sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:187

עם לחצי האנטישמיות . בתארו את האירוע הדרמתי ביותר בחייו של זולא , אין הסרט הביוגרפי הזה מציין מדוע נבחר דווקא הקפיטן דרייפוס להיות שעיר לעזאזל . המילה יהודי אינה נשמעת בסרט אפילו פעם אחת , אם כי אין ספק שזו סיבת הקשר שנקשר נגדו . בוידוייו של מרגל נאצי , ( 1939 ) סרטם של האחים וורנר החושף את פעילות הריגול הנאצית בארצות הברית , יהודים אינם מוזכרים בשמם לעולם , גם אין מופיעה בו שום דמות של יהודי . וכאשר עובדו לסרטי קולנוע בתקופה ההיא מחזות שיש בהם דמויות יהודיות , ניתנו להן על פי רוב שמות לא יהודיים . על בימת התיאטרון מופיע שמו של עוזר המושל , ביצירת המופת הקומית של בן הכט וצ'רלס מק'ארתור כותרת ראשית , ( 1928 ) בשם אירווינג פינקוס ; אך כאשר ע 3 בד המחזה ב1940– לסרט , His Girl Friday בחרו לקרוא לו ג'ו פטיבון . שינוי שכזה ראוי לציון מיוחד משום שניתן לראות את בן הכט כיהודי החשוב ביותר שעבד בהוליווד בתקופה שבין שתי המלחמות . הציניות שלו , והכושר המיוחד שניחן בו לספק לאילי האולפנים את מבוקשם , עשו אותו מופת לכל תסריטאי הוליווד . לא היה ולו אדם אחד – שהזדמן לו לצפות בסרטים אמריקניים , למן ימי ערש הקולנוע המדבר ועד לקריסת שיטת האולפנים – שיכול לחמוק מהשפעתו . בסרטים עולם תחתון ( 1927 ) ופני צלקת ( 1932 ) המציא הכט במידה רבה את ז'אנר סרטי הגנגסטרים . עד שנת 1934 כבר הספיק לסייע בשכלול הקומדיה המטורפת " ) פוקס המאה ה , ( " 20– בהחשת קצבה , בהעמקת האירוניה המתוחכמת שלה ובהשתוללותה של תוקפנותה הארסית . בשנת , 1939 שיש מן המבקרים הטוענים כי היתה השנה הטובה ביותר של הוליווד , עבד הכט , בלי ששמו הופיע ברשימת עושי הסרט , בין השאר גם על חלף עם הרוח , והיה אחראי רשמית לגונגה דין ולאנקת גבהים . הוא כתב או השתתף בכתיבתם של יותר ממאה תסריטים , שיא שאין שני לו בבידור הפופולרי של ארצות הברית . אך מיומנותו ופוריותו פירושן היה גם ששום תסריטאי אחר לא השאיר אחריו חותם פחות אישי מחותמו של הבוגר הזה של הדיילי ניוז של שיקגו . שכן , קשה למצוא ייחודיות במגוון כה רחב של סרטים , לבד אולי מזווית ההסתכלות של העיתונאי המלקק שפתיו בהנאה בזמן שהוא מציץ מבעד לחור המנעול על צביעותה של החברה המודרנית . יש ביהודיותו של הכט כדי להסביר את שאפתנותו , אם כי לא בהכרח את כישרונו . אך נראה כי מוצאו האתני לא היה חשוב לו אלא במשך שנות ה40– ( כאשר חשיבותו היתה גדולה באמת . ( נסער עד עמקי נשמתו בעקבות השמדת יהדות אירופה והמאבק על הקמתה של מדינת ישראל , מצא לו דבר שהוא רציני מקליעה אל טעמו של הקהל הרחב , ונעשה לא רק לפובליציסט אנטי–נאצי חריף ונוקב , אלא אף לתועמלן של האצ"ל . העניין של הכט בציונות התפוגג לאחר שתנועת העבודה עיצבה את המדינה החדשה , והוא אף החל להשתלח בדוד בן–גוריון . אף על פי שהיה רחוק ביותר מן הדת נערך לבן הכט טקס הספד בבית כנסת בניו יורק , שבו נטלו חלק לא רק הקומיקאי ג'ורג' ג'סל , שכיכב בזמר הג'אז כשהועלה בברודוויי ושימש להכט אובייקט ללעג ברומן הנוקב שלו על עסקי השעשועים , יהודי מאוהב , ( 1931 ) אלא גם פיטר ברגסון ( הלל קוק ) ומנחם בגין מפקד האצ"ל , שקרא על שמו את אחת מספינות המעפילים שלו בתקופת המנדט . ההלוויה הדתית שנערכה להכט היתה נעילה מוזרה וחמקמקה לחיים ססגוניים וחילוניים בתכלית . בסרטי העידן שבו שגשג הכט התבטאה ההוכחה המוצקה ביותר להתערות בתרבות הכללית בנושא שהיה , קרוב לוודאי , המקובל ביותר בדימויים הקולנועיים של היהודים : נישואי תערובת ( שנטו לתאר גברים יהודיים הנשבים בקסמן של יפהפיות גויות . ( נישואים שכאלה היו אמורים להוכיח כי אמריקה היא ארץ אחרת , ומאז הופעת זמר הג'אז פירושה של ההינתקות מהאב היה בראש ובראשונה החירות לבחור בן או בת זוג . הסימן האולטימטיבי להסתגלות שלך היה ההזדמנות להינשא לאיש או לאישה שאינם מדתך . ה"הפי אנד" ההוליוודי יכול היה לאחד יהודים ולא יהודים בקשרי נישואים , או לפחות אהבה , מתוך התגברות על צרות האופק של הפרטיקולריזם . סרטים אמריקניים התמכרו לנושא הזה כי יש בכוחם של רומנים המגשרים על פערים דתיים ואתניים להיות חומר דליק מבחינה קולנועית , אם כי – מנקודת מבטו של המבקש לשמר את הייחוד היהודי – יש כאן משיכה קטלנית , שכן נישואי תערובת נחשבים כעשויים לרופף את תחושת הנבדלות ולסכן את המשכיות קיום העם . בסרטים שכאלה מתגברים על אמונות תפלות ועל דעות קדומות ומנתצים סטריאוטיפים . משמעותה של התערות בתרבות האמריקנית היתה גם הפרכת מיתוסים הנוגעים ליהודים , עשייתם למשל ולשנינה , וחריצת גורלם לחוסר רלוונטיות ולשכחה . המשא של ראיית עצמך מבעד לעיני הזולת הוא מן התכונות המסבכות את מעמדם של מיעוטים , אך אפשר כי ההוכחה הניצחת לייחודה של קבוצה חברתית היא המשך קיומם של הסטריאוטיפים הקשורים בה . אלה יכולים להיות לא הוגנים , פוגעים , נכונים או כוזבים , כדרכן של הכללות רופפות . אבל הסטריאוטיפים האלה הם בלתי נמנעים , שכן , כפי שטען וולטר ליפמן ב , 1922– הם מפשטים את הליכי ההתנסות הנוטים להסתבך , ומביאים את העולם להיראות מובן וצפוי יותר . מסר זה הוא המסר שהקרינו סרטי הקולנוע על חיי החלום של האוכלוסייה האמריקנית .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help