sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:194

היחיד הראשונה של ראובן רובין , ( 1924 ) הוא כתב על ציוריו : " האור מפרפר פה בין אור הארץ וחשכת הגלות וטרם יתנער . " ביצירותיהם הרבו אמני התקופה לתאר חלוצים בריאי גוף וחטובי שרירים שהיו ביטוי לחלום הציוני של היהודי החדש , זה ש"פשט בגדי גלות ולבש בגדי מולדת , " היפוכו של סטריאוטיפ יהודי העיירה והגטו במזרח אירופה . אחד הסממנים האופייניים ביותר של ציורי האמנים שכונו מודרניסטים היה קשור לאופן התייחסותם למזרח , למשל בתיאורי בן–המזרח האותנטי – הערבי . אנשי "בצלאל , " לשם השוואה , מחקו מאוצר התיאורים שלהם את הערבי כחלק מעולם ממשי וקיים ושאלו ממנו רק את תפאורת חייו , כדגם לתיאור חיי אבותינו בתקופת המקרא . ה"מודרניסטים , " לעומתם , התמכרו לתיאורי הערבי כמודל של צורת חיים ושל שורשיות . בזמן שאנשי "בצלאל" ראו בעצמם אנשי מערב , החיים במזרח נחשל שזכותו היחידה היא היותו סביבה מקראית , הרי ה"מודרניסטים" ראו במזרח מקור של כוח התחדשות לאומית וקיומית . השיבה למזרח נתפסה כתנאי יותר מאשר כסימפטום לשיבת העם היהודי אל עצמו . דימוי הערבי הצטייר ביצירותיהם כדגם של קשר קיומי , טבעי , עם הארץ ; הערבי הוא היצריות והוא הכוח הגשמי ; הוא ניגודו של הסטריאוטיפ היהודי הגלותי – העלוב , התלוש והמסכן , הפיקח והערמומי – שהיה קופת–השרצים שנשאו על גבם בני הדור הזה , שנלחמו את מלחמת התרבות שלהם כדי להיפטר ממנה . תפיסה כזאת אינה יכולה להיתרגם לדימוי ציורי–ריאליסטי – מדויק ותיעודי , ולכן אפשרה ההתרחקות המודרניסטית מהחובה לייצג ייצוג נאמן את המציאות לאמן כנחום גוטמן לצייר את דמויות הערבים כבעלות ממדים מוגזמים , לא " מציאותיות" ומונומנטליות עד להגזמה . כך צייר גם ישראל תצלום קבוצתי של ציירים ואנשי בוהמה בשנת . 1925 בין השאר נראים בתמונה : ציונה תג'ר , אריה לובין , יוסף זריצקי , ראובן רובין ופנחס ליטבינובסקי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help