sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:193

המודרניזם הרוסי ושם ראו את ייצוגיו גם ציירי הארץ והושפעו מהם . ראובן רובין ביקר בתערוכת האמנים הרוסיים בפריז ב1921– ושם ראה את ציוריה של נטליה גונצ'ארובה שהתקינה כוריאוגרפיות לריקודיו של אגדתי – ידידו של רובין . לציור הרוסי היתה ללא ספק השפעה – אולי באמצעות אוסף הציור הרוסי המודרני של יעקב פרמן , אספן תל–אביבי נודע באותן שנים – על ציוריהם הקונסטרוקטיביסטיים של ליטבינובסקי וקונסטנטינובסקי , ואולי גם על היצירות הקרובות להפשטה מלאה של יצחק פרנקל ועל התפיסה הפוסט–גוגניסטית בציוריו של יואל טנא–אשוחי . מעניינת , מבחינת "הנקודה המודרניסטית , " גם השפעת הפוריזם , הסגנון שהמציאו אוזנפאן וז'אנרה ( הפסבדונים של האדריכל הנודע לה קורבוזייה ) על יצירתו של אריה לובין . נראה שכאן השפיעה גם התיאוריה הכתובה של שני היוצרים הצרפתיים שנפרשה בביטאון שפרסמו והציעה את הסגנון הפוריסטי ( טהרני ) כביטוי של רוח מודרנית , אוטופית , שוללת עולם ישן , לאחר מלחמת העולם הראשונה . הרעיון הזה קסם ללא ספק לאמן הציוני הצעיר . חוץ מהאמנים האלה פעלו בארץ גם אמנים אחרים , שיצירתם היתה חשובה ביותר . יוסף זריצקי , למשל , פיתח סדרות רישומים בצבע מים על בסיס צבעי המים של סזאן הצרפתי ושל ורובל הרוסי . ציונה תג'ר , שלמדה אצל אנדרה לוט בפריז ב , 1925– השתמשה בעקרונות תורתו הבתרקוביסטית כדי ליצור , בין השאר , כמה מן הדיוקנאות הידועים ביותר של הציור הישראלי ( למשל זה של המשורר שלונסקי . ( האמנים המודרניסטיים זכו לתמיכתה של תנועת העבודה . זו שלטה עכשיו ברוב מוסדות ההנהגה הפוליטית , וביכרה לעודד דווקא את האמנות המודרנית , מפני שערכי המודרנה הלמו את האופי המהפכני והמחדש שביקשה להקנות לעשייה הפוליטית שלה . תנועת העבודה יצרה כלים תרבותיים ששירתו את האידיאולוגיה שלה , כדוגמת תיאטרון "האוהל , " על הרפרטואר שלו ועל תערוכות האמנות המודרנית שהוצגו ב"צריף" שלו . כתב העת שעודד גישה מודרניסטית , תיאטרון ואמנות , והסטודיו ללימוד אמנות של יצחק פרנקל נתמכו בידי הסתדרות העובדים . תנועת העבודה התייחסה בחוסר אמפתיה לשמרנות של מורי בית הספר למלאכת אומנות "בצלאל , " שהיו קשורים להנהגה הציונית הבורגנית באירופה . המאבק בין אנשי " בצלאל" השמרנים לאמנים המודרניים קיבל לעתים ממד של מלחמת תרבות : העיתון הפועל הצעיר תקף את "בצלאל" כבר ב , 1908– ומבקרים שנמנו עם השמאל הפועלי ביקרו בשנות ה20– את מוצרי "בצלאל" על שלטענתם נוצרו , מבחינת סגנונם ומחיריהם , בשביל הבורגנות האמידה בחו"ל ולא תאמו את יכולתם ואת תפיסת עולמם של פועלי ארץ–ישראל . ואילו העיתונים ה"ימניים" התעלמו לחלוטין מן האמנים המודרניים ודיווחו בהרחבה על כל מאורע שולי שהיה קשור ל"בצלאל . " על חשיבות הזיקה בין פוליטיקה לתפיסת אמנות תעיד העובדה שהאמנים המודרניסטיים כונו בעיתונות : "שמאליים . " שנות ה20– עמדו בסימן הדרישה ליצור תרבות עברית מקורית שבבסיסה ניצבה האידיאולוגיה הציונית של שלילת הגלות . יצירת תרבות מקומית , אותה לידה רוחנית שנייה , היתה תלויה במחיקת העבר , ומכאן ההצטרפות הטבעית של היוצרים לרעיון המודרניסטי , שעיקרו שלילת המסורת והעמדת החדש והחידוש לפני הכול . אי קיומה של מסורת ציור ופיסול אקדמית בעולם היהודי הקלה על האמנים הצעירים להתחיל את היצירה האמנותית שלהם מעמדת ביטול רעיון המסורת בכלל . ציירים לא מעטים ציירו כאילו לא למדו מעולם לצייר , ולכן היה הסגנון הנאיבי , ללא ספק , אחד מאפיוניו המובהקים של הציור היהודי הארצישראלי המודרניסטי בשנות ה ; 20– רעיון ההתחדשות הלאומית , ותפיסת המזרח כעולם ראשוני ותמים , ביקשו באורח טבעי להתממש בסגנון הולם , בין שהושפעו מציוריו של אנרי רוסו , הצייר הנאיבי הצרפתי , שזכה אז להצלחה רבה , ובין שהושפעו מן הציור הביזאנטי הקדום שנוצר במזרח , קרוב לארץ–ישראל . אימוץ הגישה הנאיבית היה קשור גם לנטייה להתפרק ממסורת אמנותית מערבית קלאסית , אשר נתפסה הן כמיושנת , מערבית–לטינית מדי , "ג , יית" מדי , והן כבורגנית – כלומר כסימן של מעמד שהחלוצים העבריים התקוממו נגדו . האמנים שליוו את ראשית הציונות , כגון מורי "בצלאל , " ביקשו להציע סגנון , ובייחוד מערכות של סמלים ודימויים , שיאפשרו לצרכניהם להפנים את התמה הלאומית כמרכיב יסודי של זהות . מטבע הדברים נשענו הדימויים האלה על יסודות הקשר המשותף ליהודים , בין אם כבר היו הללו ציונים ובין אם היו רק נמעני השיווק האמנותי של הציונות . יסודות כאלה היו התנ"ך , ובעיקר נושאי גאולה כגון יציאת מצרים וסיפורי המכבים – מתוארים מנקודת ראות לאומית ואף חילונית – ומראות ארץ–ישראל בעלי נופך מקראי אידיאליסטי . לעומתם ביקשו האמנים המודרניסטים הארצישראליים לחטב אמירה אמנותית מקורית וילידית ורצו להדגיש באמצעות יצירתם את העצמאות שלהם ביחס לעבר הגלותי ולהתמודד עם הציווי התרבותי והמודרניסטי של "בריאת יש מאין . " האיקונוגרפיה של יצירותיהם היתה חילונית , ללא הקשר תנ"כי , והם הרבו לתאר נופים מקומיים טיפוסיים – שבאמצעותם ביקשו לייצג סוג של השתרשות קיומית באדמת המקום , מקבילה לכיבוש הקרקע בידי פועלי העלייה השנייה והשלישית . הצבעים בציוריהם היו בהירים במיוחד , כי תפיסת האור והצבע היתה ספוגה באידיאולוגיה החדשה . האור הבהיר מאוד היה לסימן מובהק של מקומיות , וכשאברהם מלניקוב סקר את תערוכת

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help