריז היהודית ( חיים סוטין וחבריו , ( שהוגדרה "ציור המבוסס על צורות שעוותו בכוח התפרצות העולם הפנימי של היוצר ועל השאיפה להפוך חומר ( צבעים ) לרוח ( באמצעות אור הנובע מתוך הצבע . " ( יותר חשובה מן התשובה היא , במקרה הזה , השאלה , המעידה על הצורך של האמנים הישראליים להגדיר זהות יהודית מודרנית בעלת משמעות אוניברסלית ולא מקומית דווקא , שתכיל גם אותם . נראה שהשאיפה למודרניזם שהקשריו אוניברסליים היתה גם רלוונטית להצלחתה של האדריכלות המודרנית בארץ–ישראל בשנות ה , 30– זו שסגנונה הוגדר "הסגנון הבינלאומי" ושהיתה התופעה הגורפת ביותר בתולדות התרבות המקומית . מודרניזם יהודי במוזיקה רות הכהן–פינצ'ובר " היהודים לא היו מצליחים להשתלט על האמנות שלנו אלא משנתגלה הדבר שהוכח על ידם והוא – אי יכולתה הפנימית לחיות . כל עוד היה בה באמנות המוזיקה רצון חיים פנימי אמיתי , דהיינו עד זמנם של מוצרט ובטהובן , לא יכולת למצוא מלחין יהודי . " במילים האלה מסכם ריכרד ואגנר את טיעוניו כנגד המלחינים היהודיים המצליחים של זמנו , בחיבורו הידוע לשמצה היהודים במוזיקה . ( 1850 ) לכאורה , צדק ואגנר . מלבד סלומונה רוסי , בראשית המאה ה , 17– יקשה על ההיסטוריון למצוא מלחין יהודי שנכנס לפנתיאון של המוזיקה האמנותית האירופית עד לאחר זמנם של מוצרט ובטהובן . העת הזאת אכן חופפת את עלייתם המטאורית של הדור הראשון של המלחינים היהודיים הגדולים , בעיקר של פליקס מנדלסון וג'אקומו מאיירבר ( ר' יהודים במוזיקה של ראשית המאה ה19– במדור זה . ( על הסברו המטפיזי של ואגנר אפשר כמובן לחלוק , אך עדיין יש לתהות על הצלחתם המסחררת של המלחינים האלה על הבימות האירופיות , שהיא חסרת תקדים גם במונחים של גדולי מלחיני העבר . מובן שהשינוי במצבם הפוליטי–החברתי של היהודים באירופה הוא שהיה תנאי הכרחי לתופעה החברתית הזאת , שינוי שיש לזוקפו בעיקרו לזכות חוקי האמנסיפציה ליהודים ( גם אם היו חלקיים בלבד , ( שהביאו לשגשוג כלכלי ולהרחבת המעגלים החברתיים ואפשרו חינוך אריסטוקרטי וניידות . מסתבר שבתנאים האלה די היה בדור אחד של ילדי פלא שנחשפו בגיל רך לאוצרותיה של המוזיקה המערבית לעשות אותם למעצבי הטעם המוזיקלי ולגיבורי תרבות . ועל כך בדיוק יצא קצפו של ואגנר . כיצד יכולים אנשים חסרי שורשים , כיהודים אלה , האחד מומר והשני מתבולל , שזה מקרוב באו , ליצור אמנות שתהיה בעלת ערך ועומק כלשהם ? אין זה אלא דווקא משום שקיים בהם חסרון שורשים , פסק , התואם את המצב התרבותי הכללי , שאופייניים לו , לדידו , הניוון

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help