sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:186

תסריטאים כמותו נהיו חיוניים ממש רק לאחר שהוליווד למדה לדבר , והסרט הראשון באורך מלא שעשה שימוש בפסקול הוא ציון דרך ביותר ממובן אחד . הסרט זמר הג'אז , ( 1927 ) שהיה מבוסס על סיפור קצר ושמו "יום כיפור" שכתב סמסון רפאלסון ונעשה אחר כך למחזה , נועד להדוף צורות טיפול קלילות יותר בחיי המשפחה היהודית בדומה לאלו שבמחזה של אן ניקולס , , ( 1922 ) Abie's Irish Rose שזכה להצלחה בברודוויי ונעשה בשנת 1928 לסרט , והוא האדיר את ניצחונה של האהבה הרומנטית באמצעות נישואי יהודים וקתולים . האחים וורנר לא תכננו שזמר הג'אז "ידבר , " הכוכב שלו היה אמור פשוט לזמר נעימות שיוקלטו על גבי תקליט במערכת קול חדישה , וחוץ מכמה שורות של דיאלוג שאומר בסרט אל ג'ולסון הנלהב " ) ועוד לא שמעתם כלום , ( " חולף עיקרו של זמר הג'אז בדממה . הסרט , שצולם בחלקו ברחוב הסטר בלואר איסט סייד , עוקב , באמצעות הקריירה של בדרן , אחרי המשל של עם שהיה פעם מושא לבוז , והוא מפלס לו דרך אל הפרסום , העושר והתהילה . ג'ק רובין , בצובעו את פניו בשחור , והכוכב המגלם אותו , רוכשים לעצמם תעודות אזרחות , מכריזים על עצמם ממשיכי דרכם של זמרי המאה ה19– שנולדו מחדש בארצות הברית , והם מרשים לעצמם ללגלג על הטרגדיה הכרוכה במוצא הגזעי . הבושה שמבקש הסרט לעקור היא זו שאדם מתבייש בתרבותו . החזן חמור הסבר , שאותו מגלם וורנר אולנד , ממחיש את הפטרנליזם של "העולם הישן , " את מסורת ההשתייכות ; שכן , ייעודו של ג'אקי רבינוביץ' הוא להיות חזן בבית הכנסת . לעומת זאת , הבן דבק בערך ההישג האישי , בהשתחררות ממגבלות המוצא , ומזכיר לאביו : "אתה מהעולם הישן ! אילו נולדת כאן , היית מרגיש כמוני " . האחים וורנר טרחו למען הצופים וסיפקו להם תוכנייה ובה ביאורים באנגלית של מילים ביידיש , כגון שיקסע , ערך מילוני שזמר הג'אז הכניס קרוב לוודאי לקולנוע האמריקני , אבל התפיסה הקשורה בו כבר היתה ידועה ומוכרת מקודם : ה"שיקסע" היא הפרס המוחשי והרומנטי למצליחן ש"עשה את זה . " זכייתו בה היא ההוכחה שכבר דילג על פני כל המכשולים . שהרי אין ספק שזה מה שמסמלת הדמות הבלונדית , מארי דייל , לג'אק רובין ( ג'ולסון , ( הקובע , בתמימותו המתפרעת של בן מהגרים : "כל הכבוד למסורת , אבל כעת זמנים אחרים . " לא פחות רלוונטית היא הערת אמו של ג'אק , שרה רבינוביץ , ' הצופה בו בהופעתו בגן החורף בפני קהל נלהב שלא היה מסוגל לרדת לחקר מקורותיו החזניים והליטורגיים של בנה . שרה מבינה שהודות למנגנון הבידור ההמוני היא איבדה את זכותה על בנה : "הוא כבר לא הבן שלי – הוא שייך עכשיו לעולם כולו . " זו נעשתה למשך שני העשורים הבאים שורת סיום , שכן עד אחרי מלחמת העולם השנייה לא חזר דיוקנו של יהודי להופיע על מסך הקולנוע האמריקני אלא לעתים רחוקות . בעצם אותו רגע בהיסטוריה שבו היה עם שלם מיועד להשמדה באירופה , כאשר כדברי המשורר פול צלאן המוות היה שליט מגרמניה , כמעט חדל ייצוגם של יהודים על המסך האמריקני . הרציונל היה מובן , אם כי מוטעה : הדרך הטובה ביותר להתמודד עם האנטישמיות הגואה בארצות הברית ומחוצה לה היא לדאוג לכך שיהודים יהיו פחות בולטים . היה דרוש אמן שיהיה עליו לפעול מחוץ למסגרת האולפנים הגדולים , ושהוא עצמו לא יהיה יהודי , כדי לצאת נגד הזרם הזה , וזאת עשה צ'רלי צ'פלין בסרטו הדיקטטור הגדול . אבל אפילו גאוניותו הסאטירית לא יכלה לעמוד נגד תנופתה של מכונת המלחמה הגרמנית ואפילו לא לגייס אהדה למצוקת היהודים . ג'ולסון עצמו , שהלך לעולמו ב , 1950– לא גילם עוד תפקיד של יהודי . וכך יכול קהל צופי הקולנוע שבין שתי המלחמות ללמוד על מראהו של יהודי מצפייה בג'ורג' ארליס ( הלא יהודי , ( שגילם פעמיים את דמותו של דיזראלי – ראש הממשלה האנגלי שדמותו הקולנועית לא הקרינה גאווה במוצאו היהודי ולא ייצגה את תהילתה של ההיסטוריה היהודית . וכאשר משחק ארליס את נתן רוטשילד בסרט בית רוטשילד , ( 1934 ) הוא מוצג בו כמי שאוסר על בתו להינשא לגוי . ואולם סיבתו של איסור זה היא גחמה אישית יותר מאשר תחושת השתייכות לעמו , ואף שמשפחת רוטשילד מוצגת כמשפחה שנאבקת למען זכויות היהודים , שוב נראה כי הדבר נעשה מתוך מניע אישי יותר מאשר מתוך אהבת ישראל . חרדותיהם של בעלי האולפנים הביאה אותם לוודא שבחיי אמיל זולא , זוכה האוסקר כסרט הטוב ביותר לשנת , 1937 לא תתעמת הגנתו האמיצה של הסופר הצרפתי על אלפרד דרייפוס אל ג'ולסון בסרט "זמר הג'אז" – ה"שיקסע" היא הפרס המוחשי והרומנטי למצליחן היהודי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help