sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:185

של תעשייה רועשת זו . אילי הקולנוע פעלו בתקופה שבה חזון הטמיעה של כור ההיתוך נעשה מקובל על הכול , תקופה שבה תמיכה בשוני ובגיוון תרבותי נחשבה לאיום על האחדות הלאומית , ושבה כל מי שהוסיף תואר לכינוי אמריקני הואשם מיניה וביה בחוסר נאמנות . עדיין לא הובאו עדויות לכך ששוני אתני יכול להתיישב עם אזרחות אמריקנית . בתקופה שבין שתי מלחמות העולם טיפחה הוליווד את האידיאל של ההומוגניות , שבו לא יכלו היהודיות , או כל ייחוד–מוצא אחר , להיות נסבלים , והיה בו צורך להתנער מכל הזיכרונות הכואבים של העולם הישן . ומכיוון שהאנטישמיות נחשבה למשהו בלתי ניתן לשיכוך אפילו בעולם החדש , לרעל שעדיין לא נמצאה לו שום תרופה , לא היה מעמדם של היהודים בהוליווד בטוח . הזהירות הזאת – שהיו שותפים לה בלא ספק רוב יהודי אמריקה – הזינה את מאמציהם הנואשים של אילי הקולנוע היהודיים להציג את עצמם כאמריקנים בלבד . בדחותם מעליהם כל סימן של שייכות לקהילה ייחודית והיסטורית , בהינתקם מציוויי הגורל היהודי , שקדו עושי הקולנוע היהודיים על כך שישפטו אותם כיחידים ולא כבני קבוצת מיעוט , כאנשי עסקים ויצרני בידור ולא כקוסמים השולטים בדמיונה של הארץ כולה . יחסם לפוטנציאל האסתטי של עולם הסרטים היה משתמע לשתי פנים ( אף כי במסגרת ההיסטוריה החברתית יכלו להיחשב לאמני ההימלטות . ( לא היה תחום אמנותי שהגסות המחוספסת של מקורותיו השפיעה עליו לרעה במידה כזאת . ההתמסחרות והעדר העידון התרבותי של אילי הקולנוע מושכים עליהם בקלות את התגובה הסנובית . הארי כהן , למשל , לא היה מסוגל לאיית נכונה את שם האולפן שלו עצמו . המפיק העצמאי שמואל גלבפיש ( שנודע כעבור זמן כסם גולדפיש ולבסוף כסמואל גולדווין ) היה תלוש אף יותר מבחינה תרבותית , ונודע בסירוס שמותיהם של הסרטים שהופקו באולפניו ובאמרות כנף שנוצרו מאי ידיעת השפה . לא ייפלא אפוא שסידני ג'וזף פרלמן , הגבר המהודר בוגר האוניברסיטה היוקרתית , ייצג גם את שאר התסריטאים הממורמרים כאשר תיאר את התסריטאות "מקצוע המקורב לרעיית חזירים ; הוא מחדד את אוצר המילים , אך תרומתו לסגנון הכתיבה מזערית . " שמותיהם של אילי הקולנוע שלובים בתולדות העם היהודי כשם שהם מעוגנים בהיסטוריה של עולם הבידור . בתמונה : האחים וורנר

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help