sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:188

לקריאה נוספת : York : Frederick Ungar , 1982 . Friedman , Lester D . Hollywood's Image of the Jew , New Indiana University Press , 1985 . Ewen , Patricia , The Jew in American Cinema , Bloomington : versity of California Press , 1996 . grants in the Hollywood Melting Pot , Berkeley : Uni- Rogin , Michael , Blackface , White Noise : Jewish Immi- Schuster , 1954 . Hecht , Ben , A Child of the Century , New York : Simon & הקולנוע היהודי בפולין ( 1950-1911 ) נתן גרוס כאשר מדברים על "קולנוע יהודי" יכולות להיות להגדרה הזאת כמה משמעויות : קולנוע הנעשה בידי יהודים ; קולנוע הנעשה למען יהודים ; סרטים שנושאיהם נוגעים לחיי היהודים כיהודים . וכאשר נעשה הראינוע לקולנוע , והחלו להופיע סרטים " מדברים , " נוסף גם הקריטריון של שפת הדיבור של הסרטים , דהיינו היידיש . מכל ארבע הבחינות האלה היתה תעשיית הראינוע היהודית – ואחר כך הקולנוע – בפולין , מאז החלו לייצר בה סרטים בראשית המאה ה , 20– ובעיקר בתקופת עצמאותה שבין סוף מלחמת העולם הראשונה לראשית מלחמת העולם השנייה , בגדר קולנוע יהודי . ראשית , מבחינת היהודים כעושי הסרטים של פולין באותה תקופה . תעשיית הקולנוע בפולין , זו ששירתה את קהל הצופים הפולני כולו , היתה רובה ככולה בידי יהודים . וזה כולל חלק ניכר מהעוסקים בתעשיית הסרטים – מפיקים , בימאים , צלמים , רבים מהשחקנים , ובעיקר כמה מהחברות החשובות לייצור סרטים וחלק ניכר ממנגנוני ההפצה . הדבר הזה יש בו כדי להסביר את העובדה שבעשרים שנות קיומה של פולין העצמאית , בין 1918 ל – 1939– למרות האנטישמיות ששררה בחוגים רחבים , ובתקופות אחדות אף התבטאה במדיניותה של הממשלה – לא הופק בפולין שום סרט אנטישמי . ובכמה מן הסרטים , ובהם אלה שנושאיהם יהודיים , ניכרה אפילו מגמה של הטפה להבנה הדדית . מבחינת הקהל שאליו מכוונים הסרטים , אמנם אין לראות בחברות הסרטים היהודיות בפולין של ראשית הראינוע "קולנוע יהודי , " שכן מרבית תפוקתן היתה מיועדת לקהל הפולני הכללי . כאשר לטקסטים המודפסים שהיו מופיעים על המסך ביידיש נוספו כותרות משנה בפולנית , היה גם הקהל הכללי צופה בהם . עם זאת , גם בתקופה שהיה הראינוע לקולנוע מדבר ושפת דיבורו היתה יידיש , לא היו הסרטים מכוונים לקהל היהודי הפולני בלבד , אף שהיקפו לא היה קטן . באותה תקופה היו היהודים קרוב ל 10 % – מכלל תושבי פולין והשטחים שנכללו בה אחרי שקיבלה את עצמאותה בשלהי מלחמת העולם הראשונה . בשנת , 1939 ערב מלחמת העולם השנייה , הגיע מספר היהודים בפולין ליותר מ 3 , 300 , 000– נפש . בסוף שנות ה30– עדיין הצהירו 85 % מהם ששפת דיבורם העיקרית היא יידיש . בתקופת פולין העצמאית עברו יהודיה תהליך של מודרניזציה וחילון , ובחלקים ממנה גם של התבוללות . חלק ניכר מהם גרו בערים הגדולות , ורשה , לודז , ' קראקוב , וגם לבוב 3 וילנה ( שהיו שייכות אז לפולין . ( השפעתם של החוגים הדתיים פחתה והלכה . ליהודי פולין היתה אוטונומיה תרבותית וקהילתית נרחבת למדי . היו להם מוסדות חינוך שבהם לימדו את כל מקצועות הלימודים ביידיש או בעברית . היו להם מוסדות רווחה וסעד . היו בפולין קבוצות גדולות של סופרים יהודיים , שכתבו יידיש או עברית , תיאטרונים ששפת הצגתם היתה יידיש , הוצאות ספרים ביידיש ובעברית , עשרות עיתונים ביידיש וגם בעברית , ונציגיהם של יהודי פולין היו נאבקים במסגרות הפוליטיות של המדינה על זכויותיהם הלאומיות , במסגרת מאבקיהם של מיעוטים לאומיים אחרים . משלושת הריכוזים הגדולים של היהודים בעולם , בארצות הברית , בברית המועצות ובפולין , היתה פולין בתקופה ההיא המרכז התרבותי היהודי החשוב ביותר , אף שבשפה העברית כבר התחרה בה המרכז התרבותי של היישוב בארץ . עדיין נשארו בה מובלעות חרדיות ניכרות , שהתרכזו סביב חצרות החסידים והישיבות ושמרו על אורח החיים הדתי הישן , אבל רוב יהודי פולין , אף שלא היו בין שוללי הדת מבחינה עקרונית , היו חילונים על פי אורח חייהם ותמכו בתנועות חילוניות בעיקרן : במפלגות הציוניות , שעודדו את העלייה לארץ–ישראל , וב"בונד" הסוציאליסטי . המאגרים האלה של אנשים מודרניים וחילוניים באורח חייהם העמידו קהל גדול של צופים לקולנוע היהודי , אף שלא היה בכוחם להקנות בסיס כלכלי מלא לפיתוח תעשיית סרטים עצמאית ובלתי תלויה בהפקת סרטים פולניים . אבל לשוק צרכני הקולנוע היהודיים בפולין נוסף גם קהל פוטנציאלי של מיליוני יהודים תושבי ארצות הברית , שעדיין חיו בה רבים מן הדור הראשון של המהגרים שרובם הגדול ידע יידיש ורבים מהם חשו סקרנות נוסטלגית בצפייה בסרטים המתארים את הווי "המולדת הישנה . " המאגר הזה של צופים ,

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help