sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:190

אלוהים אדם ושטן , מן הקלאסיקה של יעקב גורדין , שעסקו בהווי החיים במאה הקודמת . אלה היו סרטים אילמים , שהטקסטים של הדיאלוגים שלהם הופיעו בהם על המסך לסירוגין עם התמונות . אגב , מקצת הבימאים עמדו על כך שהשחקנים יאמרו את הטקסט של המחזה כמו שהוא , למרות שלא ניתן לשמוע אותו , שכן התהלך אז סיפור שבסרט אילם רוסי מסוים דיברו השחקנים כמקובל ככל העולה על רוחם , ומשהוצג פעם לפני קהל של חירשים הקולטים תנועות שפתיים הם פרצו בתרועות צחוק למשמע השטויות שהשמיעו השחקנים . ראוי לציין את הרקע ההיסטורי של אחדים מהסרטים . היו בהם שביקשו להציג את הקרבה בין יהודים ללא יהודים שהיתה קיימת בפולין בתקופות קודמות ואת תרומתם של יהודי פולין למרידות הפולנים בשלטון הרוסי . סרט ושמו ל"ו הנסתרים התבסס על האגדה התלמודית העתיקה על קיומם של ל"ו צדיקים המושיעים את העולם במחיר חייהם שלהם , וביקש לשלב סיפור יהודי מסורתי עם ההווי של פולין על רקע המרד הפולני של . 1863 גם ביערות פולין , על פי ספרו של אופטושו , היה בין הסרטים המטיפים לאחווה בין פולנים ליהודים ולדבקות באורח חיים מודרני המשולבת בשיר הלל לשותפות בין פולנים ליהודים כברק יוסלביץ , ' מפקדו של הלגיון היהודי שנלחם על צד המורדים הפולניים במרד 1794 ברוסים . מדרך הטבע שסביבתו של הסרט הציגה את אורח החיים של היהודים כפי שהיה נהוג באותה תקופה . נושאי הסרטים היהודיים נשאבו מחיי העיירה היהודית והם היו אפופים ברוח נוסטלגית , אבל היו גם ניסיונות ספורים לפנות לכיוון מודרני ואפילו אוונגרדי . בבימאים האוונגרדיים הבולטים היה אלכסנדר פורד ( משה ליפשיץ , ( יליד פולין . בשנות מלחמת העולם השנייה הוא היה בברית המועצות , משם חזר לפולין , עלה לארץ , לא נקלט בה ועבר לארצות הברית . כמה מסרטיו היו בעלי מגמה חברתית שמאלית . בשנת 1930 בא לארץ וביים בה סרט ושמו סברה , כמעט בלא תסריט מוכן מראש , ועיצב את עלילתו בתוך כדי תמונה מתוך הסרט "אוסט אונד וועסט" . ( 1923 ) כמעט כל הסרטים היהודיים שהופקו בפולין לא עסקו בחיים המודרניים כי אם בעיקר בהווי העיירה היהודית שרוב יהודי פולין הכירו אותו רק מתוך הספרות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help